Wat moet mijn vriend doen met z'n aggresieve vader?

De vader van mijn vriend heeft soms woedeaanvallen, en wordt dan ook aggresief. Wat kan mijn vriend doen wanneer zijn vader weer een woedeaanval krijgt? (ik stel deze vraag omdat hij geen GV-account heeft). Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hij heeft suikerziekte

Antwoorden (5)

tijdens die woedeaanval, kan hij niets anders doen dan zorgen dat hij uit de buurt is, waggaan dus, samen met eventuele broertjes en zusjes.
Misschien kan hij er over praten als de woede bekoeld is, maar of dat helpt is maar de vraag
12 jaar geleden
Ik denk niet dat het jou vriend is die hier iets aan moet/kan doen, maar zijn vader! De man moet leren om met zijn woede om te gaan. ( hier zijn cursussen voor )
Als iemand je slaat met een knuppel is toch ook niet de vraag hoe je deze het best kunt ontwijken? De gene die slaat is het probleem.

Is het ook zo dat de vader zijn woede uit met fysiekgeweld? In dit geval zou ik zeker actie ondernemen. AMK, algemeen meldpunt kindermishandeling, inschakelen bijvoorbeeld ( dit kan ook anoniem! )

Succes met deze vervelende situatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag mij af? heeft hij dit pas? of is hij van naturen
agressief?
Als hij dit altijd al heeft gehad,dan kan je er weinig
meer aan doen,en als ik jou vriend was,pakte ik mijn
biezen , als het weer gebeurd en ik ging gewoon
naar jou,is het iets van de laatste tijd? dan is er
misschien iets met zijn gezondheid aan de hand.
Misschien iets met z,n suiker o.i.d.
Heeft die vader ook een vrouw?dan moet je vriend
daar eens mee praten, en die kan misschien een
dokter bezoek regelen, moeilijk, want dan wordt hij
waarschijnlijk weer agressief.
Ik wens jullie wijsheid.
12 jaar geleden
Ik lees dat de vader diabetes heeft. Niemand kan hier weten of dat de oorzaak is, maar het is het vermelden waard, zeker als de agressie er vroeger niet was.

Woedeuitbarstingen en agressief gedrag zijn bij diabetespatiënten een onderschat probleem. Het is niet zo goed bekend is dat de stofwisselingsziekte ook met agressief gedrag gepaard kan gaan.

De behandeling van diabetes is er meestal op gericht lage glucosewaarden te bereiken. Een nadeel is dat gedragsveranderingen kunnen optreden. Daarom kan je vriend best met de huisarts gaan praten. Ook als de woedeaanvallen niets met de diabetes te maken hebben, kan de huisarts raad geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ie het zijn vader kan doen is praten....

zelf kan je vriend niets doen om het te voorkomen, te verminderen, te sussen etc.

de vader veroorzaakt het probleem, en de vader is dan ook de enig die het op kan lossen.

ik hoop dus je vriend zich niet laat afschepen met: maar maar als JIJ nu dit af dat zou doen, dan zou IK niet zo boos hoeven worden. b.sh#t, pa is de persoon die zich in de hand hoort te houden, want voor agressie bestaat er domweg geen enkel excuus.

de vader zal in moeten zien dat zijn gedraag niet normaal is en dit je vriend schaadt zodat de vader initiatief kan nemen om het op te weken aan zijn probleem.

mocht ie een woedeaanval hebben is het verstandig om rustig te blijven, er niet tegenin te gaan (in zo'n gemoedstoestand is dat olie op het vuur) en even uit zijn buurt te gaan. (wellicht dat een andere ruimte in huis voldoende is, maar het kan ook zijn dat hij scheldend en tierend achter je vriend aanloopt, en dan is verder uit zijn buurt gaan een optie)

is de pa weer rustig kan je vriend proberen erover te praten. lukt dit niet en blijft het een structureel probleem kan je vriend contact opnemen met steun en adviespunt huiselijk geweld. (zie link)

de kans is aanwezig dat zijn vader ook niet weet hoe hij kan veranderen, en is het nog belangrijker om hulp te zoeken.

succes