hoe kun je van onzekerheid af komen??

hey allemaal

ik ben heel erg onzeker.
weet iemand hoe je van onzekerheid af kunt komen?
alvast heel erg bedankt

x

Weet jij het antwoord?

/2500

Ben je jonger dan 20? dan is het best normaal hoor! Ik had het zelf ook, en namate je ouder worder word word de onzekerheid ook stukken minder. desnoods overleg je het met je huisarts en die kan je een therapie voorschrijven.

Allereerst is het belangrijk om te accepteren dat je onzeker bent. Het heeft geen zin om te doen alsof dit niet zo is of heel erg je best te doen om je zeker te voelen, of zo over te komen. Wanneer je dit doet, is er een grote kans dat andere mensen dit direct aan jou zien. Het enige wat helpt is wat aan de onzekerheid doen, zodat je niet zeker overkomt maar dat ook bént. Eerst dus accepteren dat jij onzeker bent. Kijk eens naar jezelf in de spiegel en zeg; ik ben onzeker! Het heeft er niets mee te maken of jij mooi of lelijk bent, of jij dingen goed of niet goed kan; jouw negatieve gevoelens komen voort uit jouw onzekerheid. In situaties waarin je je onzeker voelt, kan het al een wereld van verschil maken door dat simpelweg te zeggen tegen de mensen met wie je dan te maken hebt. Zij weten het dan van je, en dan kunnen zij je er misschien bij helpen of in elk geval rekening met jou houden. Je slaat een veel minder ''stom" figuur als zij weten hoe je je voelt, en door het te vertellen en erachter te komen dat zij daar goed op reageren, kun je je direct al wat zekerder gaan voelen. Als volgt is het belangrijk om situaties waarin je onzeker ben, niet uit de weg te gaan. Opnieuw zul je het dus moeten accepteren dat je onzeker bent. Zeg gewoon tegen jezelf; ik ga zometeen onzeker zijn in deze situatie, máár ik ga het tenminste probéren!! Oefen juist met deze situaties; als je durft, zoek ze zelfs op in plaats van ze te ontwijken. Wanneer je in zo'n situatie accepteert dat je onzeker bent, kun je tijdens deze situatie naar jezelf kijken alsof je iemand anders bent. Kijk eens goed naar je reacties op vragen van mensen, of wat het ook is dat jou precies onzeker maakt, en bekijk goed naar hoe je je dan gedraagt. Wat zou je beter kunnen doen? Is het nu echt nodig om zo te reageren? Je kunt voor jezelf deze punten opschrijven en bekijken hoe je dit de volgende keer kunt verbeteren. Zo zul je na verloop van tijd zien dat je je iedere keer weer iets zekerder zult gaan voelen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100