hoe kun je van onzekerheid af komen??

hey allemaal

ik ben heel erg onzeker.
weet iemand hoe je van onzekerheid af kunt komen?
alvast heel erg bedankt

x

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ben je wel echt onzeker,of denk je dat je onzeker overkomt,het kan ook allemaal inbeelding zijn,er is misschien helemaal geen reden om onzeker te zijn,en wordt je door andere mensen gewoon serieus genomen,praat eens wat meer van je af,als jij gewoon jezelf bent dan kom je ook normaal over bij andere mensen,want die andere mensen zien op afstand niet dat jij onzeker bent.probeer die angst te overwinnen.
en kom je erzelf niet uit zijn er altijd nog speciale cursussen voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ben je jonger dan 20? dan is het best normaal hoor! Ik had het zelf ook, en namate je ouder worder word word de onzekerheid ook stukken minder. desnoods overleg je het met je huisarts en die kan je een therapie voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, dat het alleen maar menselijk is om onzeker te zijn in bepaalde situaties: als je voor het eerst ergens bent en je weet de weg niet, als je in een nieuwe baan begint, alles wat je nog nooit eerder gedaan hebt kan je onzeker maken. Ook zijn er mensen om ons heen, die een dusdanige uitstraling hebben, dat je je niet op je gemak voelt bij hen, en daar word je in eerste instantie ook onzeker van.
Daar hoef je dus ook niet vanaf te komen: je kunt leren ermee om te gaan door diep adem te halen, en tegen jezelf te zeggen : "here goes....!!". Achteraf ben je dan opgelucht en een beetje trots op jezelf, dat je het er goed hebt afgebracht. Bij een volgende situatie die je wéér een beetje onzeker maakt, denk je daaraan terug : tóén ging het óók goed, dus "kom maar op!!"
Zo groeit elke keer een beetje zekerheid in jezelf...

Wat óók helpt, is het gewoon te zeggen : bij een sollicitatie-gesprek, bijv, zeg ik gewoon, dat ik deze baan zó ontzettend graag wil, om die en die redenen, dat ik nu een beetje gespannen ben, en dat ik van mezelf weet, dat ik dan te snel praat (ik ga "ratelen").
Daarmee neem je de ander een beetje de wind uit de zeilen, en kweek je wat begrip bij die ander.
En je laat gelijk zien, dat je je eigen zwakke plekken kent, en er mee om weet te gaan.

Eerlijk gezegd vind ik iemand die altijd en overal "zeker" is van zichzelf, een beetje eng - een beetje on-menselijk.
En als je goed kijkt, zie je toch vaak kleine weggevertjes als zitten klikken met een balpoint, aan haar friemelen, of op en neer wippende tenen, of bij een roker as af tikken van een sigaret waar geen as aan zit - ze líjken wel heel zeker, maar zijn het inwendig echt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst is het belangrijk om te accepteren dat je onzeker bent. Het heeft geen zin om te doen alsof dit niet zo is of heel erg je best te doen om je zeker te voelen, of zo over te komen.
Wanneer je dit doet, is er een grote kans dat andere mensen dit direct aan jou zien. Het enige wat helpt is wat aan de onzekerheid doen, zodat je niet zeker overkomt maar dat ook bént.

Eerst dus accepteren dat jij onzeker bent. Kijk eens naar jezelf in de spiegel en zeg; ik ben onzeker! Het heeft er niets mee te maken of jij mooi of lelijk bent, of jij dingen goed of niet goed kan; jouw negatieve gevoelens komen voort uit jouw onzekerheid.

In situaties waarin je je onzeker voelt, kan het al een wereld van verschil maken door dat simpelweg te zeggen tegen de mensen met wie je dan te maken hebt.
Zij weten het dan van je, en dan kunnen zij je er misschien bij helpen of in elk geval rekening met jou houden. Je slaat een veel minder ''stom" figuur als zij weten hoe je je voelt, en door het te vertellen en erachter te komen dat zij daar goed op reageren, kun je je direct al wat zekerder gaan voelen.

