Hoeveel vast voedsel eet een baby van 5 maanden?

Mijn zoon is 5 maanden. Op advies van het consultatiebureau zijn we twee weken geleden al gestart met oefenhapjes. Dat gaat heel erg goed, zoontje vind het leuk en lekker, had de tweede keer al helemaal door hoe hij actief van een lepeltje kan happen, en zou best méér willen eten dan ik tot nu toe geef.

Als ik in de winkel naar potjes voor 4-6 maanden kijk, valt me op dat er veel meer in zit dan ik hem in één hapje geef. (Ik maak zijn eten zelf.) Is dat een realistische hoeveelheid? Zowel erin als eruit gaat het tot nu toe prima, maar ik wil hem natuurlijk niet overvoeren.

Toegevoegd na 57 minuten:
Hoi Moolkeesje, dankjewel!

Dat is nou juist het lastige: consultatiebureau heeft wel advies gegeven over wát te geven, maar over de hoeveelheid zeggen ze alleen maar "kijk maar hoe het gaat" en "niet opdringen als hij niet meer wil".

Maar hij wil dus wél, en graag véél. Ik vertrouw niet zo op de adviezen van potjesfabrikanten (nogal wiedes dat die graag willen dat je veel geeft) en het lijkt me ook weer geen goed idee om gewoon te blijven voeren tot zoonlief geen pap (of in zijn geval: "pla") meer kan zeggen.

Toegevoegd na 10 uur:
Dank allen!

Ik raak niet snel van slag van het consultatiebureau hoor. Ik kan het meestal prima met ze vinden, maar heb ook soms dat ik glimlach, knik, en mijn eigen weg ga.

@Momo: borstvoeding zit er bij mij niet in. Lang verhaal, maar laten we het erop houden dat het niet lag aan gebrek aan kennis of voorbereiding. Anders zou ik een andere afweging hebben gemaakt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik herinner me een oude uitdrukking, Suzy, Vreters worden niet geboren, maar gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat worden ze vaak pas op het moment dat ze verplicht hun bordje moeten leegeten, maar ondertussen niet te vol zitten voor lekkers tussendoor......
Zo'n jonge baby mag je gerust naar behoefte voeden. Het zijn groente-hapjes, geen chocoladerepen. Fruit en andere suikerdingen moet je echter wel terughoudend mee zijn, dat ben ik met je eens. Om dezelfde redenen dat die voor volwassenen niet onbeperkt gezond zijn.

Antwoorden (5)

Ik zou me strikt met een heel kleine uitschieter naar boven, houden aan het advies van het consultatiebureau.
Zij hebben de baby gezien en zijn, naar ik aanneem,
de experts.
Wel laat, maar toch nog gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat grappig, ik zou me juist niet al te strikt aan het advies van het consultatiebureau houden. Ze werken daar met normen en zeker in het eerste jaar zijn de verschillen per kind (naar boven en naar beneden) juist enorm. Qua momenten waarop je begint met welk soort eten moet je je inderdaad aan de richtlijnen houden, omdat ze anders darmklachten kunnen krijgen, maar verder...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb me er nooit aan gehouden. De mijne at zich een ongeluk vanaf het moment dat ze vast voedsel kon verwerken en ze is nog steeds heel slank.
Strikt bezien heeft een kind in zijn eerste levensjaar helemaal geen vast voedsel echt nodig, omdat (moeder)melk nog voldoende voedingsstoffen levert. Maar anderzijds kan het OOK geen kwaad ze al vanaf een maand of 4 tot 6 langzaamaan te spenen.

Gewoon kijken wat je kindje lekker vind en hoeveel hij wil eten. De hoeveelheid in zo'n potje is vaak inderdaad prima afgestemd op de GEMIDDELDE behoefte van een GEMIDDELD kind , dus als je kind daar maar de helft van wil (zoals de mijnen) of het dubbele, is allebei prima. Het enige waat je mee op moet passen is de totale hoeveelheid calorieen die hij binnenkrijgt op een dag, maar dat loopt met groentehapjes vaak zo'n vaart niet. (Fruit is verraderlijker). Hoewel een jong kind zich zelden zal overeten, en dan desnoods een volgende voeding minder drinkt.

Dus gewoon kijken wat voor jullie beiden prettig is ; meer of minder dan een potje doet niet echt ter zake. En zelfgemaakt is natuurlijk uitstekend.

En nu weten we waar SuzyQ het afgelopen....jaar geweest is. Gefeliciteerd, en welkom terug ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed advies!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens. Mijn drietje heeft tot een half jaar helemaal geen vast voedsel gehad maar alleen tepelsientje, de andere twee kregen al met 4 maanden hun eerste hapje maar kregen ook nooit zo'n potje leeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn oudste was nooit een grote eter (en nog niet, met 17)en kreeg door omstandigheden (10 weken te vroeg geboren worden enzo) ook geen borstvoeding, maar deed in het begin bijna een WEEK met de hoeveelheid in een (klein) potje. De jongste (ook veel te vroeg trouwens) vrat met 4 maanden liefst al meteen twéé porties leeg.
Inmiddels zijn het allebei gezonde jongedames en kleine eters.
Ook van mij van harte gefeliciteerd!

Over de hoeveelheid: in het begin was zo'n potje voor onze kinderen ook veel te veel, zo'n heel potje. Dan deden we dus 2 dagen met 1 potje. Op dag 1 wat eten naar behoefte en de rest de koelkast in. Op dag 2 opnieuw en als er dan nog wat over was ging het weg. Op een gegeven moment merk je vanzelf dat ze meer nodig hebben of meer willen. Na een tijdje kun je dan misschien over naar 2 potjes in 3 dagen en daarna zelfs een potje per dag.

