Hoe kan het dat onze dochter overdag wel slaapt, maar in de avond niet?

Onze dochter van nu bijna 13 maanden, slaapt overdag vrijwel direct als we haar neerleggen. ‘s Avonds is het vaak echt drama, of ze valt in slaap en wordt later weer wakker, huilend of vrolijk. Of ze wilt helemaal niet slapen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Kinderen
1.4K
Griffin
3 jaar geleden
Overdag wakker houden?
Pieterke
3 jaar geleden
Overdag wakker houden, behalve misschien een middagdutje. Voor de rest haar wat meer bezig zien te houden zodat ze 's avonds wat meer vermoeid is.

Antwoorden (2)

Het kan zijn dat ze bang is in het donker, Hou is wat licht aan in de kamer.
Als je al een nachtlampje hebt kan het zijn dat het misschien iets te weinig is,
en nog steeds erg donker is in de kamer.

VOORBEELD:
Deze lamp is 100 lumen, is meer dan een nacht lampje, en het verbruikt niet veel
https://www.ikea.com/be/nl/p/ryet-led-lamp-e27-100-lumen-globe-helder-40416417/

Kind kan nog niet praten, dus je zult zelf dingen moeten proberen.
Of ze vind het eng dat ze niks hoort in de nacht, dat het lijkt dat er niemand is.
( dat is verlatingsangst )

Mij zus kan haar dochter van 6 niet vertellen dat ze in de avond uit gaat dan slaapt ze niet.
( dus niks vertellen )

Succes
3 jaar geleden
MasterSword
3 jaar geleden
Kort uitgelegd wat je kan proberen.
- Meer Licht
- Radio, Muziek, of witte ruis geluid.
- Kind bij jou laten slapen ( of extra bedje in jou kamer )
- Of je blijft in de kamer van het kind tot het in slaap valt. Succes
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ze slaapt inderdaad nog steeds bij ons op de kamer. Nachtlampje niet geprobeerd, wel een lamp op de overloop aan. Morgen proberen we een lampje op de kamer!
Het kan zijn dat ze er aan toe is om een dutje minder te doen overdag. Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn zoontje rond die leeftijd, we zijn nu overgegaan van 2 naar 1 dutje en nu slaapt hij in de avond beter.

Zorg ook voor een vast avondschema. Bijvoorbeeld door een boekje te lezen voor het slapen. Zo weet je dochter al dat het bijna tijd is om te slapen.