Onze zoon (7) wordt steeds agressiever. Hij slaat de hele dag zijn kleine broertje (4). Wat kunnen wij hieraan doen?

Hij heeft diabetes type 1 sinds 4 jaar en heeft daar af en toe moeite mee. Hoewel dat de laatste tijd veel beter gaat.
Onze jongste is sinds zijn geboorte erg druk, veel huilen, daar heeft onze oudste ook al vanaf begin moeite mee. Hij wil zijn broertje pijn doen en zegt dat hij zich niet in kan houden.
Verder gaat het tussen mijn man en mij al jaren niet goed. Bijna elke dag hebben we ruzie, helaas ook waar de kinderen bij zijn. Ik denk al een hele tijd over uit elkaar gaan, maar wil/durf dat eigenlijk niet.
Dit levert natuurlijk ongezonde situaties en spanningen op.
Mijn man kan heel slecht tegen het gedrag van de kinderen, en ik kan heel slecht tegen het gedrag van mijn man dat daarop volgt.
Ik ben eigenlijk ten einde raad. Er zijn zo veel verschillende problemen nu. Waar moet ik beginnen? Wat kkan ik doen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Hij slaat niet alleen zijn broertje, hij maakt ook dingen in en aan huis kapot, gooit met spullen, slaat zijn vader. Gilt en schreeuwt heel hard en veel. Is vreselijk brutaal geworden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schakel alsjeblieft hulp in, maatschappelijk werk bijvoorbeeld. Hoef je je absoluut niet voor te schamen.
Veel mensen schakelen te laat hulp in, terwijl het juist zo goed is hulp te krijgen voordat het van kwaad tot erger wordt. Ik heb zelf ervaring met een gezinssituatie die totaal uit de hand gelopen is. (maar dan als kind). Ben altijd enorm terughoudend met hulp geweest, wees alles af. Achteraf kan ik mezelf wel voor mijn hoofd slaan, als er vroegtijdige hulp was geweest had de situatie niet zo hoeven escaleren en dat had me een hoop pijn bespaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Lotte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd + voor Lotte !

Het beste antwoord

Als ik je verhaal lees, denk ik dat je eerst moet gaan werken aan een betere relatie met je man of dat oplossen op een goede manier. Een relatietherapeut of coach zou denk ik uitkomst kunnen bieden.
Kinderen voelen heel veel dingen aan zonder dat jij je bewust bent van wat ze meekrijgen.
Er is een verband tussen het gedrag van de ouders (of 1 ouder) en dat van het kind.
Zo te lezen zit je nu in een cirkel die voor niemand iets oplost:
- je kinderen lijden er onder
- jij wordt er niet gelukkiger van
- je gaat niet meer van je man houden (eerder minder)
- je man zal niet blij zijn met deze situatie
etc.

De enige manier om dit te veranderen, is door iets anders te doen dan je nu doet (namelijk in hetzelfde patroon blijven hangen).
De stap is groot misschien maar zal je hoe dan ook meer opleveren dan nu. Je kunt ook kijken of je hulp kan krijgen bij het goed afronden van de relatie (een soort bemiddelaar/mediator).

Aan de belangrijkste problemen beginnen!
Dan lossen andere problemen zichzelf ook op. De stap naar een oplossing zetten is misschien een grote maar dit blijven doen en je kinderen hierin meeslepen is ook niet prettig. Een stap zetten zorgt in ieder geval voor beweging in deze vastgelopen (ongezonde) situatie.
Vraag hulp aan vriendinnen, familie en/of een hulpverlener.
Je hoeft dit niet alleen te doen!

Succes en veel wijsheid gewenst voor jou en je kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik weet dit allemaal ook wel. Maar het is moeilijk, omdat mijn man totaal niet in therapie wil (zie mijn reactie op maria58) Hij denkt ook dat al onze problemen worden veroorzaakt door de kinderen en niet andersom. Een gedeelte komt wel door stress en zorgen om hen, maar het grootste deel komt van hoe wij daarop reageren. En momenteel kunnen wij dat niet op een goede manier. Dus we gaan zeker daar hulp bij zoeken!
Hopelijk komen we wel verder wanneer we bij de pedagoog zitten van jeugdzorg binnenkort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed van jullie dat je in ieder geval een stap zet richting een oplossing. Je komt dan vanzelf als ouders ook bij de invloed die jullie op het gedrag hebben van je kinderen.
Wees vooral eerlijk over jullie rol hierin als dat aan de orde komt in een gesprek met jeugdzorg.
Knap dat je nu een stap zet! Volg vooral ook je eigen gevoel, waarden en grenzen in jouw leven.
Warme groet en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit alles erg stom,pak hem eens aan. heeft niets te maken met zijn (ziekte).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien de achtergrond die Ram76 schetst denk ik dat er meer aan de hand is dan gewoon strenger aanpakken. Deze knul woont in een omgeving met veel ruzie en hij zoekt een uitweg voor zijn frustratie en boosheid en dat is in dit geval zijn broertje die toch niets terug kan doen.
Niet goed te praten en dat moet worden opgelost maar wel te begrijpen dat dit ventje met dingen zit die te groot voor hem zijn. Een harde aanpak gaat hier voorbij aan de achterliggende reden!
corzijlstra
12 jaar geleden
Misschien kan je de kinderen of één van hen tijdelijk onderbrengen bij grootouders, ooms of tantes. Dat brengt iedereen mogelijk meer rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als is je man het er niet mee eens, ZELF kan je hulp zoeken. voor je oudste, maar ook voor jezelf hoe je leert met deze situatie en de kids om te gaan. het is vaak zo dat een man van iemand anders wel aanneemt dat het probleem niet bij de kinderen ligt.

