Hoe ga ik om met mijn hoogsensitiviteit in een relatie?

Aan de ene kant moet je je gevoel serieus nemen en aan de andere kant moet je soms jezelf een schop onder de kont geven....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af tegen wat voor problemen je aanloopt?
Hoogsensitiviteit hoeft helemaal geen problemen te geven in een relatie, zolang je elkaar serieus neemt
Je mag verwachten dat dat voor iedere relatie een basis is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nelly3: Elke eigenschap die je hebt, kan mogelijk problemen geven. Dus hoogsensitiviteit ook. Wat inderdaad niet wil zeggen dat het per definitie problemen oplevert. Maar voor sommige mensen is het wel zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik met je eens, daarom vraag ik ook naar de specifieke problemen, anders is het antwoorden erg algemeen en over het algemeen hoeft het geen problemen op te leveren.
Maar de vragen steller heeft er problemen mee, maar welke???

Het beste antwoord

Je vraag is heel erg algemeen, moeilijk om antwoord op te geven omdat het zo breed is. Boeken over hsp (van Elaine Aron, en van anderen) lezen, kan soms wat dingen opleveren. Met andere hsp's praten ook.

Je gevoel serieus nemen, moet je altijd. Of je nou hsp bent of niet. Maar je moet het ook niet te groot maken, niet denken dat een situatie waarin je je niet fijn voelt, per se vermeden moet worden. Het is niet erg om je af en toe niet fijn te voelen. Gevoel is aan de ene kant zo enorm belangrijk, en aan de andere kant ook maar een wolkje dat door jou heen gaat en dat weer voorbij waait. Enorme tegenstrijdigheid dus!

Als ik bij mezelf kijk, vind ik het belangrijk om naar mijn gevoel te luisteren. Maar luisteren is niet hetzelfde als gehoorzamen. Als ik me in bepaalde situaties niet fijn voel, geeft dat voor mij aan dat ik misschien gewoon niet meer voor die situaties moet kiezen. Want mijn doel is toch me lekker voelen, gelukkig zijn. En als een bepaald pad ervoor zorgt dat ik me ongelukkig voel, sla ik dat pad af.
Maar er zijn ook situaties waarin ik me niet fijn voel, maar die nodig zijn om andere wel fijne situaties te kunnen hebben. Bijvoorbeeld als ik heel moe ben of ziek, vind ik het echt niet fijn om in de supermarkt te lopen. Maar boodschappen doen zorgt er wel voor dat ik daarna kan eten. Dus luister ik wel naar mijn gevoel (dat zegt: ga niet, want dat is niet fijn), maar gehoorzaam ik het niet, omdat het op de korte duur misschien zorgt voor niet fijn voelen, maar op de langere termijn voor wel fijn voelen (niet de hele nacht met honger liggen).

Wat een relatie betreft: Praat met je partner, wees open. Vertel hoe dingen voor jou voelen, zowel de 'negatieve' als 'positieve'.
En sta ook open voor wat hij/zij te zeggen heeft: als jij bijv. niet naar drukke feestjes wil, accepteer dat hij/zij dat vervelend kan vinden. Probeer om dat niet als aanval op jou te zien, maar als gevoelens van hem/haar, die er ook mogen zijn. Doe je best om dat niet te veroordelen. Geef hem/haar de ruimte zijn/haar gevoel (ik baal dat we nooit samen naar die feestjes kunnen) te uiten. Als jouw gevoelens er mogen zijn, mogen die van hem/haar dat ook, toch?
Wat helpt, is om beiden niet aanvallend te praten over je gevoelens ('het is stom van JOU dat je nooit naar feestjes wil'/'het is stom van JOU dat jij chagrijnig bent omdat ik niet mee wil'), maar alleen eerlijk je gevoelens te delen ('IK voel me verdrietig/geirriteerd, omdat....').
{vervolg: zie reactie}
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En besef dat je in een relatie de ander heel makkelijk kan kwetsen, dat je in een relatie gewoon voorzichtig moet zijn soms. En vermijd in elk geval uitschelden, dat maakt zoveel kapot. En blijf, in een ruzie, altijd bewust ervan dat de ander jouw geliefde is, degene die jij gelukkig wilt maken, niet pijn wilt doen. Als je wat specifieker aangeeft wat voor situaties en gevoelens je op doelt, kan ik nog wel wat minder vage antwoorden geven misschien :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De +1 houd je tegoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aunaprendo ik heb het +je voor jou gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, ik voel me gauw aangevallen, maar een ander heeft natuurlijk ook zn gevoelens. Maar dat open over zijn is lastig als de ander gauw zoiets heeft... daar gaan we weer.

