Waarom is het voor een familie's met aanzien belangrijk om perfect over te komen?

Vele hoogstaande familie's zoals adellijke patriciers geslachten dienen zich voor hun familie uitermate juist te gedragen. Zij mogen niet slecht of verkeerd over komen op anderen. Waarom is dit zo? Waarom hechten deze familie's zoveel aan normen en waarden?

Toegevoegd na 4 minuten:
Bijvoorbeeld: Waarom zou je een Jonkheer niet snel in een gepimpte auto met overdreven harde hardcore muziek door een straat zien scheuren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Omdat zij hun aanzien willen behouden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze willen niet dat hun goede naam te grabbel wordt gegooid.
Hun naammag niet in verband worden gebracht met slechte zaken en misdragingen.

Ze hebben een naam hoog te houden, kun je dus zeggen.

Toegevoegd na 5 minuten:
De jonkheer is in een heel ander milieu opgegroeid. In dat soort kringen doet men zoiets niet, zouden ze vroeger gezegd hebben. Nu is het verschil een stuk minder gelukkig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat hun naam en de daarbij behorende status ideaal is in hun netwerk. Vriendjespolitiek, leuke baantjes verwerven, het heeft veel voordelen.

Op het moment dat jij je reputatie bedoezeld, zullen andere prominenten minder geneigd zijn je een leuke functie te geven. Dat schaadt hun goede naam, dus voordeeltjes.

Voorbeeld: we willen een simpele kakker wel als minister president, een aan drugsverslaafde alcoholist die graag in een Carrera rijdt vertrouwen we toch een stuk minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was het erger dan nu. Het is nog wel steeds zo, vooral als er 'oud geld' nog in de familie zit. Dan wil je toch mee blijven draaien in je huidige milieu en dan is die hardcore net zo vreemd als dat de zoon van een heavy metal gezin Bach gaat luisteren. Kortom, gewoon een gevalletje van 'omgevingsinvloeden'.

Overigens zat er vroeger bij mij op de middelbare een barones in de klas...... was nou niet bepaald de braafste hahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dat wilde ik ook schrijven,ze doen zich netjes voor,maar owee,vooral als ze gedronken hebben zijn ze asocialer dan asocialer.
Echte normen en waarden hebben ze niet want deze lui houden vaak met niemand rekening.
Eergevoel. Deze mensen ontlenen een deel van hun identiteit aan hun afkomst, net zoals bijna iedereen, en ze hechten er veel waarde aan om te laten zien dat hun familie onberispelijk en van onbesproken gedrag is. Ze zijn trots op wie ze zijn.

Het wordt ze met de paplepel ingegoten, net zoals wij 'gewoontjes' ook bepaalde dingen met de paplepel bij onze kinderen naar binnen gieten. 'Dat doen wij zo niet'.

Natuurlijk verzetten ze zich daar ook wel eens tegen, maar over het algemeen zie je dat kinderen na een bepaalde periode van afzetten, toch weer terugkeren naar een heleboel normen en waarden die ze tijdens hun jonge jaren bijgebracht zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze houden zich aan kun lijfspreuk:
Noblesse oblige, wat zoveel betekent als 'adel verplicht'. In vroegere tijden waren de adel en de burgers tot op zekere hoogte afhankelijk van elkaar. De adel werd gevoed en bediend door hun horigen en omgekeerd werden de horigen beschermd door de adel.
Als men is opgegroeid met dit denkpatroon, zit het ingebakken sinds generaties.