verdeling na scheiding

Ik ben in 2006 gescheiden van mijn toenmalig vrouw. We hebben na de scheiding (in goede harmonie) een aantal zaken verdeeld. O.a. overwaarde woning, langlopende spaarregelingen, die eigenlijk nog 2 jaar door liepen, maar waarvan 50% van de afkoopwaarde naar mijn vrouw ging.
Al met al heb ik mijn ex toen 40.000 euro betaald. Mijn belastingdeskundige heeft in 2007 deze 40.000 euro bij mij van de belasting afgetrokken, en tegelijkertijd bij mijn vrouw opgevoerd als inkomsten. Omdat, alle betalingen aan je ex gezien moeten worden als een soort alimentatie,
ook al betreft dat de boedel. Er zijn er ook die vinden van niet. Kan iemand mij zeggen hoe het werkelijk zit?

dank u voor genomen moeite

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je was kennelijk gehuwd in gemeenschap van goederen. Dit betekent dat alle gemeenschapsgoederen gezamenlijke eigendom waren. Als jullie gaan verdelen en jij krijgt een goed toebedeeld en je geeft je ex-vrouw ter compensatie de helft van de waarde van dat goed in geld, dan heeft er dus geen vermogensverschuiving plaatsgevonden. Je had het bedrag dus niet af mogen trekken als ware het alimentatie. Zij hoefde het bedrag ook niet als inkomsten op hoeven voeren, omdat het haar vermogen al was. Voor jou is het een gunstige deal geweest, voor haar minder gunstig en voor jullie beiden was het alleen gunstig als je ex-vrouw in een lager belastingtarief viel dan jij. Als de fiscus het accepteert hoef je niets te doen. Wel zou je haar tenminste de door haar betaalde inkomstenbelasting terug moeten geven als je alles netjes wil regelen.