Andere antwoorden (8)

Die ander moet leren met JOUW hypersinsitiviteit om te gaan, kan de ander dat niet, dan moet je op zoek naar een andere partner... Want jij kunt niet veranderen, dan moet de ander dat doen, hoe simpel is het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt niet veranderen maar wel ermee leren omgaan. Onmogelijk is in dit geval wel erg ontmoedigend, vind je niet XiniX?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Freebird, Winnifred gaat me helemaal gelijk geven... Ook al wil je dat niet... Winnifred kan niet veranderen, dus dan moet het die ander doen, zo simpel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet kunnen veranderen is totale onzin. Je kunt altijd bijschaven. Ik zeg niet dat hsp weggaat, maar ik zeg wel dat je er mee OM KUNT GAAN. Dat is een handvat voor iemand, ipv laat die ander het maar oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HYPERsensitiviteit is NIET te veranderen, en daar ging het toch om... Freebird, je kunt me makkelijk misverstaan op vele manier, maar kun jij die ene manier wel vinden om mij WEL te verstaan... Stem anders maar min en laat me dan verder met rust... Winnifred snapt mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik stem heus niet zomaar min hoor.... sorry dat ik het niet met je eens ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SNAP JE ME NU WEL?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap je prima, ben het alleen niet met je eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wel of niet eens zijn, maakt het bestaan geen biet uit... Het is zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag ging toch ook niet over het veranderen van hoogsensitief zijn? Het ging om hoe je ermee om gaat, en dat kan je wel op verschillende manieren doen. Je kan het negeren en jezelf overschreeuwen en toch naar drukke dingen gaan; je kan als een soort kluizenaar leven, ver weg van die prikkels; je kan alles dat niet fijn voelt dan niet doen; je kan rustig ernaar kijken, en dat wat niet fijn voelt wel doen omdat het een gunstig effect heeft; etc etc. Sommige leveren beter resultaat op dan andere, en daarom is er de vraag 'wat is nou een goede manier om ermee om te gaan?'
Natuurlijk moet de ander ook ermee omgaan, maar jijzelf ook.
Maak het bespreekbaar en kies samen naar de mogelijkheden in plaats van de beperkingen .Als je van elkaar houdt kom je er heus wel uit. En houden jullie rekening met elkaar. Dat moet je sowieso in een relatie .Of je nu hoogsensitief bent of niet want dan is er wel weer wat anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, met zoveel emoties word ik onzeker over mezelf en kom in een negatieve spiraal terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet doen jij bent ook een mens met veel mogelijkheden kom op kop op ,laat de moed niet zakken .En communiceer over je mogelijkheden en de beperkingen in deze kun je een manier voor vinden ,door jou eigen keuzes in te maken. Positief denken maakt je toch meer tevreden .
Het allerbelangrijkste is dat je steeds zelf bepaalt welk gevecht je wilt vechten.
Als je al je gevechten vecht, is je leven een gevecht.
Als je af en toe je gevecht vecht, is je leven een avontuur :-)

Succes!

Hier nog wat meer info!
http://www.ookzogevoelig.nl/hsp_JijEnJePartner.html

Toegevoegd na 13 minuten:
Hoogsensitief zijn vergt van beide partners inzet om dat te integreren in jullie leven.
Jij moet meer kennis over jezelf en wat er "teveel" is verzamelen, en je partner moet bekend raken met je gevoeligheden zodat daar juist op gereageerd kan worden.

Al deze info en meer staat in de bijgevoegde link. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Mijn partner heeft ook even nodig gehad om met mij overweg te kunnen, en ik leer nog elke dag bij over wat er "teveel" is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hele begrip hoogsensitiviteit is gebaseerd op een theorie van psychologe Elaine N. Aron.

Omdat het begrip nogal speculatief is vraag ik me af hoe je erbij komt dat het begrip op jou van toepassing is en dan oo nog eens in die mate dat het iets uit zou maken met betrekking tot een relatie.

Aangezien jij wel weet waarom je denkt dat dit begrip op jou van toepassing is vermoed ik dat iemand (misschien een hulpverlener) je dit heeft meegedeeld.

