Hoe belangrijk is de samenleving?

Zou een mens Het mentaal en fysiek volhouden als hij bijvoorbeeld helemaal alleen op een eiland zou gaan wonen? Heb je mensen in je omgeving nodig? Of zal je na een tijdje gewoon doodgaan van eenzaamheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

lke mens wil graag uniek en onafhankelijk zijn, gescheiden van alle andere mensen en als dat nodig mocht zijn in staat om het zonder wie dan ook te kunnen stellen. Maar dat zal hem niet lukken. Mensen hebben elkaar nodig, moeten leden zijn van een menselijke gemeenschap.

Elementaire levensbehoeften

Slechts onder heel bijzondere omstandigheden kan een mens langer dan een paar weken zonder de elementaire levens-behoeften, zoals voedsel, onderdak, bescherming, samen-werking, informatie en gezelschap. Levensbehoeften die alleen de gemeenschap geven kan.

Behoefte aan kameraadschap en het interne verbond

Behalve onze behoefte aan kameraadschap hebben we ook behoefte aan een ander soort verbond. Dat is een meer intern dan extern verbond.

Het interne verbond.
Iedere mens is opgebouwd uit een samenleving van triljoenen cellen, waarvan sommigen er uit zien en zich gedragen als de onafhankelijke eencellige levensvormen, die eens onze voor-ouders waren.

En zelfs deze cellen, die het menselijk lichaam opbouwen,
zijn op zich zelf ook een gemeenschap. Ze zijn het product van lagere verbonden tussen nog primitievere eencellige bacterie-achtige levenseenheden.

Zo zijn wij, mensen, al denken we dat we individuen zijn,
noodzakelijk lid van een hogere gemeenschap en tegelijkertijd het product van vroegere, lagere, gemeenschappen.

Onze afhankelijkheid van een sociale organisatie kost ons
onze vrijheid, maar de prijs die we daarvoor moeten betalen wordt ons veelvoudig terugbetaald door de grote macht die het groepsleven ons biedt.

Als eenling staat de mens fysiek en psychisch boven elk
schepsel, maar onze eigen superioriteit maakt ons nog niet
tot heerser. Alleen door de ontwikkeling van de menselijke
samenleving kunnen wij de aarde regeren.

Onze sociale groepen (familie, jagersgroep, dorp, stam, natie) kwamen voort uit onze eigen kwaliteiten en niet direct uit het groepsleven van andere dieren.

Toch zijn veel elementen uit de mensenmaatschappij ook in
andere gemeenschappen gevonden. Zo kunnen uit het dieren-
en zelfs het plantenleven bepaalde eigenaardigheden uit het mensenleven verklaard worden.

In onderstaande link staat nog meer info die antwoord geeft op je vraag + de ervaring van een mens die dit heeft uitgeprobeerd. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat ligt er waarschijnlijk aan of die persoon wel andere mensen kent, wat niet weet wat niet deert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een samenleving is heel belangrijk, het vormt mede hoe jij als mens "groeit".
En mbt je voorbeeld van het eiland: Ja ik denk het wel.
Ieder mens heeft nl. overlevingsdrang. Of iemand nu (ernstig) ziek is of op een onbewoond eiland terecht komt of wat voor situatie dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De samenleving is heel belangrijk. Je zal niet doodgaan, maar je zal toch een alternatief zoeken om bvb gezelschap te hebben en te kunnen praten.

De film "Cast Away" met Tom Hanks is daar een goed voorbeeld van. Ok, het is maar een film, maar je kan daar goed in volgen dat de overlevingsdrang groot is. En dat hij een uitweg zoekt in de eenzaamheid. Hij praat tegen een bal waar hij een gezichtje op getekend heeft (als ik het me nog goed herinner)