Kan zwangerschap na pil en MAP?

Hallo iedereen,

Ik ben namelijk erg onzeker of ik nu zwanger ben of niet.
Op 1 januari begon ik met een nieuw pil script.
Op 8 januari heb ik seks gehad en op die zelfde dag ben ik in avond de pil vergeten.
Nadien 9 januari ook de MAP ingenomen binnen 24 uur.

Achter af wist ik niet goed of ik nu veilig was met de pil of niet aangezien ik al 7 dagen pil had genomen en de 8ste januari was eigenlijk de eerste pil van de 2de week!

Dus in princiepe was de MAP niet nodig. Denk ik dan.
Heeft trouwens de MAP invloed op de pil?
Na innamen MAP heb ik geen bloeding of geen bijwerkingen gekregen!

Heb namelijk ook de pil doorgenomen.
Op 25 januari heb ik namelijk een zwangerschapstest gedaan die was negatief.

Maar toch ben ik erg onzeker.
Heb nu dan even een stopweek genomen, vrijdag 20 februari pil nog genomen nadien gestopt met pil nemen en neem nu stopweek van 7 dagen.
Heb last van pijnlijke borsten, erg veel wit verlies dat nu zelf geellig kleurt. En heb last van opgezwolle klieren en veel speeksel! Voorbije week moest ik enorm veel naar toilet maar dit kan ook zijn omdat ik last had van een te kort aan foliumzuur en ijzer.

Daarom dat ik nu erg schrik heb dat ik zwanger ben..
Weet iemand raad..
Heeft iemand dit nog meegemaakt na de MAP geen verschijnsels...

Alvast Bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Na een MAP is de kans wel heel erg klein. Maar niet uitgesloten. Om het echt zeker te weten moet je het laten onderzoeken, dus een nieuwe zwangerschapstest of even langs je huisarts
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is altijd een theoretische kans dat je zwanger geraakt bent, maar zo uit je verhaal is die kans echt nihil.
Je hebt de pil 7 dagen genomen en er daarna een genomen. De pil is op dat moment dus gewoon volledig betrouwbaar geweest. De MAP nemen was dus eigenlijk niet eens nodig. Dat je de MAP wel genomen hebt heeft geen invloed op de werking van de pil; in de MAP zitten dezelfde hormonen als in de pil, in een hogere dosering.
Een zwangerschapstest is betrouwbaar vanaf 14 dagen na de onbeschermde seks; je hebt hem 17 dagen daarna genomen. Die test (als je hem correct hebt afgenomen) is dus goed betrouwbaar geweest. Dat die aangaf dat je niet zwanger bent spreekt dus ook tegen een zwangerschap.

De klachten die je nu ervaart kunnen bij verschillende dingen passen; ik heb nu te weinig informatie om daar een duidelijk antwoord op te kunnen geven. Een van de mogelijkheden is dat je klachten veroorzaakt worden door alle spanning en je angst voor een zwangerschap; in combinatie met je pilgebruik en stopweek.

Als je meer zekerheid zou willen dan is het natuurlijk verstandig om je huisarts te bezoeken. Die kan de zwangerschapstest eventueel voor je herhalen en beter uitpluizen waar je huidige klachten precies vandaan komen.