Hoe ga je het beste om met minder leuke kritiek van je partner op jou?

In de breedste zin: of het nu op je uiterlijk is, je gedrag, je kookkunsten, je humeur..iedereen met een relatie maakt het mee... vaak beseft partnerlief niet eens hoe hij kan overkomen..kwetsend is eigenlijk niet eens de bedoeling...hij uit gewoon zijn mening...
Doe je daar iets mee dan om dat een volgende keer te voorkomen of negeer je het en denk je: toedeledokie, bekijk jij het maar?
Of wordt je witheet en maakt stampij zodat hij een volgende keer wel 3 keer nadenkt?
Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Bekijk het vanuit het oogpunt dat hij van je houdt en het vast niet verkeerd bedoelt. Probeer het niet als een persoonlijke aanval te zien, ook al voelt dat misschien soms zo.

Niet iedereen is even goed met woorden. Hij wil wellicht alleen jou iets duidelijk maken met goede bedoelingen, al is de manier waarop wat ongelukkig waardoor het bij jou anders overkomt.

Alles moet m.i. bespreekbaar zijn in een relatie en je moet jezelf kunnen uiten. Ieder op zijn/haar eigen manier. Dit betekent ook dat jij kan zeggen dat je het niet prettig vindt en hoe je je eronder voelt, wat hem weer tot nadenken zet.

Witheet worden en stampij maken is nooit de beste weg. Een rustig moment om erover te praten doet vaak wonderen. Zo leer je elkaars gevoelens te begrijpen en kun je er de volgende keer beter rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

hm.. Ik krijg nooit minder leuke kritiek. Alles is hier altijd geweldig ;)

Nee. In principe luister ik ernaar. Dan loop ik weg, en kom er op een ander moment op terug, om er over te praten. Meestal worden minder leuke dingen toch in al gespannen situaties gezegd, en vind ik het beter om er niet op dat moment op in te gaan. Je krijgt meestal een betere achtergrond bij de opmerking als je een paar uur later er over praat, als de situatie die de opmerking uitgelokt heeft voorbij is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in het begin kon ik best wel onzeker of boos worden van negatief commentaar.
maar ik kwam er achter dat ik het zelf ook wel deed maar niet met de bedoeling hem te kwetsen.
ik probeer nu zelf positiever te doen en niet zo snel iets zeggen zonder na te denken en ik heb het idee dat mijn man nu ook eerder een compliment geeft.
tja echt boos worden maakt het ook niet echt beter denk ik.
probeer anders tegen hem te zeggen dat je het echt niet leuk vind dat hij zoiets zegt dan begrijpt hij het denk ik wel.
14 jaar geleden
Goed luisteren naar de manier waarop het wordt gezegd en welke houding diegene hebt. Daaraan kun je vaak al afleiden of diegene het serieus meent of niet. Anders vraag je het gewoon.
Vaak moet je het gewoon met een korreltje zout nemen want diegene die het gezegd heeft is het vaak al snel vergeten en heeft het inderdaad niet zo bedoeld.
Het scheelt jezelf gewoon een hoop stress als je je er niet druk om maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn partner brengt het op die manier dat ik niet boos wordt eigenlijk .Hij grapt het meer,maar ik weet dat ie het wel meende haha.Ik kan nog wel eens mijn rommeltjes laten slingeren.
Of ik kan wel eens impulsief zijn en dan meteen iets willen organiseren uit anthousiastme. Wachten met iets kan ik niet zo goed ,dat moet dan meteen. Dan gaat het te snel voor hem.;-) Als mijn man kritiek geeft dan weet ik dat het zo is.Maar ik doe toch mijn ding op dat moment,dat is het leuke.En achteraf waardeerd hij het toch weer.
Dus lachen we er weer om ,en dat doe ik ook bij hem.
Ach ja zegt ie dan : "dat is josephina".Dus eigenlijk accepteerd hij het wel.En ik hem ook.
Bepaalde gedragingen horen nu eenmaal bij iemand.
Dat krijg je er nooit meer uit ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Even een aanvulling ...of het gedrag moet echt niet door de beugel kunnen ...maar dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst laten bezinken - even nadenken - in zijn juiste context zetten en bijsturen of van repliek dienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kritiek op jezelf is altijd heel confronterend. Sommige mensen reageren meteen als door een wesp gestoken, omdat het soms pijnlijke waarheden bloot legt die je zelf liever niet ziet.

Maar niet iedereen wordt er boos om.

Om misverstanden te voorkomen, kan je het beste vragen wat hem concreet dwarsligt. Is het echt je gedrag, of een mening of karaktertrek erachter?

Als het een gewoonte is, die hinderlijk voor hem is, kan je voor jezelf nagaan of je die kan veranderen. Of wellicht kan hij er proberen mee te leven?

Liggen er verschillen van normen en waarden achter,dan kan je deze eens bespreken. Wellicht kan je je eigen normen en waarden eens herzien. Uiteraard geldt dit ook voor hem.