Andere antwoorden (16)

Gewoon duidelijk aangeven dat zijn gedrag niet goed is, en laat zien dat jullie (ouders) de baas zijn en die het niet goedkeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord is wel erg 'eenvoudig' en bovendien als je de vraag goed leest absoluut niet haalbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ouders moeten zelf dan ook laten zien dat dat gedrag niet goed is. Hij doet wat hij ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@maris
ja joh, vraag niet naar de reden ook zodat ie nog gefrustreerde wordt. een kind moet LEREN omgaan met woede, domweg zeggen dat het niet goed is en niets anders aanbieden werkt dus niet.
Gewoon straffen, niet te zacht zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem zit hier duidelijk in het feit dat je man en jij dagelijks ruzie hebben waar de kinderen bij zijn. Pas als je kinderen weer de rust terug vinden in hun leven is dat gedrag op te lossen. Je zit in een vreselijke situatie en ik denk ook niet dat je daar alleen uitkomt. Ik adviseer je om maatschappelijk werk hierin te betrekken zodat je kunt praten met mensen die hier voor zijn opgeleid. Anders loopt dit van kwaad tot erger. Kies voor je kinderen, zij kunnen zelf die keuze niet maken dus doe wat nodig is om te zorgen dat zijn weer in een veilige omgeving kunnen opgroeien. Anders tekenen jullie ze voor het leven. Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook helemaal gelijk! Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte Ram76! Je kan eventueel overwegen om je oudste een poosje onder te brengen bij familie of vrienden of gezinszorg om de vicieuze cirkel in huis te doorbreken en te zorgen dat het gezinsleven weer leefbaar wordt. Eerst en vooral tussen u en uw partner. Als de kinderen zien en voelen dat de rust in huis weerkeert, keert ook de rust in henzelf terug. Pas dan kan hun gedrag -indien dan nog nodig- bijgestuurd worden.
Maar tegen die tijd heeft ook je zoontje van 7 een rustperiode gehad waarin alles enigszins voor hem kan normaliseren. Goed dat je aan de alarmbel trekt ! Knap !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Hoe wil je dat je zoon ophoudt met agressie, als hij jullie voorbeelden ziet? Je hebt ruzie in het bijzijn van de kinderen. Arm kind.Hij heeft ook gevoelens, ziet en begrijpt meer dan jullie denken, maar kan het niet uiten dan door dingen stuk te maken of te slaan.
Doe eerst iets aan jullie relatie, Of je gaat ermee door, eventueel met therapie, of je stopt ermee. Als jullie in rustiger vaarwater zitten, dan komen de kinderen dat ook.
Het is net als de veiligheidsvoorschriften in het vliegtuig, help eerst jezelf, dan de kinderen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk.
Een kind met diabetes is extra gevoelig en heeft stemmingswisselingen. Daarbij is het thuis ook niet rustig doordat jij en je man dagelijks ruzie hebben. Een kind kan hier radeloos van worden en hij kan zich hierdoor uiten door het ergens af te reageren. Ik zou in ieder geval proberen een oplossing te zoeken tussen jou en je man eerst, want een rustige basis is voor kinderen nr 1. Je kunt overwegen in relatietherapie te gaan. Verder kun je het gedrag ook bespreken met zijn diabetesarts, misschien is hij door stress ook niet goed ingesteld.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ga zeker weer een afspraak bij de Dvk make. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hele dikke + voornamelijk pa schuift het zwarte pietje naar een ander, het is een en al spanning en de oudste wordt niet begrepen maar probeert enkel te overleven met zijn frustraties. hij WEET niet hoe het op een andere manier te uiten want dit wordt hem niet aangeboden. zo leert ie ook niet hoe hier mee om te gaan.
Het is vrij duidelijk uit je verhaal dat het hele gezin disfunctioneel is. Dit heeft een wisselwerking op alle gezinsleden en 'flink straffen etc.' is beslist niet de oplossing. Jullie moeten weer in harmonie leren leven. Dit wordt erg moeilijk. Zo niet onmogelijk. Soms is het voor iedereen beter om uitelkaar te gaan. Niet iedereen past bijelkaar. Zelfs niet als je uit hetzelfde gezin komt.

