Hoe kun je als nicht(je) het beste een poging wagen om de onderlinge problemen tussen je ouders en sommige ooms en tantes onderling te herstellen?

Ik kom uit een grote familie en er heerst in onze familie een bepaalde spanning onderling tussen sommige van mijn ooms en tantes en ouders.
Zij kunnen geen van allen echt geweldig praten over hun gevoelens en uitten dit in boosheid of beschuldigingen naar elkaar, of via, via.
Er is ook een onderlinge soort van jaloezie gaande om de aandacht van de ander of van mijn oma of om wie het meest voor oma doet bv.
Een oom komt al sinds jaren niet veel meer over de vloer met gezamelijke dagen.
Zijn we wel bij elkaar dan wordt er op zich wel gesproken tussen de gene die elkaar niet liggen maar dan uit een soort beleefdheid.
Mijn opa is helaas niet zo lang geleden overleden en sindsdien lijkt het erger.
Mijn opa hield de familie in het gareel en bij elkaar.
Nu is hij er niet meer en zie ik vaak dat sommigen elkaar zo irriteren en fatsoendelijk praten en luisteren gebeurd niet, of er wordt gezwegen of iemand gaat snel weg naar huis al dan wel of niet boos.
Ik vind dit heel erg en ik ben niet de enige.
Ik ben dus een generatie jonger en heb me zoals mijn andere neven en nichten nooit bemoeid met mijn ooms, tantes en ouders mbt wat zij onderling hebben.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan en kan ik mijn ooms en tantes en ouders nog wat leren?
Hoe kan ik dat het beste aanpakken, want ik duft niet bepaald een wijzerikje uit te hangen naar hen die mijn pampers nog hebben verschoond.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
familiediner? ( programma van de eo )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi nee, ik kom niet van het kamp.
Kan overal voorkomen maar bedankt voor je reaktie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ euroman; zou wel eens voor mijn eigen nieuwsgierigheid willen weten, waar jij leest dat Nonamanis van het kamp komt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Absor, een familiediner via de tv zou ik niet durven en daarmee anderen ook niet mee in verlegenheid willen brengen voor heel Nederland maar een diner zonder camera is wel een goed idee, hoewel we wel vaker diners hebben alleen niet vanuit de neven en nichten.
Bedankt.

Het beste antwoord

Dat beurt. Jullie kunnen alleen als kinderen, zorgen dat die band toch blijft. Het zijn volwassenen, maken hun eigen keuzes, maar jullie kunnen wél het goede voorbeeld geven. Spreek vaak af met alle neefjes en nichtjes, organiseer een alternatieve familiedag, alléén voor de jongere generatie. De ouderen zullen vanzelf gaan begrijpen dat wat ze aan het doen zijn best kinderachtig is. Dan komen ze misschien weer eens tot elkaar... Geeft het goede voorbeeld! Laat zien hoe het ook kan. Lukt het niet, accepteer het en behoudt wat je kunt behouden. Trek niet aan een dood paard! Ook geen veulen trouwens ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit soort dingen zijn vaak door jarenlange onderlinge irritaties gegroeid. Vaak heb je als kind maar voor de helft door dat er uberhaupt iets speelt. Iedereen heeft weer hun eigen waarheid. Alles open gooien betekent praten, praten en nog eens praten. De kans bestaat dan dat hele oude koeien weer uit de sloot gehaald worden en daarover (opnieuw of voor het eerst) weer ruzie ontstaat.

Ik snap en begrijp je goede bedoelingen, maar als ik het verhaal zo lees dan ben ik bang dat 1 gesprek jarenlange onderlinge irritatie niet zal gaan wegnemen. Mijn advies zou zijn om je er niet mee te bemoeien om te voorkomen dat je het vuurtje opstookt, of nog erger, er tussenin komt te zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, jarenlange ruzies en als je vraagt wat er gebeurd is dan zijn het vaak een paar kleine dingetjes. als de band goed is vergeef je elkaar die kleine dingen, maar als de band niet goed is zijn dit soort probleempjes soms onoverkomelijk. het échte probleem ligt vaak dieper en heeft inderdaad vaak met jaloezie te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alknobe dankje voor je antwoord.
Je hebt wel gelijk ja.
Het is iets tussen anderen en niet tussen hen en mij.
Hoewel ik het erg vind dit voor mijn neus te zien gebeuren, vooral voor mijn oma en ook voor mijn ooms en tantes zelf die allemaal op zich heel aardige mensen zijn maar waarvan sommige het niet met elkaar kunnen vinden om redenenen die uit gesproken kunnen worden.
Vind het moeilijk me erbij neer te leggen.
Ergens heb ik gewoon de sterke behoefte om te bemiddelen in de hoop dat er iets uit komt.
hetgeen wat je ze kan leren is om hier zo volwassen mee om te gaan, ga absoluut ook geen partij kiezen .

Ik ben bang omdat dit toch al langere tijd aan de gang is dat je dit niet kan herstellen en dat is ook iets wat hun moeten doen

Wat je wel zou kunnen doen is als je bijv een feest geeft of evt gaat trouwen aan hun duidelijk maken dat je dit niet op die speciale dag wilt en dat ze zich maar volwassen moeten opstellen