De precieze oorzaak van misselijkheid tijdens de zwangerschap is onbekend. Mogelijk spelen hormoonveranderingen of een verminderde werking van maag en darm een rol. Daarnaast zouden psychische factoren de klachten kunnen verergeren.

Ook blijkt steeds vaker dat stress een versterkende invloed kan hebben op misselijkheid en braken. Tenslotte zijn er steeds meer aanwijzingen dat er een relatie is tussen misselijkheid en braken in de zwangerschap en schildklierhormonen.

Een verhoogde kans op misselijkheid in de zwangerschap bestaat in geval van een meerlingzwangerschap, als moeder of zusjes erg misselijk waren in de zwangerschap en bij misselijkheid in vorige zwangerschappen of tijdens pilgebruik.

Er is geen verband tussen de afwezigheid van misselijkheid en een miskraam. Er zijn genoeg vrouwen die helemaal niet misselijk zijn en toch een prima zwangerschap doormaken. Er is dus geen reden tot zorgen als een zwangere vrouw niet misselijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mogelijke oorzaken ervan zijn:
- Het blijkt vrouwen met een hoog hCG-gehalte (hormoon van zwangerschap) meer kans hebben om misselijk te worden. Rond 6 weken stijgt het hCG-gehalte sterk en dit duurt tot en met week 9, daarna neemt het weer af. Misselijkheid krijgt vaak een piek tussen week 6 en week 10 tot 12.
- Ook het oestrogeengehalte (dit is een vrouwelijke hormoon) stijgt in het begin van de zwangerschap. Dit wordt door zowel de vrouw als door de placenta aangemaakt. Ook dit kan zorgen voor een misselijk gevoel bij zwangerschap.
- Gedurende de zwangerschap verandert de spijsvertering. De klep tussen slokdarm en maag werkt minder goed. Hierdoor is er een kans dat je in de zwangerschap sneller last hebt van zuurbranden. Later in de zwangerschap kan misselijkheid veroorzaak tworden doordat je maag klem komt te zitten. De baarmoeder en de baby namen namelijk een steeds grotere ruimte in de buikholte in.
- Tijdens de zwangerschap zijn vrouwen extra gevoelig voor luchtjes. Veel vrouwen zijn daarom tijdens de zwangerschap misselijk door de geur van bijvoorbeeld vlees, terwijl ze dit voor de zwangerschap heerlijk vonden.
- Vaak lees je dat een tekort aan vitamine B6 een oorzaak zou zijn van misselijkheid. Dit is echter nooit bewezen. Het blijkt zelf dat vrouwen die misselijk waren ruwweg gelijkwaardige concentraties vitamine B6 hadden als vrouwen die niet misselijk waren. Toch lijkt suppletie van vitamine B6 bij veel vrouwen te helpen. Dit kan alleen niet onderbouwd worden.
Amadea