Is er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar mensen die een heftige gebeurtenis meemaken, op welke manier het sneller verwerkt wordt?

En dan bedoel ik:is het beter om snel weer aan het werk te gaan, verwerk je dan sneller dan iemand die langere tijd thuis blijft of is daar geen of weinig verschil tussen.

Let wel: het is geen oordeel over het een of ander, gewoon een serieuze vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, daar is onderzoek naar gedaan.

Door vlak na het de heftige gebeurtenis tetris te spelen kan het sneller verwerkt worden. Je hersenen zijn namelijk zo bezig met dat spel (constant input, loopt door, je moet constant reageren) dat ze geen tijd hebben om de traumatische gebeurtenis goed op te slaan en vooral niet om er over door te malen. Het wordt dan zonder waarde oordeel opgeslagen. Oftewel, ja er is een overval gebeurd. Maar zonder: 'het was eng', 'ik had wel dood kunnen zijn', 'wat als', 'had ik maar'.

Toegevoegd na 46 seconden:
Nog als aanvulling. Dit gaat niet over al dan niet eerder weer aan het werk gaan. Dit werkt alleen wanneer je in de uren na de gebeurtenis dit doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar weer nieuwer onderzoek heeft uitgewezen dat dat wellicht niet zo is. Wat begon met oogbewegingen hebben mensen uitgebreid naar piepjes, tetris en rekensommen, maar of die verbasteringen nu wel echt effectief zijn wordt betwijfeld. Er is te gemakkelijk voorbij gegaan aan de oorspronkelijke opvattingen.
Daarom pleiten onderzoekers ervoor om het voorlopig te houden bij oogbewegingen en niet bij allerlei andere alternatieven. Marxel van Hout is de onderzoeker. Zijn schrift is te lezen op
Bron:
Www.emdr.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsof je na een heftige gebeurtenis zin hebt om tetris te gaan spelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly, daar gaat de vraag niet om. De vraag is wat je kunt doen, niet of je daar al dan geen zin in hebt.

Andere antwoorden (2)

Ieder mens verwerkt heftige gebeurtenissen op zijn eigen manier. Hier zijn geen standaard manieren voor.
12 jaar geleden
Jah dit stond toevallig in het laatst uitgegeven quizz blad .