Laat hier een professioneel naar kijken. Misschien valt er iets te redden.
Zoniet...uitelkaar gaan en een goede omgangsregeling voor de kinderen zorgen. Zij zitten momenteel zo vol frustraties dat straf het alleen erger kan maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kindje met deze ziekte is zo en zo al erg bevattelijk voor zijn omgeving,hij voelt zich anders.
Elke dag een injectie krijgen is niet niks,doet niet alleen pijn maar werkt ook op het gestel van die kleine.

Hij ziet dat zijn broertje niet geprikt hoeft te worden,dat zou jaloezie kunnen geven ( wat ik logisch vind,ik wel en hij niet )
De cirkel van jullie gezin is eigenlijk rond.
kinderen maken ruzie
papa en mama maken ruzie
een gewoonte wat kinderen heel snel overnemen ( weten zij veel )

Uit elkaar gaan kan altijd,lijkt moeilijk ,maar geeft rust.
Dat is niet echt de oplossing als je kinderen hebt namelijk,mits een van de ouders de kinderen slaat dan mijn advies : vertrekken!
Maar ik lees in jou bericht geen slaan van vader en moeder ( gelukkig)

Probeer eens een weekje de jongste telg naar de grootouders te brengen in de vakantie,zodat jullie 'papa en mama'meer tijd hebben voor de kleine van 7 jaar.
Die vraagt om aandacht wat die laat zien in zijn woede-uitbarsting .

Jullie beiden zouden volwassen moeten worden,te meer omdat jullie beiden gekozen hebben voor kinderen.
Ruzie lost niets op,verdraagzaamheid van beiden wel.

Mijn zoon had vreselijk problemen met zijn vrouw ,nou ruzies wat gewoon niet goed is voor de kinderen.

Ik rade beiden aan om met iemand van een huwelijksbemiddeling te gaan praten.
Die zijn echt onpartijdig!

Dat hebben ze gedaan,eerst was mijn zoon er op tegen ,maar achteraf heel blij dat ze dit hebben doorgezet
,ze wilden samen doorgaan voor de kinderen.
Dat was hun uitgang punt,nu alweer 3 jaar geleden en het gaat goed met ze,ze worden bewust dat ze niet elkaar kunnen veranderen,alleen zichzelf.

Ga voor je gezin samen vechten,dan komt het met de kleine van 7 echt wel goed.
Wens jullie veel geluk toe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan je zoon van zeven ook op kickboks zetten, dat heeft mijn vader bij mij gedaan want ik was ook zo en de eerste keer na de les was ik best rustig thuis.

Toegevoegd na 5 minuten:
dat komt volgensmij omdat je dan een keer klappen krijgt van iemand anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijke uitleg, dit is inderdaad allemaal niet leuk. Kinderen kunnen opstandig worden doordat het tussen ouders niet goed gaat of jullie het wel of niet laten merken, kinderen voelen dat aan. uw zoon kan het moeilijk vinden, dat veel aandacht naar zijn broertje gaat. maar ook kan het zo zijn dat de oudste misschien een gedragsprobleem heeft, dit heeft mijn broertje ook en dit is veroorzaakt door dingen die zich thuis af gespeeld hebben dit is dus niet aangeboren. ik zou kijken naar hoe je beide kinderen benaderd, en wat voor impact het heeft op de kinderen als er een ruzie is. een manier vinden om beide kinderen tot hun recht laten komen maar ook in laten zien dat de gedragingen niet goed zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst en vooral moeten jullie NU stoppen om ruzie te maken in het bijzijn van de kinderen,hou jullie in tot ze er niet zijn of in bed liggen(en dan mogen ze het niet kunnen horen)
Laat je zoon van 7 een sport of hobby doen, waar hij zich kan afreageren of gewoon op een prettige manier afgeleid wordt
Dan raad ik aan, jullie problemen proberen op te lossen,eventueel met hulp
Kunnen de problemen niet opgelost worden in jullie relatie, dan is helaas de enige oplossing een scheiding
Dit is in het belang van jullie beide kinderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hallo ram.

mijn buurjongetje van 4 heeft odd en daar herken ik dit in.

mischien erop laten testen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is heel erg vervelend je kan je kindje ook op een vechtsport zetten daar kan hij al zijn woede ook kwijt in plaats van op zijn kleine broertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze optie is en paar keer genoemd voor dit antwoord, en was geen oplossing. maar dan nog, wat met de oorzaak waar al deze frustratie vandaan komt? een sport maakt niet dat iedereen het ineens met elkaar kan vinden, rekening houdt met elkaar en begrip heeft voor elkaar natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk zie ik dit wel als een bijkomende oplossing.
B.v. Karate, want daar moeten kinderen zich ook leren beheersen. Verder heb ik ook al een reactie gegeven en die karate zal daar perfect bij aansluiten.
Als het jaren niet goed gaat tussen u en uw man, ga er dan maar niet vanuit dat het volgend jaar ineens wel goed gaat.