Je hulpverlener, waarvan ik dus maar even aanneem dat je die hebt kan je het beste adviseren wat je hiermee moet, die zou ik dan ook zeker raadplegen als ik jou was.

Overigens bestrijd ik ten stelligste wat in een ander antwoord hier wordt aangegeven dat de ander er maar mee om moet leren gaan. Zuiver theoretische psychologische verschijnselen, om niet te zeggen denkbeeldige, zijn geen reden om van iemand te verwachten dat hij/zij zich daaraan aan zou moeten passen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even een citaat van Wikipedia (zie link voor volledige artikel):

Het fenomeen HSP zoals beschreven in het boek "Hoog Sensitieve Personen" van Elaine Aron is uitsluitend gebaseerd op statistisch onderzoek. Aron gebruikte daarvoor haar eigen cliënten, en was dus zowel behandelaar als onderzoeker. De diagnose HSP is niet geverifieerd door derden. Verder ontbreekt neurologische of psychologische onderbouwing.

Er bestaan geen sluitende diagnostische criteria voor hoogsensitiviteit. De kenmerken zoals deze in Arons boek en in zelftests op het internet te vinden zijn uiterst aspecifiek, vaag en subjectief. Hoe test je bijvoorbeeld objectief of iemand gevoelig is voor lawaai of muziek? Wat is gevoeligheid voor muziek exact? Waar ligt de grens tussen erg gevoelig en minder gevoelig? Andersom is niet iedere musicus hoogsensitief, maar vermoedelijk wel gevoelig voor muziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sjongejonge wat negatief. Hoogsensitiviteit is GEEN fabeltje, zit NIET tussen de oren, en is ZEKER NIET speculatief. Ik denk dat je eens wat meer moet lezen over het onderwerp.
Dat je iemand zo, zonder hem of haar te kennen, neersabelt vind ik niet kunnen. Min van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de min. Met neersabelen heeft het niets te maken, dat zul je toch ook wel begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat snap ik niet. In je reactie ontbreekt elke mate van tact. Dat viel mij even verkeerd. Je zal er maar mee overweg moeten, met hsp. Dat jij dat een fabeltje vindt heeft iemand niet veel aan wel?
zo van, oh, dan heb ik dus gewoon nergens last van... tuurlijk joh.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
speciaal voor jou: quote:
"In de ogen van de meerderheid van de mensen, de minder sensitieve personen, ben je vaak "te gevoelig" ofwel "overgevoelig" omdat je heftig reageert op dingen waar een ander geen last van heeft. Als hsp's overdonderd of overprikkeld raken, reageren ze heftig emotioneel en krijgen te horen dat ze zich niet zo druk moeten maken. Ze kunnen veel minder tegen stress (bv. op het werk of thuis) dan anderen. Hsp's kunnen hier echter niets aan doen maar krijgen hierdoor wel vaak met onbegrip te maken en dat geeft hen het gevoel dat er iets aan hen mankeert. " end quote.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nooit gediagnosticeerd door een hulpverlener als zijnde hoogsensitief. Heb er ook geen behoefte aan, dat is maar een labeltje. Maar ik herkende wel enorm veel toen ik het boek van Aron las, en het heeft mij veel duidelijkheid gegeven. En een manier om makkelijker met bepaalde dingen om te kunnen gaan.
Dat er geen testbare criteria zijn, is in mijn ogen niet zo belangrijk. Wat maakt het uit of je het wel of niet bent. Het enige dat uitmaakt, is of de boeken je helpen. En als ze je helpen, is de theorie van Aron dus nuttig, omdat jouw leven er beter van wordt. Niet alles hoeft wetenschappelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ fynnya, pcies! ik heb dat boek niet gelezen, maar las ook ergens er over en vond totale herkenning, en daarmee een manier van ermee omgaan! ipv steeds zoekende te blijven. Je opmerking dat testbare criteria niet nodig zijn vind ik heel mooi. dat zet het wel in perspectief natuurlijk.... Toch denk ik dat sommige mensen meer hebben aan een testbare diagnose dan aan een vermoeden. Vooral mensen die er zelf niet zoveel mee kunnen. :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Freebird, goed joh, wat jij wilt. het is niet eens een officiële diagnose die door een zichzelf respecterende arts gegeven kan worden, maar jij lijkt er eerder zelf last van te hebben als ik alleen maar zeg dat het wel heel gemakkelijk is om jezelf in dat hokje te plaatsen en dan van de rest van de mensen te verwachten dat ze er maar rekening mee moeten houden. @Fynnya, dus als je hulpverlener zegt dat je een HSP bent dan is het een label, maar als je jezelf zo noemt op basis van het boek dan is het geen label?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk. Dit benadrukt nogmaals dat je het echt niet snapt. er is niets gemakkelijks aan hsp. Maar dan ook niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: Tuurlijk, als je jezelf zo noemt, is het evengoed een label als wanneer een hulpverlener het doet. Ik noem mezelf ook niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Freebird, waarom denk je dat ik het niet snap?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: ik ben het er ook niet mee eens hoor dat de ander er maar mee om moet gaan. Zo van 'ik ben zielig, dus jij moet je daaraan aanpassen en ik hoef me niet aan te passen'.
Maar in elke relatie moet je rekening houden met hoe de ander zich voelt, en of je iemands gevoelens nou een gevolg van hsp noemt of anders, die gevoelens die die persoon heeft zijn toch echt aanwezig... en daar moet je samen een manier in vinden om daar mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Fynnya, ik ben het met je eens, ik vind alleen dat je niet te zwaar aan die gevoelens moet tillen en het lijkt erop dat sommigen daar, op zijn zachtst gezegd, anders over denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lodewijk van mij krijg je een +, jammer dat mensen zich aangevallen voelen (heeft misschien iets te maken met die genoemde sensiviteit?). Ik ben blij dat er ook enig tegenwicht wordt gegeven aan het plakken van labels op mensen, want dat is geen oplossing. Betekent niet dat iemand niet erg gevoelig kan zijn en last kan hebben van dingen, maar dat hebben we allemaal.
ik heb zelf dit boek gelezen
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/hoog-sensitieve-personen-in-de-liefde/1001004001839972/index.html

