Hoe komt het dat kinderen van dezelfde ouders niet hetzelfde zijn?

Kinderen krijgen van hun ouders genetische eigenschappen mee.
Toch kunnen binnen 1 gezin grote verschillen in karakter van broers en zussen voorkomen.
Bij andere zoogdieren dan de mens is dat ook zo.
Dus moet er naast erfelijkheid nog iets anders zijn , dat karakter en uiterlijk van het kroost vormt.
Maar wat ??

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4K
Utrecht
5 jaar geleden
Kijk nog even terug naar de middelbare school Biologie les:
https://biologiepagina.nl/Vwo4/N7Erfelijkheid/uitlegerfelijkheid.htm
tinus1969
5 jaar geleden
Precies; niet elk kind erft exact dezelfde genen van de ouder. Anders zouden er immers alleen maar meisjes OF jongens worden geboren....

Antwoorden (2)

Niet elk kind krijgt dezelfde genetische informatie / kenmerken mee.
De helft van de genen komt van de vader en de andere helft van de moeder.
Hoe die helft wordt geselecteerd uit alle genen is puur toevallig, en valt telkens weer anders uit.
Ook de omgeving (voeding, opvoeding etc.) heeft invloed op de ontwikkeling van het individu. Dat met elkaar maakt dat alle mensen uniek zijn.
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Eenmaal op deze wereld, is ook de plaats binnen het gezin van groot belang voor de ontwikkeling van de meegekregen eigenschappen. Als je een kind voor de eerste keer naar school brengt, wordt altijd gevraagd hoeveel broertjes en zusjes het heeft en waar in de rij zijn/ haar plaats is.
De biologische basis hebben ze gemeen, maar niet het karakter. Ook zullen zij hun hersenen anders invullen met informatie en zelf bepalen wat zij de moeite waard vinden om in hun permanente geheugen te plaatsen.

Een bepaald karakter erf je niet altijd....dat zit in je en karakter ontwikkel je zelf tijdens je leven.
Het karakter wordt grotendeels bepaald door de opvoeding en de opgedane ervaringen in het leven. Tijdens de kinderjaren wordt het karakter voor een groot deel gevormd. Bepaalde eigenschappen zijn aangeboren en erfelijk aangelegd. Bij jonge baby's is vaak al op te merken dat ze een bepaalde karaktertrek vertonen. Zo zijn er baby's die heel veel slapen of zeer rustig zijn. Dit zijn de introverte kinderen. Baby's die weinig slapen of druk zijn, zijn de extroverte kinderen. Deze eigenschappen zijn aangeboren en zijn ook niet te veranderen. Vaak zien we binnen gezinnen dat opeenvolgende kinderen totaal anderen karakters hebben.

Dan ligt het er ook aan hoe de ouders met hun kinderen omgaan. Het ene karakter kan bijv. beter aansluiten bij de wensen van een ouder en dit kind kan voorgetrokken worden. Het gebeurt vaak onbewust omdat ouders meestal al hun kinderen even lief hebben, maar het andere kind zal dit wel merken en ook dit vormt een andere karaktereigenschap dan bij het kind dat meer bij de ouders gedaan krijgt.
Opvoeding bepaalt dus ook al een deel van de karaktereigenschappen ontwikkeling.
Opgedane ervaringen, ook als kind, vormen eveneens een deel van hoe het karakter zich ontwikkelt. Zo kunnen door negatieve ervaringen bepaalde karaktereigenschappen ontstaan die niet lijken aan te sluiten bij het eigenlijke karakter.
Zo zal elk kind een heel eigen persoonlijkheid ontwikkelen. In de vroege jeugd begint dit al te ontstaan.
amc