Wat is een constructieve manier om met een zwaar roddelende 'beste vriendin' om te gaan?

'Eva' is 21 en ik ook en ineens ben ik in een kinderachtige soap belandt.

Eva en ik zijn al sinds de kleuterklas bevriend en in de puberteit waren we nogal 'roddeltantes' en konden we er echt wel wat van. Nu doen we het somsnog steeds, maar vanuit mijn kant gaat het vaak om mensen die we niet kennen/of absoluut niet mogen (en ik hou altijd aan: 'zeg niets wat ik niet recht in iemands face durf te zeggen')

Nu hadden een vriendin en ik laatst een ruzie (waarvan we beide onze irritaties naar elkaar hadden uitgesproken en wat afstand hadden genomen.)

Eva wilde er alles van weten en ik heb mijn irritaties uitgelegd en die van haar, waardoor het nu niet werkt. Ze begon maar te roepen dat ze aan mijn kant stond en kwam met allerlei roddels over die vriendin van mij (Die ik haar ook niet ga vertellen, omdat ze te kwetsend voor haar zijn. Want ondanks het akkefietje hou ik nog wel van die vriendin in kwestie).

Mijn vriendin en ik kregen een paar dagen geleden nogal achterdocht. Ik stelde mezelf ook de vraag; 'als ze zo erg over andere vrienden roddelt, waarom dan niet over mij?' Ik hoopte dat dit niet het geval zou zijn, want ik heb echt lief en leed met haar gedeeld.

Ik ben er achtergekomen dat ze zwaar over mij roddelt, mijn diepste geheimen vertelt en leugens over mij vertelt.

VRAAG: Ondanks dat ik echt woest op haar ben, wil ik haar niet volledig kwijt, maar wil ik haar er wel mee confronteren op een constructieve manier. Maar hoe? Sites? (teweinigplek)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn verhalen zijn altijd te lang.
Maar ik vraag me ook af hoe ik haar de consequenties van dit gedrag kan laten zien?
En dat als ze dingen vindt dat ze dat dan best recht in mensen hun gezicht kan zeggen, zonder dat die mensen haar meteen 'haten' (daar is ze geloof ik erg bang). Voor de rest ben ik ook absoluut geen heilig boontje (verre van) maar neem ik wel vaak mijn verantwoordelijkheid. En zij loopt gewoon te stoken. Ik ben benieuwd naar praktijk-verhalen van jullie en wat het heeft opgeleverd, of dat er misschien wat leerzaams op deze site bestaat? (die vriendinnen in kwestie zitten overigens niet op deze site en sowieso niet op dit soort sites en weten ook niet dat ik er op zit).

Het beste antwoord

ik heb dit ook meegemaakt, vreselijk teleurgesteld! zo teleurgesteld dat ik haar geen prive dingen meer vertel.
ik kan haar niet vertrouwen.
haar andere kwaliteiten zie ik beslist, en ik weet ook dat iedereen zijn eigenaardig heden heeft.
het vertrouwen is weg, belangrijk in een vriendschap.
loyaal zijn, ook erg belangrijk.

ik heb het zo aangepakt, als ze over iemand roddelt zeg ik, tja dat weet ik niet hoor, heb je het zelf gezien?

of ik zeg: tja, aan iedereen mankeert wel wat.

gevolg, ze roddelt niet meer zoveel tegen mij omdat ze geen voet meer aan de grond krijgt, bovendien kunnen we het dan over echte dingen hebben.

en soms maak ik er gebruik van, als ik iets de wereld in wil hebben, dan vertel ik het aan haar. want zo is ze wel, als ik iets zelf vertel, neemt ze dit voor waar aan en verteld het vrolijk verder.(ha ha)

misschien kun je een poging wagen hoor, probeer het haar maar duidelijk te maken.
ik hoop dat ze er wat mee doet, en dat het helpt!
risico: stel dat je eens ruzie hebt met haar, dan gooit ze alles de wereld in, wil je dat?

mijn ervaring is dat mensen die op een negatieve manier roddelen. belangrijk willen doen/zijn over een ander zijn rug. een eigenschap die je niet gemakkelijk kunt omdraaien.
wat blijft er van haar over als ze niets meer te roddelen heeft?

succes, ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. de jouwe hebben mij wel geholpen, Thanx :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is geen vriendin, dat is niet iemand waar je nog iets mee wilt delen.

Ik begrijp je gevoelens, maar mijn advies zou zijn, lekker links laten liggen.

De mensen die de roddels horen en jou kennen, zullen ze of niet geloven of naar jou toe komen om er naar te vragen dan kan je alles uitleggen. Dat zijn wel fijne mensen om mee om te gaan.

Laat deze 'vriendin' maar lekker roddelen en ga er boven staan.