Voor wat betreft het advies van het consultatiebureau. Zij kunnen je eigenlijk geen goed advies geven over de hoeveelheid, want ieder kind is anders en ze zien jouw kind maar af en toe. Zeker als ze nog zo klein zijn verandert alles zo snel dat je zelf beter kunt aanvoelen waar je kind behoefte aan heeft (meer of juist niet). De gemiddelde input per kind kan namelijk erg afwijken van waar je kindje behoefte aan heeft.

Dus ja, ga naar het consultatiebureau voor advies, maar luister naar je moederhart om te kijken wat je daarmee doet. Ik ken moeders die huilend van het bureau vandaan kwamen omdat hun kindje volgens de norm te groot, te klein, te dik, te dun, te langzaam, te snel waren. En natuurlijk is het goed om even de vinger aan de pols te houden of advies te krijgen over iets. De professionals van het consultatiebureau kunnen eerder dan jijzelf afwijkingen signaleren in de (lichamelijk en geestelijke) ontwikkeling van kinderen ten opzichte van anderen. Maar vergeet nooit dat jij je kindje beter kent dan welke expert dan ook.

Toegevoegd na 1 minuut:
En nog even over het overvoeren: je kindje geeft het echt aan als hij vol zit. Kaken blijven stijf op elkaar en nog even en hij slaat de lepel vanzelf uit je handen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wonderlijk, advies van consultatiebureau voor oefenhapjes.
Als je borstvoeding goed gaat en niet van plan bent die af te bouwen,
dan is dat helemaal niet nodig.
Maar veel mensen schijnen dat leuk te vinden, dus is men daar weer aan
begonnen en noemt met het "oefenhapje." Grappig.

Maar dat is het dus ook.
Het hangt er helemaal van af wat je met die borstvoeding wilt.
ALs je dat nog een poos op een behoorlijk niveau wilt volhouden en niet
af wilt bouwen, dan moet je hem niet te veel ander spul geven.

Dan is het een oefenhapje, fruithapje voor erbij.

Die potjes zijn bedoeld als maaltijd, niet als hapje voor erbij. Dat dat is geen indicatie.
Overvoeren zul je een kind van 5 maanden niet zo snel.
Maar natuurlijk zal hij minder gaan drinken, als hij veel hapjes krijgt.

En ook van mij:
Welkom terug en wij hopen dat je blijft!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een verrassing om jouw avatar ineens te zien! Gefeliciteerd met jouw zoontje!
Geniet van deze tijd, het gaat nu zo snel.....elke dag, elke minuut,elke seconde weer..
Wat een heerlijkheid hè, althans de meeste tijd (^-^).
Zelf heb ik op latere leeftijd, toen ik het al opgegeven had na 3 miskramen, tóch nog het geluk van een 'eigen' kind toebedeeld gekregen. Hij zit nu in zijn examenjaar havo en wordt al 18 dit jaar! Maar ik kan me goed herinneren hoe ik in zijn eerste jaar zelf was. Ik maakte me geen zorgen, maar twijfelde wel vaak omdat je zoveel adviezen kreeg en zoveel tegenstrijdige.
Ik had dan wel het geluk borstvoeding te kunnen geven en heb me nooit aan schema's gehouden. Ik gaf hem voeding wanneer hij erom vroeg. De natuur regelt het vanzelf hield ik me maar voor en dat klopt ook! De dieren drinken ook bij hun moeder wanneer ze eraan toe zijn en moeder staat altijd klaar. Die houdt zich ook niet aan vaste tijden en hoeveelheden. Misschien wat simpel, maar ik hield het daarop.

Gevolg was dat ik een tevreden zoontje had dat wel hard groeide. Kwam je op het consultatiebureau, dan schrokken ze daar....vaak kwam hij ½ pond aan in 2 weken, soms wel meer, maar hij werd ook lang en had geen babyspek dus.....had hij het gewoon nodig, zo redeneerde ik en kon dit toch 5 maanden volhouden.
Toen moest ik afspenen want hij trok ook al mijn energie leeg. Op doktersadvies moest ik stoppen met borstvoeding en ging over op flesjes. Begon toen ook vroeger dan normaal met groente/fruithapjes en gaf hem naar behoefte. Geen potjes vanwege de suikers/appelmoes die erdoor zat maar gaf hem van allerlei smaken mee.
Geen uien e.d. en geen zout natuurlijk, maar ook niet alleen zoete smaken.
Meneer at alles! Heb hem ook het eerste jaar geen enkel snoepgoed gegeven, want wat hij niet kent, mist hij ook niet.
Ik heb hem dan ook helemaal gevoelsmatig opgevoed en nooit naar schema's gekeken want dan wordt je gek. geen enkel kind is hetzelfde en ook de behoeftes verschillen per kind. Een kind geeft echt aan wanneer het genoeg heeft en gaat niet altijd gewoon door. Geen zorgen maken dus een moederinstinct is feilloos, daar ben ik vaak wel achter gekomen. Zelfs een huisarts luistert hiernaar, ook al is er ogenschijnlijk niets aan de hand. Heb het zelf ervaren!
Ik heb nu een zoon die echt alles eet en nog altijd veel en graag. Hij is nu 1.90 m. en is slank en sportief. Prijs je gelukkig dat hij graag eet en laat de natuur haar werk doen.