hoe zeg ik op een goede manier dat ik niet zoveel zin heb om vaste dagen bij mijn ouders te eten?

ouders zijn gescheiden en woon al 4 jaar op mezelf, maar ze blijven vragen : wanneer kom je weer eens, waarom zien we je niet meer zo vaak en blabla, heel goed bedoeld hoor daar niet van maar ik heb een druk sociaal leven en kan niet 1x per week bij ze eten, trouwens daar heb ik niet eens zin in :) hoe maak ik dit op een goede manier duidelijk dat ik geen vaste "eetafspraak" wil maar gewoon aanwaai wanneer ik kan en zin heb, of is dit egoistisch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel herkenbaar! Bij mezelf niet (gelukkig) maar wel bij mijn schoonouders en ouders van vrienden.. Goeie vraag +!

Het beste antwoord

Leg gewoon uit dat het je niet lukt om iedere week te komen eten omdat je het druk hebt en het sowieso lastig vindt om gebonden te zijn aan vaste wekelijkse afspraken. Misschien kun je met je ouders overeenkomen dat je maandelijks langskomt, bijvoorbeeld altijd de eerste woensdag van de maand. En contacten moeten van twee kanten komen, dus je kunt voorstellen dat je ouders af en toe een bij jou komen. Ga je lekker voor ze koken. Vinden ze vast gezellig en ook handig, want dan hoeft je moeder niet in de keuken te staan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Eerlijkheid duurt het langst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg uit dat je je eigen leven hebt en dat je je daarom niet wilt binden, door op vaste dagen te komen eten.

vertel dat je natuurlijk wel wilt blijven langskomen, maar dat je dit niet te ver van tevoren kunt plannen.

Het is lief van je ouders dat ze je vaak willen zien. Het is echter niet egoïstisch dat je geen vaste dagen wilt inboeken, om bij ze op bezoek te gaan. Heeft met volwassen worden te maken.
13 jaar geleden
Wat mij betreft heel simpel!

Gewoon eerlijk zijn en zeggen: 'Mam, Pap, lief allemaal, maar ik ben nu volwassen en heb een eigen leven. Ik heb geen zin en tijd om zo vaak langs te komen.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelet op een vorige vraag van u op GV, moet het een uitkomst zijn om vaak lekker en gratis te eten.
,,hoe kan ik mijn geld terugvragen zonder "gierig" te zijn?,,

U kunt zonder omwegen uitleggen dat u een druk sociaal leven heeft, en er geen verplichtingen bij kan hebben van wie dan ook.

Iedereen heeft het wel eens te druk of geen zin,
maar laat uitstel geen afstel worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha dat is inderdaad wel een goede gezien mijn vorige vraag!
Wees gewoon eerlijk tegen ze maar zeg het wel op een nette manier. Laat je ouders in hun waarde en geef ze wel het idee dat je het heus wel op prijs stelt dat ze zo om je geven maar dat je het heel druk hebt met je eigen sociale leven en het dus liever anders doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HEt antwoord heb je eigenlijk al gegeven in de uitleg van je vraag. Vertel ze gewoon open en eerlijk dat je een druk sociaal leven hebt. Een goede, liefhebbende ouder zal dat begrijpen en accepteren !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ten eerste wil ik jou complimenteren met het feit dat je op jonge leeftijd zo een druk sociaal leven hebt
ik gok dit omdat je net 4 jaar op jezelf woont
(als dat niet zo is hou mij ten goede)
ik vindt het raar dat je ouders weten hoe je in elkaar zit en jou toch blijven uitnodigen
bij mij weten ze dat ze me behoorlijk op mijn ziel trappen door mij uit te nodigen nu doen ze dat niet meer
heb je wel genoeg van je ouders genoten? als ze er niet meer zijn zal je ze misschien erg missen
als ik jou ouder was zou ik jouwil respecteren en niet meer lastig vallen
zeg dat je dat niet op prijs stelt
dat is mijn advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lieve Lovely, laten we eerlijk zijn, zonder afspraak ga jij niet langs. en als je tijd over hebt ga je bijkomen van je sociale leven. wat dacht je van 1x per maand? of lunch ipv diner. wat ook helpt is eindtijd plannen. succes!
13 jaar geleden
Ik zou me zeker niet vastpinnen op vaste dagen, maar af en toe eens langs komen en informeren hoe het met ze gaat. Meeëten als het zo uitkomt.