Hoe krijg ik mijn ex-partner uit mijn woning?

Toegevoegd na 5 minuten:
Heb een richtdatum gesteld, maar verschuilt zich achter dat er geen huurwoning is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Betreft mijn eigen woning.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hebben een samenlevingscontract, maar dat is dmv aangetekende brief te beeeindigen. Had al aangekondigd maar dit laatste nog niet gedaan.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb ook geen geld te veel. :-)

Toegevoegd na 13 minuten:
Wil het graag op een nette manier doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duwen, trekken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via de voor of achterdeur?
Je geeft wel erg weinig info om een antwoord te geven.
Amadea
12 jaar geleden
Een andere woning voor haar kopen en haar daar naartoe brengen. (Of misschien hem?).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is de reden dat de expartner blijft zitten???
Er is een reden waarom hij of zij blijft zitten... Zonder dat kunnen wij geen goede oplossing bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je de indruk dat je ex moeite heeft gedaan een huurwoning te vinden? Zo nee dan lijkt een hardere opstelling toch wel gewenst want anders wonen julie over 1 jaar nog samen. Je kan je evt. wel coulant opstellen, nogmaals datum afspreken of bv. spullen bewaren voor haar/hem en dan kan je ex misschien tijdelijk bij familie of vrienden intrekken.

Het beste antwoord

uitschrijven op het adres in ieder geval. dingen die nog samen lopen (ziekenfonds, spaarrekeningen etc.) los koppelen zodat je in ieder geval op papier van hem af bent.

z.s.m ook het samenlevingscontract beëindigen.
opnieuw rond de tafel gaan zitten en zeggen dat je het netjes op wil lossen maar dat je niet voor niets tot deze keuze bent gekomen het samen wonen en de relatie te beëindigen (maak er ook geen punt van discussie van, of laat dit het er niet van maken)

- ex is zelf verantwoordelijk voor inkomsten en onderdak
- zodra ex op papier niet meer bij je woont en alle banden verbroken zijn (voor de wet) eisen dat ex een bijdrage doet : wonen kost geld, boodschappen, gas water licht etc moeten betaald worden.

ga samen optie na en help ex hierbij: kan ex een uitkering aanvragen? kan jij de indruk wekken dat er spoed achter zit (puur de indruk dus) zodat er sprake kan zijn van een urgente situatie?

kan ex door de week bij een vriend/kennis /familie zijn (wellicht ook in het weekend) en van hieruit wat anders zoeken?

kortom, ik denk dat je het signaal moet geven dat jij niet aan blijft modderen door ex (toch wel) onderdak te blijven bieden.

stel samen een datum vast waarop het uit huis gaan ook daadwerkelijk moet gebeuren (dus niet een periode, maar echt een datum)

geef aan dat het voor jou ook niet haalbaar is om alles te bekostigen en ook voor jezelf dingen moet veranderen (belasting, verzekering etc.)

en dat kan wel op een schappelijke manier hoor, maar feit blijft dat er hoe dan ook zakelijke kanten aan zitten (net als bij het gaan samen wonen)
dus meedenken en meehelpen, overleggen, maar wel op je strepen blijven staan.

aan ex de keuze om ook gemotiveerd te zijn om een oplossing te zoeken, zodat het bewandelen van andere wegen ook echt een laatste (nood) optie zijn die zeker niet je voorkeur hebben.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide adviezen / antwoord.
Eigenlijk bevestigingen wat ik eigenlijk al wist. Praktijk is moeilijker dan de theorie.
Natuurlijk had ik alles administratief al geregeld (verzekeringen, vaste kosten ed) tijdens zijn verblijf in de verslavingskliniek. Alleen de aangetekende brief mbt het samenlevingscontract nog niet.
De belasting en het uitschrijven kan pas nadat ie definitief op een ander adres woont.
De harde hand is het allerlaatste alternatief (incl andere sloten). Zeker aangezien hij zo op zijn manier zijn best doet te veranderen.

Andere antwoorden (4)

Door het hem eerst netjes te vragen.
Als hij hier geen gehoor aan geeft kan je de politie bellen.
Hun komen dan langs en zorgen dat hij je huis verlaat.
Het huis moet dan natuurlijk wel op jouw naam staan.

Succes

Toegevoegd na 2 minuten:
Als het een dame is lijkt het me makkelijker haar spullen in te pakken en gewoon uit het huis te forceren.
Desnoods vraag je hulp van een vriend/buurman/kennis.

Als het een man is hetzelfde proberen als dat niet lukt pas de politie erbij halen.

Toegevoegd na 41 minuten:
Normaal na een relatie ga je uit elkaar.
Ook als je samen woont ga je wat bedenken.
Het kan zijn dat je ex nergens heen kan en daarom nog bij jouw blijft maar dan moet je er samen hierover praten.
Samen kunnen jullie wel wat bedenken.

Dus vraag je ex netjes dat je wilt dat hij/zij je huis verlaat.
Als diegene nee zegt vraag hem/haar dan wat de reden daarvoor is.
En verzin een oplossing.

Toegevoegd na 42 minuten:
Als je ex geen huis of een plek heeft om te slapen.
Help je ex dan met een eigen woning te vinden.
Hoe eerder je een woning voor hem/haar heb gevonden hoe sneller je ex uit je huis is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil het graag op een nette manier doen, woon niet voor niks al 6 jaar samen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij/zij niet wilt luisteren als jij diegene vriendelijk vraagt om uit het huis te gaan is er niks meer te doen dan hardhandig aanpakken.
Tenzij je wilt dat diegene bij je blijft wonen. Zoals rose zei de sloten veranderen als diegene even het huis uit is vindt ik ook best een iets nettere aanpak dan de politie bellen of hardhandig uit het huis forceren.
Vervang alle sloten als ex-partner even boodschappen doet (of voor iets anders de deur uit is...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook een goeie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit had ik natuurlijk al lang al bedacht..
rose
12 jaar geleden
Misschien moet je dan bij je toelichting zetten wat je allemaal al bedacht hebt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Genoeg ramen die dan ook gewoon open kunnen gebroken.
als het huis op jou naam staat dan mag je die gene gewoon der uit zetten. Als het huis op die gene zijn naam staat dan heb je weinig kans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beëindig het samenlevingscontract, daarmee maak je hem duidelijk dat het menens is voor jou, zoek, liefst samen, naar kamers ipv huizen, dat is makkelijker te realiseren, stel hem voor, dat hij alle grote dingen, die niet mee kunnen naar een kamer, zolang bij jou mag laten staan, maar stel hier ook een termijn aan, maak hem duidelijk dat jullie allebei pas aan een nieuw leven kunnen beginnen, als het oude afgesloten is, geef een termijn van vertrek aan en houd je daar ook aan, laat hem indien het niet lukt een kamer te vinden, terug gaan naar ouders of andere familieleden, als je hem tegen je zin in huis houdt, doet dat de vriendschap ook geen goed.