hoe kun je een baby afhelpen van de speen als ze zonder niet meer in slaap kan komen ?

onze dochter is 5 maanden, we hebben tot nu toe haar in laten slapen met de speen, maar zonder blijft ze nu huilen.
nu moeten we continu s'nachts de speen er weer in doen.
heeft iemand ervaring, idieeen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Noviomagum: het probleem is dat 't guppie de speen telkens kwijt raakt 's nachts en dan gaat huilen.

Antwoorden (7)

Wij deden voor onze zoon er een speendoekje aan vast zodat hij hem makkelijker zelf in z'n mond kon doen. De meningen over spenen zijn altijd erg verdeeld. Zelf heb ik ze tot 1 jaar gegeven omdat het ook veilig zou zijn ter voorkoming van wiegendood. Bij de oudste was het even door bijten. De jongste wilde zelf al niet meer. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon vol blijven houden om
M
Niet te geven, ze heeft nu al geleerd dat als ze gaat huilen, ze dr speen
Krijgt..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat hier om een baby van nog geen half jaar oud! die hebben gewoon nog zuigbehoefte en daar is niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zijn allemaal geen antwoorden op de vraag Paniekzaaiers
Ik deed er zelf zoals gezegd een doekje tussen, een slabdoekje in mijn geval, zodat het niet kwijtraakte. Want ik werdt er, net als jij, tureuurs van om er iedere keer weer uit te moeten om dat ding terug in de mond te doen. (bron 3)

Mijn zus was nog veel slimmer, die had een speenknuffel ergens opgeduikeld, daar kon die speen ook aan vast, en had mijn neefje gelijk een knuffel in zijn armen. (bron 2)

Wat ik op een gegeven moment ook deed, was de speen vast maken aan zo'n speenkoord (zie bron 1)

Ik vond het super, want zo wist je dat als ze echt huilden ze hun speen niet konden vinden, of het was buiten hun bereik. En ik kon s'nachts tenminste weer redelijk doorslapen.

Helemaal afleren zou ik nog niet doen, persoonlijk vind ik 5 maanden wel erg jong om de speen af te leren, want op die leeftijd liggen ze ook nog aan de borst of aan de fles.
Ik leerde het ze af zo rond hun tweede jaar, verstoppen en wegleggen. En alleen snachts fup, maar de jouwe is daar nog véél te jong voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een speenkoord voor snachts is best eng, want het kan om hun nek terecht komen, dus dat is geen aanrader, wel voor overdag als ze wakker zijn, of voor eventjes als ze slapen in de buggy ofzoiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt twee dingen doen: volhouden dat ze de speen niet terug krijgt en afwachten tot ze weer gaat slapen, of volhouden de speen terug te geven en afwachten tot ze hem niet meer wil of zelf weet hoe ze hem 's nachts weer terug kan vinden.
Alle andere oplossingen zijn tussenvormen hiervan en werken bij het ene kind wel, en bij het andere niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook. Of het de hersens aantast weet ik niet.
Op deze leeftijd is ze kennelijk nog niet in staat zelf de speen te pakken en terug te doen in haar mondje.
Als jij haar van de speen af wilt helpen, dan moet je haar dus 's-nachts de veiligheid geven, die ze nodig heeft. Daar staat voor haar o.a. nu de speen voor.
Dus ook dan zal je je bed uitmoeten en haar bijvoorbeeld troosten/veiligheid geven tot ze weer slaapt.
Haal haar niet uit bed en hou alles donker, maar laat je stem horen, spreek haar zachtjes en rustgevend toe en maak bijvoorbeeld lichaamscontact met je hand.
De kans is groot, dat je dit meer tijd en dus nachtrust kost, dan de speen terug doen.
Als ze iets verder in haar ontwikkeling is, dan kan ze de speen zelf vinden en weer terug doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou ook een extra speen in bed kunnen leggen. Liefst met een doekje o.i.d. eraan. Als ze de eerst speen kwijt is lukt het haar misschien wel om de tweede speen te pakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf leg ik altijd een extra speen in bed bij mijn kindje. Het zuigreflex is voor een kindje heel kalmerend en bij vijf maanden zou ik dit nog niet afnemen. Mijn kindje is wat ouder (2) en af en toe wil hij gewoon een speen (als hij ziek is of een hele drukke dag heeft gehad (kinderdagverblijf). Hij valt ermee in slaap en als ik 's avonds voor het slapen gaan even om de hoek kijk ligt hij vaak zonder speentje te slapen. Voor hem is het een soort ritueel geworden.

Zelf heb ik overigens liever dat ie een speen gebruikt dan zijn duim: ik heb zelf geduimd, waardoor ik later flink wat behandelingen van de orthodontist nodig heb gehad om mijn tanden (en kaken) weer 'normaal' te krijgen.
Niet iedereen zal het ermee eens zijn, maar dat is een keuze die je (zelf) maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een speen heeft het voordeel dat je die weg kan leggen als het kind ouder wordt. Dit is op een gegeven moment nodig om te voorkomen dat de tanden van je kind scheef gaan staan. Stoppen met duimen is veel moeilijker. Die duim heb je altijd bij je.
Voor het wegdoen van een speen bedenken ouders vaak mooie verhalen. Een kind doet zijn speen bijv. in zijn schoen zodat baby-piet deze kan gebruiken. Vervolgens vindt het kind een mooie knuffel in zijn schoen ter vervanging van de speen.