Begrijp dat het moeilijk is je wil je frustratie en boosheid kwijt, maar die zakt wel en dan weet jij dat je volwassen gereageerd hebt op haar kinderachtige gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat 'Eva' er zelf ook problemen mee heeft. Dit komt mede door haar opvoeding die ze genoten heeft. Eigenlijk; ze woont nog steeds thuis en wordt heel streng behandeld. Ze durft oprecht haar bek niet open te trekken naar mensen. Ik heb haar altijd aangegeven dat ze dit bij mij wel kon doen en dat ik haar heus niet ga 'haten'. Soms als ze zegt dat ze het met me eens is, heb ik het gevoel dat het niet zo is..... Dan zit ze daarmee en zoekt ze andere mensen om haar gal te spuwen. In ieder geval, bedankt voor de reactie +je
Wie roddelt roddelt ook over jou. Ik kende een collega die altijd wel een opmerking had over een andere collega. Toen zei me zus een keer, als hij dit doet doet hij dit ook over jou. Eigenlijk is het dan geen vriendin meer. Zoveel mogelijk negeren en niet teveel zeggen tegen haar.

Toegevoegd na 34 seconden:
ps word je zelf gezocht met dat streepje? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Exactly.
Probleem is dat er nu zeer persoonlijke dingen over mij vertelt zijn (waar ik niet mee te koop loop), waarvan ik dacht dat alleen zij die wist. Ik heb een zwaar vermoeden dat ik verwacht dat ze de zwaar persoonlijke dingen nu ook heeft doorvertelt (ze is een beetje een 'sensation-seeker') en die dingen op zijn zachtst gezegd zwaaaar privé zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als zij zoveel weet over jou, weet jij vast ook veel over haar. Dat zou je haar kunnen voorleggen. Gewoon zeggen dat ze ermee stopt, opdat ook jij genoeg over haar weet. Niet dat je dat dan ook moet gaan doen, maar dan heb je een stok achter de deur ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ps ik zou bepaalde kwaaltjes of dingen over sex gewoon voor je houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks... Ik word inderdaad gezocht; door de FBI nog wel :(
Gelukkig is deze foto niet traceerbaar :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop dat je "vriendin" je ook niet herkent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zit vrijwel zeker niet op deze site.
Mocht ze dit toch lezen, dan is dit naar mijn inziens geen probleem.
Het is bijna onmogelijk om iemand anders te veranderen. Zeker als de ander vindt dat ze helemaal geen probleem heeft.

Je kunt eigenlijk maar 2 dingen doen:

1. Je accepteert niet dat ze zo is, wordt bijvoorbeeld boos of je legt uit wat er niet klopt volgens jou enz. Met andere woorden: je probeert haar te laten inzien dat ze verkeerd bezig is om haar te veranderen. Het kan zo zijn dat ze dit probeert omdat je belangrijk voor haar bent, maar hoe kun je weten dat ze echt niet meer over je roddelt achter je rug om? Dan moet je dat gaan zitten controleren en daar wordt niemand beter van. Bovendien is ze misschien wel iemand die niet zonder roddelen kán, omdat dat nu eenmaal in haar karakter zit.

2. Je accepteert dat ze zo is. Ze is je vriendin, en net als iedereen heeft ze zo haar goede en haar slechte kanten. Eén van haar mindere kanten is blijkbaar dat ze roddelt en dat je geheimen bij haar niet veilig zijn. Je kunt dat accepteren als iets wat bij haar hoort en zo haar vriendin blijven. Daarbij zou ik dan wel oppassen met wat je haar vertelt. Dus geen geheime dingen van jezelf meer met haar delen, geen zaken vertellen die aan jou in vertrouwen zijn verteld enz. Ga gewoon weer leuke gezellige dingen met haar doen, roddel desnoods over anderen die je (zoals je zelf zegt) niet kent of niet aardig vindt, maar hou je lief en leed voorlopig bij haar vandaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Helemaal mee eens.
Misschien kun je haar schriftelijk benaderen en iets opschrijven zoals je dat hierboven hebt gedaan. Je kunt dan afwachten wat haar reactie is. Maar eerlijk gezegd vrees ik dat je vriendin haar roddelachtige gedrag niet zomaal zal afleren en dat je in de toekomst op een andere manier met haar zult moeten omgaan, indien je de vriendschap wilt handhaven. Wel heel erg teleurstellend voor je, deze kwestie. Ik ben ook altijd erg huiverig voor mensen die veel roddelen. Denk dan ook altijd: ze zullen over mij ook wel roddelen. Vooral mensen van wie ik merk dat ze over heel goede vriendinnen of vrienden roddelen, mijd ik. Die vertrouw ik echt voor geen cent. Wie roddelt er nou over zijn of haar 'beste' vriendin? Die wil je toch juist eerder in bescherming nemen?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haar schriftelijk benaderen is zo'n gek idee nog niet!
Er is een groot verschil in roddelen zoals je eigenlijk zelf al aangaf,maar als je iemand privédingen verteld dan verwacht je niet dat dit doorgespeeld wordt en vooral als je er ook nog eens bij vermeld dat dit tussen jullie moet blijven.

