Is 300 mg magnesium schadelijk voor een kind van 6 jaar?

Ivm slaapproblemen hebben wij mijn Zoon een tijdje Kruidvat Nachtrust extra sterk gegeven. Omdat er echter op staat dat het nietgeschikt is voor kinderen onder de 12 jaar zijn we gestopt. Jammer voor ons want van dit supplement sliep hij goed. Op andere pure melatonineproducten reageert hij allergisch. Samenstelling dag dosering 300 mg magnesium, 100 mg passiebloemextract, 100 mg valeriaanextract, 200 mg tomatenpoeder en 0,1 mg melatonine.

Graag hoor ik of dit product echt niet te gebruiken is voor ons kind van 6.
Dank alvast voor de reactie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kinderen
5.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom niet naar de huisarts?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom overweeg je in hemelsnaam je kind niet door dokter voorgeschreven medicijnen te geven, in plaats van een lekkere beker warme melk, een nachtlampje en eventueel een nachtje bij hem slapen ? Zes is gewoon een spannende leeftijd ; niks medisch.
Op een scheut jajem slapen kinderen ook uitstekend, maar je bent niet helemaal bij als je dat nog daadwerkelijk probeert. Andere drugs zijn niet per se onschuldiger. Overleg liever met de huisarts.
En WIE heeft er precies een slaapprobleem, jij of je kind ? Misschien heeft hij wel minder behoefte aan nachtrust en moet gewoon later naar bed. Ik hoefde mijn dochter met jaar ook echt al niet meer later dan half tien in bed te stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je de gebruiksaanwijzing van dat kruidvat-spul negeren en hier vragen of het toch kan? Ik begrijp niet wat je wilt.
Als (ALS) je kind een slaapprobleem hebt kun je je beter tot je huisarts wenden en een pure melatonine zonder die andere ingrediënten voorgeschreven krijgen; als het, zoals Marleen suggereert, allemaal niet zo medisch aangepakt hoeft te worden verzin je met je zoon een fijn ritueel voor jullie allemaal waarmee hij lekker gaat slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal met Marleen eens. Ik schrik ervan dat iemand zoiets zonder overleg met een huisarts doet.
Cryofiel
11 jaar geleden
Hier worden inderdaad goede dingen gezegd. Ik sluit me daar helemaal bij aan. Middeltjes geven is best, maar hooguit tijdelijk (lees: een weekje of zo). Ook (of misschien wel: juist) als het natuurlijke middeltjes zijn, want die zijn soms zelfs riskanter dan medicijnen. Maar hoe dan ook, ofwel je kind heeft gewoon een tijdelijk kinderprobleem, zoals Marleen zegt, ofwel er is echt iets aan de hand. In het eerste geval zullen jullie gewoon door een wat vervelende periode met gebroken nachten heen moeten, in het tweede geval moet je ZEKER niet zelf gaan dokteren, maar een deskundige raadplegen. Misschien kun je wat meer vertellen over de geschiedenis van je zoontje, eventuele eerdere slaapproblemen, eventuele andere problemen, de duur van de huidige problemen, enzovoort. Nu weten we namelijk wel erg weinig.

Het beste antwoord

De magnesium is in dit geval waarschijnlijk magnesiumoxide en dat wordt slecht opgenomen door het lichaam. Daar zou ik me dus niet zoveel zorgen over maken, het zou wel laxerend kunnen werken. (natuurlijk stoppen als dat gebeurt)
300mg magnesium van een goed opneembare vorm is voor een kind van 6 veel. De magnesium op zich zal geen schade toebrengen, echter kan het andere mineralen als het ware wegdrukken, er kan dan een tekort ontstaan aan andere mineralen.

Melatonine in een hoeveelheid van 0,1 mg is zeer weinig, zelfs voor een kind van 6, maar met blijven hormonen.

De extracten vind ik eigenlijk nog het gevaarlijkste. Daar is namelijk weinig over bekend en voor 100 mg extract is best veel aan kruiden nodig.
Bedenk dat dit voor volwassenen is bedoelt, dit is heftig voor een klein lichaam.

Toegevoegd na 6 minuten:
De ADH voor magnesium voor jonge kinderen ligt tussen de 80 en de 170 mg/dag, voor een 6 jarige dus ergens in het midden van die range. Dat is inclusief wat er via voeding binnen komt.

Toegevoegd na 14 minuten:
Er zijn kruidenslaapdranken die wel voor kinderen geschikt zijn, tevens zou je magnesium apart in kleine hoeveelheden kunnen geven.
Melatonine zou ook ik alleen in overleg met een arts doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit soort (gezondheids)adviezen horen denk ik niet thuis op een forum. Om een wetenschappelijk juist antwoord te geven moet je volgens mij advies vragen bij je apotheek. Alleen een gespecialiseerde (kinder) farmacoloog weet nauwkeurig wat de risico's (op lange termijn) kunnen zijn van, met name, de samenhang tussen 300 gram magnesium en 0,1 mg melatonine. Bedenk dat melatonine een hormoon is dat receptoren heeft in het centraal zenuwstelsel, het maag-darmstelsel, het afweersysteem en het hart en vaatstelsel. Melatonine preparaten met meer dan 0,3 mg vallen onder de geneesmiddelenwet en zijn alleen op recept verkrijgbaar. Door er net iets minder in te stoppen valt het (net) niet onder de geneesmiddelenwet. Dat wil niet zeggen dat het dan ongevaarlijk is. Ik zou mijn kind absoluut niet blootstellen aan een advies op een forum, met alle respect voor de vaak prima antwoorden op deze site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Een plus om die rare min te compenseren. Hoewel je geen direct antwoord geeft, schrijf je wel degelijk dingen op waar de vraagsteller heel veel aan heeft. Een erg nuttig bijdrage dus, die beslist geen min verdient.