Begin maar eens een serieus gesprek met je man over een scheiding. Ik denk dat dat al veel oplost.

En natuurlijk goed de grenzen aangeven bij je kind, als het niet mag dan mag het niet, dus misschien toch iets strenger optreden.
En ik las hier net nog een andere tip van iemand, waarom doe je je zoontje niet op een sport, inderdaad een vechtsport judo, kung-fu of kickboksen. Dat zijn hele goeie sporten voor kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een en al spanning dus als ik het zo lees.
tussen de kids, tussen jou en je man, tussen jullie en de kids.

een vicieuze cirkel die niet doorbroken kan worden als JULLIE niet veranderen. veranderen jullie naar elkaar dan pas kunnen de kinderen ook veranderen.

laat de kleine man zijn energie buiten kwijt, lekker rennen, spelen, ravotten etc. benadruk de dingen die goed gaan.

blijf zelf rustig als het weer tot een uitbarsting komt, en las een time out in. zeg 'nee, dit doen we hier niet' en breng je zoontje naar een ruimte waar hij uit zijn pan kan gaan. geef je zoontje een manier waarop ie wel zijn agressie (het is pure frustratie door de situatie!) op kwijt kan. praat rustig met hem als ie weer door de dolle bui heen is en vraag waaróm hij zo boos was.

als je dit weet kan je afspraken maken of een compromis sluiten. triggert zijn jongere broertje hem leg dan uit dat hij er niets aan kan doen, maar dat je dit voor de oudste ook heel erg vervelend vind. leg uit dat je de aandacht moet verdelen, maar zorg ook voor een dagelijks moment 1 op 1 aandacht. (spelletje doen, of lekker dollen, samen knutselen, of wat hij leuk vindt)

kom je er niet uit en is de belasting voor iedereen in het gezin te groot zoek dan hulp en geneer je hier niet voor. het is voor het bestwil van de kinderen, want op deze manier sloopt het iedereen in het gezien, en gaat het van kwaad tot erger als je niet ingrijpt.

jullie reageren allemaal heftig op elkaar, dus het kind weet niet hoe hij met zijn woede om moet gaan.

ik wens je heel vee sterkte toe!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik je verhaal lees heb ik echt met je te doen.
Ga naar de huisarts, (Maak een dubbele afspraak) leg het probleem uit, het liefst samen met je man.
Hier spelen echt heel veel problemen die van invloed zijn op elkaar.
Hij/Zij zal dan inschatten wat hier het best kan worden ingezet.
Maatschappelijk werk, Relatie therapeut, Gezinstherapie.
Keuzes voldoende.
Gooi niet gelijk het bijltje erbij neer om te scheiden, kinderen hebben beide ouders nodig, misschien is jullie relatie makkelijk te redden.
Als je echt alles heb geprobeert en het lukt niet in de relatie, kun je altijd nog scheiden, maar dan moeten de problemen met je kinderen nog opgelost.
Tuurlijk: Je man komt moe van zijn werk, wil rust, maar jij bent ook moe, zou het dan niet heerlijk zijn als hij eerst - een half uurtje - zich met de kinderen bemoeid, heb jij ook even tijd voor jezelf.
Meid, ga samen naar de huisarts en vecht er voor.
Een relatie instand houden is niet makkelijk en kinderen opvoeden al helemaal niet.
Ook al lijkt het bij een ander zo vlekkeloos te verlopen:
ECHT NIET
Iedereen moet hiervoor vechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Hele goede tip en advies en een riem onder het hart :)
Ik ben zelf geen ouder, maar ik zal dit doen (of niet):

Dingen die je niet moet doen:

1.Jaag hem niet de stang op
2.Geef geen preken van hier tot Tokio
3.Geef geen straffen, dan lokt hij het juist meer uit
4.Geen agressief geweld

Dingen die je wel kan doen (of nodig zijn):

1.Praat er met je zoon rustig over
2.Stuur hem naar een cursus over beter omgaan met je familie en spullen (bestaan die?)
3.Doe de kamer van de baby op slot, zodat hij er niet bij kan
4.Stop waardevolle spullen (of spullen die snel kapot gaan) op een plek waar hij niet bij kan. (Op een hoge kast bijvoorbeeld.)
5.Praat er met je man rustig over
6.Stuur (eventueel) je man en je zoon naar een psycholoog. (Of iemand waar ze mee kunnen praten, als ze niet naar jou luisteren.)

Mvg,
MrMorrie1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)