Waarom kan 1 gebeurtenis je hele leven een relatie met iemand voorgoed veranderen en hoe kan je dit keren?

Het is flink mis gegaan met onze zoon.Drugs,paddos,hij kwam in een pshychose en wij zagen geen andere uitweg dan hem verplicht op te laten nemen.Dit heeft hem het leven gered.Hij is helemaal weer opgeknapt.Hij heeft er nu enorm spijt van dat hij vooral mij zo enorm heeft uitgecholden en gekwetst.Het blijft tussen ons instaan,Ik heb hem een brief geschreven waarin ik heb gezegd dat het voor mij over is wat er is gebeurt en dat ik veel van hem hou.Maar toch, dat eeuwige muurtje wat hij om zich heen heeft.

Ik kan pas na 24 uur weer reageren want mijn reacties zijn op

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hij moet het eerst zichzelf kunnen veergeven.
Wellicht helpt het te zeggen dat het de drugspersonage was die het deed en niet hij. Hij moet het leren splitsen. Het makkelijkst gaat dat door het drugspersonage een andere naam te geven, die wel erg op die van hem lijkt maar het niet is. Zo kan hij zeggen die... wil ik nooit weer worden.

Hij kan het zichzelf eigenlijk niet aanrekenen dat hij door drugs in een psychose raakt, dat gebeurt de een wel en de ander niet. En wat je in een psychose doet dat doe je eigenlijk niet zelf, je bent namelijk dan niet jezelf.

Ik denk dat die muur voortkomt uit angst, er is hem nogal
wat overkomen en hij zal eerst weer vertrouwen moeten krijgen in de werkelijkheid.

Hij zal wel oplettend moeten blijven en flink aan zichzelf werken want eenmaal een psychose gehad hebbend maakt je toch gevoeliger om er weer een te krijgen, ook als je niet aan de drugs bent. Dit is redelijk te bestrijden door "met de voeten op de grond" te leven, realistisch zijn en je niet teveel met verhalen en theorieën bezig te houden. Aarden,aarden en nog eens aarden.

Probeer trouwens zoveel mogelijk brieven te vermijden, als jullie niet goed overeenstemmen kunnen geschreven woorden nogal makkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden. Terwijl je het allemaal zo goed bedoeld.
Ga langs praat desnoods alleen koetje en kalfjespraat of als dat beter is helemaal niet, maar laat zien dat je er voor hem bent. Laat het aan hem om over de brug te komen, laat zien dat je bereid bent te wachten tot hij zover is.

succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Tja, alles speelt zich in de hersenen af... Zo zitten die hersenen nu eenmaal in elkaar.
Eén gebeurtenis kan een grote invloed hebben, maar evenzo kan een serie kleine gebeurtenissen steeds meer een bepaalde (al dan niet gewenste) invloed hebben.

(En nog 8 minuten wachten, dan kan je weer reageren ;).)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat muurtje zal heel langzaam weer gaan afbrokkelen zeker als hij weet dat jullie als ouders ondanks alles van hem houden en hem vergeven hebben. Fijn dat het nu goed gaat met hem en ik denk dat het tussen jullie ook wel weer goed komt .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+dank je nelly.
Taurus... Je zoon is terug, hou van hem... Hij is terug...

Niets te keren, niets te doen, verleden is voorbij... Schouders eronder en verder gaan...

Je snapt me wel, hoef er niet veel over te zeggen, want je snapt het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je hem hebt laten opnemen is ontzettend goed dat je dit hebt kunnen doen voor hem en dat beseft hij dus nu ook achteraf. En dat muurtje kan wel eens een ontzettend groot schuldgevoel zijn van zijn kant. Waar hij geen raad mee om dit voor zijn gevoel weer goed te krijgen. kant. Ook al heb jij het aangegeven dat het over is.

Hij heeft dus ook in de gaten wat hij jou heeft aangedaan en hoe je onder hebt geleden.

