Zijn er onderzoeken bekend of mannen, bij het vinden van een partner (relatie), uiterlijk belangrijker vinden dan dat vrouwen dat vinden?

Is hier onderzoek over bekend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij alle vragen over de verschillen tussen mannen en vrouwen geldt maar één goed antwoord: het verschil tussen personen is groter dan het verschil tussen de geslachten.

Het beste antwoord

Hier is inderdaad onderzoek naar gedaan door het Britse psychologietijdschrift British Journal of Psychology. Mannen vinden uiterlijk inderdaad belangrijker dan vrouwen. Maar vrouwen kijken juist meer naar status. Dit komt omdat status vaker betekent dat een man slimmer is en dus voor betere nakomelingen kan zorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het wordt traditioneel vaak aangenomen dat mannen vooral kijken naar uiterlijk en vrouwen vooral naar status, macht e.d.

Dat laatste blijkt vaak te kloppen, maar vrouwen kiezen wel degelijk (misschien wel net als mannen) voor uiterlijk. (zie bron)

----------------------------------------------------------
"De onderzoekers van de universiteiten in Göteborg en Oxford bestudeerden 400 contactadvertenties uit kranten en op internetsites om te achterhalen op basis van welke criteria mannen en vrouwen hun partners kiezen.
Hun onderzoek richtte zich vooral op algemeen geaccepteerde liefdeswijsheden, zoals de theorie dat mannen het met name belangrijk vinden dat hun partner aantrekkelijk is en dat vrouwen vooral op zoek zijn naar een man met status.
Uit de studie blijkt dat sommige van die clichés niet kloppen. Zo hechten mannen en vrouwen volgens de onderzoekers evenveel waarde aan het uiterlijk van hun partner."