Elaine Aron beschrijft hoe je in een relatie met HSP om kan gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben zelf hoogsensitief en weet als geen ander dat dit binnen een relatie niet altijd makkelijk kan zijn. Je vangt meer prikkels op en wanneer het er teveel worden dan raakt als het ware je zenuwstelsel overbelast. Dit gaat snel gepaard met ongewenste spanningen. Veel nadenken, een hoop voelen en ervaren... Het kost tijd om op de juiste manier met deze eigenschap om te gaan. Het boek van Elaine N. Aron heeft me hierbij ook tot nieuwe inzichten geholpen. Een ware eye opener.

Wat hoogsensitiviteit binnen relaties betreft, zorg ervoor dat je partner weet wat er op bepaalde momenten in je hoofd omgaat. Met elkaar praten is ‘the key’. De eigenschap hoort bij jou. Al gaat het soms gepaard met disbalans, het heeft ook absoluut zijn voordelen. Het probleem waar ik o.a. binnen relaties in het verleden tegenaan liep was dat ik ‘s avonds doorgaans even niet teveel drukte aan m’n kop kon verdragen. De rust en stilte had ik dan nodig om te creëren en mijn compleet leeggelopen accu op te laden. Alle indrukken die je hebt opgedaan zijn een echte energievreter. De een heeft de accu eerder terug op 100% dan de ander.

Je schreef: "Aan de ene kant moet je je gevoel serieus nemen en aan de andere kant moet je soms jezelf een schop onder de kont geven…."

Neem je gevoel vooral serieus. Luisteren naar jezelf is belangrijk. Lijkt me vanzelfsprekend. Zo kom je er immers achter waar je waarde aan hecht. Wanneer mensen geen rekening kunnen houden met jouw eigenschap dan hebben ze in mijn ogen ook weinig begrip en respect naar jou toe als persoon. Binnen vriendschappen én relaties ontkom je er niet aan dat je jezelf zo nu en dan op de ander moet afstemmen. En heb je wat op je lever, hooggevoelig of niet, spreek het uit. Het blijft de enige manier voor de ander om te weten wat er zoal in je hoofd omgaat. Houd rekening met de ander maar vergeet jezelf niet in het geheel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet steeds op je gevoel afgaan, je kent het wel the gutfeeling. meestal ben je juist en zeker als je hoogsensitief bent ik weet over wat ik het heb
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in dit geval zal je partner zich moeten aanpassen..

kan hij dit niet zal et nooit wat worden want van je hoogsentiviteit kom je niet af..

Dus praat er over..