Denk dat het moet slijten, en gewoon er samen heel goed nog eens over praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Het leven spaart ons niet he lora
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik weet het maar toch blijven we positief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En krachtig en vechten als een tijger voor ons gezin nietwaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We gaan door het vuur, het kost ontzettend veel energie maar de wilskracht om te blijven vechten is er. Dat heet liefde.
Het zal tijd nodig hebben.
Het zal zeker voor het vertrouwen in elkaar helpen,om over het gebeurde te praten,wanneer hij daartoe in staat en bereid is.Wanneer jij tijdens zo'n gesprek kan aangeven,hoe je er nu tegenaan kijkt en dat je hem niets kwalijk neemt,kan de spanning al een stuk afnemen.
Een psychose is enorm ingrijpend om mee te maken en kan iemands persoonlijkheid behoorlijk veranderen,dus verwacht niet,dat jullie contact weer wordt als voor de psychose.Zie het meer als een nieuwe start.
Ik wens jullie veel succes toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leven is een grote les en zo af en toe is er een examen om te kijken of we de les wel begrepen hebben.
Je zoon is gezakt voor dat examen, en moet nu alles weer bij elkaar rapen om verder te kunnen gaan.
Geef hem de tijd en vooral de ruimte.
Zit niet in zijn nek te hijgen, maar laat hem even los.
Wat gebeurd is draai je nooit meer terug, je kan het niet zo maar vergeten, ook hij niet.
Hij moet een nieuwe weg vinden om het weer goed te maken, hij heeft tijd nodig, misschien wel veel tijd.
Dus wacht gewoon af, geef hem die tijd, net zo veel als hij nodig heeft.
Maar wees er wel voor hem en laat hem dat ook blijken.
Hij moet het muurtje afbreken, dat tussen jullie bestaat.
Geef hem die tijd en het vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord Ed +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je ed maar het doet zoveel pijn,we hebben een zoon in de VS die dichter bij lijkt dan deze zoon die in Nederland woont.Snap je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees blij en trots op je zelf dat je hem heb mogen helpen, dat is al moeilijk genoeg geweest.
Meer kan je even niet doen.
Wees dankbaar dat hij er goed van af gekomen is.
Dat kan niet iedere ouder zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook wel dankbaar maar dat eeuwige schuldgevoel.Waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Taurus, je schuldgevoel is begrijpelijk, als ouder, maar jou valt hier niets te verwijten (zover ik het met de gegeven info kan inschatten). Onze zoon, 31 jaar, heeft ook zo'n muurtje waar je af en toe overheen mag kijken.
Hij zit met een moeilijkheid waar hij ons niet mee lastig wil vallen. Het is voor hem zichtbaar en voelbaar moeilijk dit bespreekbaar te maken. Hij weet dondersgoed dat, wat zijn probleem ook is, wij er altijd voor hem zijn. Deze houding geeft hem de ruimte om zichzelf weer te kunnen vinden en toelaten. Merkbaar is dat hij geleidelijk aan 'losser' wordt, meer deelt.

Zoals anderen al hun advies hebben gedeeld: geef hem de ruimte. Als het niet gaat weet hij, dat jij er zult zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is het ook,ik zou mijn leven voor hem geven,echt waar maar als er iets mis gaat met je kind zoek je als ouder toch snel de fout bij jezelf.Het is een hele intelligente jongen,hooggevoelig en met een hoge sociale betrokkenheid.Ik zou zo graag tot hem willen doordringen maar hij is de enige van onze 4 kinderen waarbij dat niet lukt.Misschien wil ik te graag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het naar mijn bescheiden mening ook.
Wij, als ouders, willen zo graag, dat wij bijna voorbij gaan aan het feit dat onze kinderen, wanneer ze daartoe in staat zijn, hun eigen (levens)lessen moeten leren en ervaren. Lieve Taurus, kijk liefdevol toe en voel je niet (meer) verantwoordelijk. Jij moet jouw lessen leren en hij de zijne. Jij bent en blijft zijn vangnet. Dat weet hij 'blindelings'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schuldgevoel is als de roest voor een oude auto.
Onzichtbaar vreet het als maar door.
Maar als je weet waar het zit, kan je er toch nog iets aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel mooi weergeven, Ed
Mannen en vrouwen zijn zo verschillend dat het geen zin heeft om ervanuit te gaan dat 'hetzelfde denken' noodzakelijk is om een goede relatie te hebben. Proberen net zo te denken als de ander heeft om die reden geen zin omdat je de dingen nooit door je partner's ogen zult waarnemen. Psychologische, fysiologische, genetische en historische verschillen zijn blijvend en het is dus zaak om deze verschillen te waarderen in plaats van ze als een belemmering te beschouwen. Een relatie is veel boeiender als de ander je leven verrijkt en niet omdat hij of zij hetzelfde is als jij. Op zoek gaan naar een kopie van je eigen ik is compleet zinloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op uitdrukkelijk verzoek een reactie.
Je zoon loopt rond met schaamtegevoelens en een schuldcomplex en jullie voelen je (alweer) machteloos.
Dat komt niet vanzelf goed, hoezeer de bovenstaande goedbedoelde adviezen ook je een hart onder de stierenriem willen steken.
Je zoon heeft al uitgebreid kennisgemaakt met de hulpverlening. Dan is de stap niet zo groot om ook dit probleem met de hulp van een deskundige op te gaan lossen.
Zoek dus een therapeut en ga een aantal groepsgesprekken in. Je hebt daar echt een onafhankelijke derde bij nodig, anders blijf je steken in de oncontroleerbare verwijten en de beroemde kringetjes. Alleen moeten de partijen daar wel voldoende gemotiveerd voor zijn. Het zal niet altijd even leuk zijn, soms moet er even aan een open wond gemorreld worden. Denk er eens over na...

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik denk dat ik een nieuw account aanmaak onder de naam Dr. Phil, lol... Maar het is wel een serieus gemeend advies.
14 jaar geleden
Dit is geen vraag maar een short strory. Op de koperen veizel van mijn ouders: Liefde vermag alles - 1750

Toegevoegd na 7 uur:
een short strory. = een short story
veizel = vijzel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent zo gigantisch teleurgesteld dat doet pijn.Of dat slijt is een tweede.De tijd zal het leren ...En zal je gaandeweg heteen plaats moeten geven.Je houdt van je zoon zoals hij voor het drugs gebruik was ,je houdt van hem als mens/zoon.Maar je houdt niet van het gedrag wat hij heeft laten zien tijdens zijn gebruik.Dat zijn twee verschillende dingen.sterkte