Wat kan ik doen om mijn kind van 2 1/2 wat langer te laten slapen s'morgens?

Elke morgen is mijn zoon om 5.30u wakker. Ook dus in de weekenden Erg vroeg. Het lukt hem niet om de hele dag wakker te blijven.
Hij slaapt vanaf half 12 tot ongeveer half 2 in de middag en gaat sávonds rond 19.45u weer naar bed.
Ik hoop dat ouders onder ons wat tips hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ik heb zelf ook een dochter die heel vroeg wakker werd. Half 6 was geen uitzondering. Van een ervaren ouder (van 4 kinderen) kreeg ik een goede tip die ik graag met jullie deel.
Ik heb een leuk lampje gekocht met een tijdschakelaar voor op de kamer van mijn dochter. De tijdschakelaar stond op 7.00 uur. Zodra het lampje aangaat 's ochtends mag ze me roepen en kom ik haar halen. Ik heb dit vanaf ongeveer 2 jaar ingevoerd en het heeft perfect gewerkt.

Wel even een opmerking erbij, kinderen zijn hier in eerste instantie niet blij mee. Ze willen natuurlijk gewoon uit bed en gezellig bij hun ouders zijn cq spelen. Dus de eerste ochtenden (bij ons waren het er maar 2) is het even doorbijten. Ik ging dan naar haar toe en vertelde haar, dat ik haar pas kwam halen als het lampje aanging. Vervolgens zodra het lampje aangaat, heel enthousiast de kamer binnen komen en wijzen naar het lampje, zo van het is aan, dus je mag eruit. Ook hele kleine kinderen snappen dit prima.

Een bijkomend voordeel hiervan is dat als de klok van zomer naar wintertijd wordt verzet, je dit met het lampje in een paar dagen makkelijk kunt regelen. Anders zaten we weken met een moe kind.

Heel veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik ben bang dat daar niet veel aan te doen is. Kinderen hebben nu eenmaal een ritme dat zich niet eenvoudig met een klein trucje laat verschuiven.
Wat je wel zult merken is dat nu de dagen weer korter worden, dat de kinderen ook wat langer zullen slapen. Licht is toch een belangrijke factor in het proces van wakker worden, en misschien ligt daar ook een kleine kans om er iets aan te doen: als je zorgt dat de kamer goed donker is zal het kind iets gemakkelijker wat langer doorslapen. Dat betekent dus een lichtdicht gordijn dat goed aansluit, in de regel kan je dat bereiken met een rolgordijn vlak tegen het glas aan en dan nog een gewoon gordijn ervoor om de kiertjes eromheen nog wat af te dichten.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben rolluiken, ook dus geprobeerd.
Maar geen succes.
itsme
14 jaar geleden
:-( Dat is erg jammer
wij zitten ongeveer in het zelfde schuitje.wat wel eens wil lukken bij ons is hem een flesje diksap te geven(in jullie eigen bed) en daarna zonder tegen hem te praten terug te liggen in zn eigen bedje.in ons geval lukt het weleens

Toegevoegd na 1 minuut:
alleen is ons kind ietsje jonger
14 jaar geleden
Sommige kinderen slapen meer of minder dan andere kids. Daar kun je niet zo heel veel aan doen.
Wat ik altijd deed was zorgen voor een warm flesje melk en hem of haar met knuffel en speeltjes weer terug leggen in bed. Zo weinig mogelijk praten. Meestal vielen ze in slaap of gingen spelen. Ze kon ik het vaak nog een uur of anderhalf uur redden.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kereltje is ook 2 en 'n half en was ook altijd erg vroeg wakker. Ik ging altijd heel zachtjes z'n kamer binnen, legde hem weer neer, deed dan z'n dekens om hem heen, gaf z'n speen en knuffel, muziekje aan en dan zei ik "Nog heel even slapen, 't is nog heel vroeg". Dat heeft gewerkt. Hij slaapt nu tot minimaal 7uur (ligt ook om 19uur op bed).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kind heeft een slaapritme van 23 uur in plaats van 24 uur zoals een volwassene...
Maak daar gebruik van... Dus lag hem later in bed en hij zal later wakker worden... Trek het slapengaan los van gebeurtenissen... Dus niet meer als een tv-programma afgelopen is, naar bed, maar neem een ander baken... Bijvoorbeeld voorlezen, na het voorlezen gaat hij slapen... Daar kun je dan het tijdsverschil in verwerken keer op keer... En helaas zijn kinderen soms een oorzaak van wakker worden van de ouders, dat komt wel eens voor... Je zou kunnen afspreken om een van de twee ouders wakker te maken ´s morgens vroeg voor het kind en de ander mag doorslapen... Leer het kind zelf te spelen, zodat hij niet meteen de boel wakker maakt door het hele huis...

Er zijn zo veel mogelijkheden, een beetje fantasie helpt hier heel goed bij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons komt dat ook geregeld voor, we hebben ze geleerd naar onze kamer toe te komen dan mogen ze het laatste uurtje, anderhalf bij ons in bed verder slapen, werkt erg goed, zo halen we alle 6 onze rust ;-).
Als ze in ons bed liggen moeten ze wel stil liggen en niets zeggen, want papa en mama moeten nog slapen. Binnen 5 minuten slapen we allemaal weer.
Wat het nadeel is, als je het al een nadeel kunt noemen, is dat we 's morgens wel eens met 3 of 4 personen in bed wakker worden, soms merken we dus niet dat er 's nachts iemand bij gekropen is. Maar het komt ook voor dat het bed opeens te krap wordt dat we hem terugleggen in z'n eigen bedje. Bij ons slapen er 3 op een kamer dus als er daar 's nachts/'s morgens gaat randaleren, het hele gezin wakker is :-(
Trek 'm lekker bij je in bed, sla een arm om 'm heen en droom samen verder, rek je het zo een uur mee.
Truste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden.
1. Breng hem iets later naar bed, maar dat hoeft niet te helpen.
2. Laat hem s'middags niet meer slapen. Lang niet alle kinderen van 2 hebben dat nodig. In het begin moet je het langzaam afbouwen, maar op een bepaald moment is hij eraan gewend. Probeer het een keer.