Ik heb het zelf meegemaakt en van dit soort mensen heb ik mij gedistantieerd en ik wil hier niets meer mee te maken hebben.
Het geeft enorm veel rust om hier geen energie meer in te steken,maar ik las dat je het contact niet helemaal wilt verbreken dus dan kun je maar één ding doen en dat is haar op haar roddelgedrag aanspreken en zeggen dat je dit niet op prijs stelt en of zij in het vervolg hiermee op wilt houden,ik vermoed dat ze het zal ontkennen en daarom raad ik je ook aan om geen privé dingen meer te vertellen tegen haar.

Dit kun je alleen maar doen tegen mensen waarvan je 100% zeker weet dat ze te vertrouwen zijn.

Succes ermee!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de reactie :)
Helaas denk ik ook niet dat ze ermee zal stoppen :(
Maar inderdaad; de privé dingen laat ik in het vervolg achterwege.
Het probleem hier is natuurlijk dat je al je hele leven lang "gezellig" met haar roddelt en daar dus zelf medeschuldig aan bent. Jij ziet het (uit jouw oogpunt) als onschuldig roddelen maar dat zal je vriendin ongetwijfeld ook vinden van haar roddelen.

Het grappige is aan roddelen wanneer je in de kleuterklas zit het bijna nergens over gaat. Mensen hebben nog weinig meegemaakt en dus is alles nog redelijk onschuldig. Maar naar mate men ouder wordt zijn er ook dingen gebeurd waar je maar beter niet over praat met derden.
Het is natuurlijk redelijk naief van je wanneer je zelf roddelt met iemand dat je denkt dat zij dat niet zelf zal doen met haar vriendin over jou. Tuurlijk gebeurt dat, daar kan je vergif op innemen.

Maar wat is er nu gebeurd: jij bent volwassen geworden en Eva niet. Door het volwassen worden zie jij inmiddels het verschil tussen roddelen en slecht praten. Dat ziet Eva nog niet. En het wordt nu wel tijd dat je haar dat gaat melden want het is natuurlijk niet leuk dat zij dingen over jou verteld die ze eigenlijk niet door mag vertellen.

Ik zou haar daar gewoon eens mee confronteren. Onder het genot van een hapje en een drankje. Niet onder het mom van "wij moeten even praten" want dat maakt het te zwaar beladen. Want waarschijnlijk is Eva zich van geen kwaad bewust.

Ik zou in het vervolg wel oppassen met wat je haar verteld. Want misschien moiet zij nog "volwassen" worden of is zij gewoon een roddeltante. En omdat je dat nu nog niet weet is het wel verstandig om op te passen met de dingen die je zegt.
De toekomst zal het uitwijzen.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hebt u zeker een punt. (+je)
Het was ook zeker zeer naïef van mij.
Echter wist ik wel dat ze over mij roddelde, maar dat dit 'zo erg zou zijn'!
Je vriendin geniet blijkbaar van de sensatie van roddels. Mensen hangen aan haar lippen voor de laatste nieuwtjes (roddels) Ik heb zo'n buurman. Een vriendelijke man, altijd bereid om te helpen, maar vertel er geen geheim tegen, want heel de buurt weet het. Wij weten dat en zijn héél voorzichtig met iets te vertellen tegen hem, en dan zeggen we meestal enkel positieve zaken over mensen :)

Zo kan je misschien ook met je vriendin omgaan. Roddel in het vervolg enkel positief over anderen. Dat is véél minder interessant om door te vertellen, gewoonlijk doen ze dat zelfs niet, want daar is geen sensatie mee te halen :))
Maar ik zou haar eerst wel aanspreken over haar kwaadsprekerij over jou. Zeg haar fijntjes dat je anders ook nog wel een boekje over haar kan opendoen. Zorg dat je het kordaat zegt, zodat ze ziet dat je het meent. Als je haar niet wil verliezen, kan je daarna zeggen dat je haar wil vergeven, als ze nu bereid is om daarmee te stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je. Ja, ik kan zeker een boekje over haar open doen. Ook bij die vriendin, maar het probleem is dat die roddels echt ZWAAR kwetsend over haar zijn en dat ik dat liever voor me hou (gaat over haar seksuele 'problemen' welke echt een beetje gênant zijn en mensen die hele lelijke dingen over haar hebben gezegd). Dan ben ik liever de wijste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de +jes :) @ImaginaryGirl: Heel verstandig van je, maar je hoeft haar problemen ook niet écht door te vertellen. Je kan er enkel mee dreigen, dat is misschien genoeg voor haar om over jou te zwijgen.