Als volgt is het belangrijk om situaties waarin je onzeker ben, niet uit de weg te gaan. Opnieuw zul je het dus moeten accepteren dat je onzeker bent. Zeg gewoon tegen jezelf; ik ga zometeen onzeker zijn in deze situatie, máár ik ga het tenminste probéren!!
Oefen juist met deze situaties; als je durft, zoek ze zelfs op in plaats van ze te ontwijken.

Wanneer je in zo'n situatie accepteert dat je onzeker bent, kun je tijdens deze situatie naar jezelf kijken alsof je iemand anders bent. Kijk eens goed naar je reacties op vragen van mensen, of wat het ook is dat jou precies onzeker maakt, en bekijk goed naar hoe je je dan gedraagt. Wat zou je beter kunnen doen? Is het nu echt nodig om zo te reageren?

Je kunt voor jezelf deze punten opschrijven en bekijken hoe je dit de volgende keer kunt verbeteren. Zo zul je na verloop van tijd zien dat je je iedere keer weer iets zekerder zult gaan voelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet hoe oud/jong je bent. Als je erg onzeker bent en dit na je 20e jaar nog steeds bent, zou ik een goede assertiviteitscursus adviseren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nellie Timmermans Veghel
Interpunctie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoek je angsten op en bekijk ze goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpele waarheid ;)
Onzekerheid heeft te maken met angst en zelfvertrouwen. Door angst neemt het vertrouwen in jezelf af. Je gelooft niet dat je iets tot een goed einde kunt brengen. Je ervaringen in het verleden hangen samen met de mate van zelfvertrouwen. Steun, complimentjes en een bevestiging dat je iets goed doet helpen om je zelfvertrouwen te laten toenemen.

Allereerst zul je bewust moeten van je onzekerheid. Neem ze onder de loep en kijk waar je grootste onzekerheid vandaan komt. Is het faalangst, gedachten van anderen over jou, uiterlijk, perfectionisme... het kan van alles zijn en ook meerdere dingen tegelijk. Bekijk ze één voor één en erken dat ze er zijn en probeer ze te herleiden.

Train jezelf in het extern, naar buiten gericht gebruiken van je zintuigen. Stop met gedachtelezen: je weet niet wat de ander zou kunnen denken (NIVEA > niet invullen voor een ander).

Vergelijk jezelf niet met anderen, maar alleen met jezelf. Kijk eens met regelmaat naar wat je hebt bereikt, of naar dingen die beter gaan en waar je trots op kunt zijn. Schrijf ze eventueel op. Daarna kun je kijken naar wat beter kan in de toekomst. Blijf altijd dicht bij jezelf en ontwikkel jezelf in dat waar je goed in bent om meer zekerheid hierover te krijgen.

Ben je een perfectionist? Zet dan vraagtekens bij het niet-reële ideaal van perfectionisme. Wat niet haalbaar is geeft alleen onnodig stress. Hou altijd je eigen maatstaven aan en niet die van een ander.

Er zijn verschillende manieren om je zekerheid te vergroten. Assertiviteit kan daar een belangrijke rol in spelen. Je zou hiervoor een training kunnen volgen. Maar wellicht spreekt de informatie in de link je ook wel aan. Succes op de weg naar zekerheid! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzeker zijn is heel erg vervelend. Het is vaak zo dat de kwaliteiten van iemand overschaduwd worden door de onzekerheid die hij/zij uitstraalt. Dat is jammer, want je hebt vast ook een heleboel dingen waar je goed in bent. Probeer op die dingen de nadruk te leggen. Toch kun je trainen om zekerder van jezelf te worden. Kijk eens op www.zelfvertrouwentraining.nl Het kan je helpen om je leven op dit gebied een stukje gemakkelijker te maken.