als iemand dezelfde achternaam heeft als jou, betekent dat dan automatisch dat diegene gerelateerden of familie zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.4K

Het beste antwoord

Nee, dat hoeft helemaal niets te betekenen.
Napoleon heeft in het verleden de verplichting tot een achternaam ingevoerd.
Veel mensen hebben toen de oude traditie van hun voornaam met de toevoeging van Zoon als achternaam genomen (denk aan Jansen : Jans zoon, Pietersen: Pieters zoon)
En er leefden in die tijd nog wel een paar Jannen en Pieten in Nederland.
(In IJsland doen ze het trouwens nog steeds zo, de achternaam van het kind is de voornaam van de vader met de toevoeging son voor een jongen en dottir voor een meisje).

Daarnaast heeft een groot aantal mensen er ook voor gekozen hun beroep als achternaam te nemen: Bakker, Timmerman etc.
Daarnaast was er nog een groep die de hele achternamen-verplichting niet zo serieus namen, zij kozen voor: Naaktgeboren, Poepjes e.d. Daarvan zullen er ook wel meer dan 1 gewest zijn.

Kortom: Nee. Eenzelfde achternaam HOEFT niet perse (al dan niet verre) familie te zijn, maar uitgesloten is het nooit.

Toegevoegd na 30 minuten:
Met dank aan de reactie van Pelle: dat Naaktgeboren en Poepjes soortement van protest-namen zijn blijkt een (hardnekkige) mythe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste is een fabeltje. Verder bestonden achternamen al veel langer. http://www.naamkunde.net/?page_id=162
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde dat het stukje over naaktgeboren en poepjes een fabeltje is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, dat heb ik dus altijd gedacht, maar zie inderdaad dat dat een "hardnekkige mythe" is.
Dank, weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kwam een week geleden ook al boven in een achternamendraadje: http://www.goeievraag.nl/vraag/kunst-cultuur/geschiedenis/mens-begonnen-namen.413759

Andere antwoorden (1)

Alleen als je een heel zeldzame achternaam hebt kan dat. Of jouw naam zeldzaam is kun je hier zien: http://www.meertens.knaw.nl/nfb/

Er zijn achternamen die minder dan 50x voorkomen in Nederland. Die mensen zullen vrijwel zeker familie van elkaar zijn. Namen die heel vaak voorkomen zoals De Vries hebben dat minder. Het kan maar het hoeft dus niet.