Mocht er desondanks na praten en afspraken maken toch kritiek blijven dan kan je nagaan hoe zwaar het weegt voor jullie beiden. Soms kan iets dergelijks essentieel zijn om toch de relatie uiteindelijk te beeindigen.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie zulke opmerkingen binnen onze relatie niet echt als kritiek. Het wordt meer gegeven als feedback/verbeterpuntje ofzo.. Ik merk wel dat ik vaker zulke puntjes bij hem aangeef dan andersom. Mijn vriend negeert het dan eerst, of laat merken dat ie het er niet mee eens is en na een tijdje merk ik dat ie er dan toch wel wat mee doet. Dat vind ik prima, laat hem eerst wel even nadenken. Maar als hij minder leuke kritiek op mij zou hebben dan zou ik dat ook niet echt leuk vinden. Net als hij dat niet leuk zou vinden. Ik voel me vrij snel gekwetst en onzeker en dat zou op zo'n moment ook zeker wel gebeuren. Gelukkig weet mijn vriend dat en zou hij zulke dingen ook wel tactisch brengen. Dit maakt dat ik me er niet gekwetst door zou voelen en als ik er dan even overna gedacht heb dan zou ik, wat het ook is, wel proberen om er wat mee te doen. Ik kan het wel waarderen als hij eens zegt wat hij vindt/denkt/voelt/wil en omdat ik ook wel eens wat over hem zeg, vind ik dat hij zeker het recht heeft ook wat over mij te zeggen. Het is toch wel de bedoeling om nog heeeuul lang bij elkaar te blijven en dan moet je je aan elkaar aanpassen, of het nou leuke dingen zijn of niet. Soms heeft die ander ook wel eens een goed punt wat je zelf niet (wil) zien en dan is het goed dat hij je er op wijst. Misschien moet je dat maar gewoon waarderen van hem.

Natuurlijk moet je je niet tegen je wil in laten veranderen, want je moet altijd jezelf blijven en je gedragen zoals jij je prettig voelt. Ik denk dat je het beste altijd open tegen elkaar moet zijn over elkaar, zodat je ook altijd dingen kan en mag zeggen. Als dit wederzijds is en je houdt altijd rekening met elkaars gevoelens, dan zal dit ook geen vervelende situaties opleveren. Ik denk dat dat het beste is wat je kunt doen in een relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijsheid is volgens mij: luisteren en doorvragen. Waar heb je precies kritiek op? Hoe zou ik het wel goed kunnen doen? Als die fase voorbij kan je zeggen hoe moelijk of hoe makkelijk het is om je gedrag te veranderen. Ga niets beloven dat je niet waar kan maken. Mogelijk kan je ook compromissen sluiten.

Ik geef toe dat het niet makkelijk is. Maar als je van de partner houd dan doe je dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben iemand die graag wil weten waarom dit zo belangrijk is voor de ander.
Daar probeer ik heel goed naar te luisteren en vertel diegene dan mijn standpunt en reden waarom ik dat doe.

Ik hoop begrip te krijgen voor de ander en dat de ander begrip krijgt voor mij. Hopelijk leidt dit tot een overeenstemming waar we het allebei in kunnen vinden.

Soms krijg ik wel eens de opmerking of ik niet gewoon iets kan doen wat de ander me vraagt. Dit vind ik heel moeilijk en ik niet als een kip zonder kop wil handelen. Misschien dat men hier op GV mij een feedback over kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym
Interessant wat je zegt, ik heb hier even over nagedacht. Ik begrijp dat je graag iets meer wil weten over de achtergrond van de vraag van een ander, voordat je "ja" zegt. Niet dat je iets niet zou willen doen, maar je wil eerst graag weten waarom, hoe en wat? Dan maak ik een heel voorzichtige inschatting en denk ik dat jij ook niet iemand bent die het een prettig gevoel vindt, als je weet dat iemand een verrassing heeft voor jou? Het zou met een stukje zelfbescherming te maken kunnen hebben, bewust of onbewust. Dat je niet in een situatie terecht wil komen waarin je je mogelijk niet prettig voelt of een vorm van 'controle' kwijt kunt raken. Je bent zuinig op jezelf en zorgt goed voor jezelf en gaat daarom niet zomaar overal in mee, en daar is niets verkeerds aan. Misschien herken je er iets in, misschien niet. Ik ben wel benieuwd naar je reactie :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Marita, ja in herken dit zeker. Ik ben inderdaad zuinig op mezelf en heb dit als kind met als grote voorbeeld, mijn moeder, mogen overnemen. Maar ook omdat sommige 'wensen' ook uit oud leed voortkomt. Ook dat weet ik via mijn moeder. Het maakt me ook stug, omdat ik nooit zomaar iets doe als me iets gevraagd wordt. En alles wordt een 'ondervraging' of 'verantwoording'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. Dan heb ik je goed 'gelezen' ;) en begrijp ik het helemaal. Je zou dit kunnen vertalen naar stugheid, maar jij weet zelf wel beter en ook waar het vandaan komt. Stug is nu niet direct een positief woord, terwijl wat je doet juist heel positief is. Iets wat sommige mensen meer zouden moeten doen, goed/beter voor zichzelf zorgen. Je bent meer naar binnen gericht en jij bent de enige die echt goed voor zichzelf kan zorgen en over zichzelf kan waken. Zodra je dit 'uit handen geeft', zal het voelen alsof je je op glad ijs bevindt. Daarmee doe je jezelf geen goed, maar de ander uiteindelijk ook zeker geen plezier mee. Het zal terugkaatsen. Verantwoording naar jezelf is een goede zaak. Het wordt lastig als anderen je vragen het te verantwoorden om het te willen begrijpen. Niet alles kan altijd begrepen worden en lang niet door iedereen. En hoe minder je op dezelfde golflengte zit, hoe lastiger het kan zijn. Eigenlijk zou je moeten kunnen volstaan met de woorden "ik voel me er niet prettig bij en dit is mijn manier." Vervolgens is het aan de ander om dit te accepteren, of niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marita, krijg nu een beetje traantjes. Mooi hoor, dat ik hierover met je kan praten. Het zit me echt wel dwars. Je woorden doen goed en ik ben blij dat ik toch die opmerking bij het antwoord heb geplaatst. Voor deze hoop/weten dat iemand daar een antwoord voor me heeft. Gelukkig ben jij dat. Stug is niet mijn woord. Dat zeggen anderen over mij.
Je suggestie die je als laatste doet, is nog niet volledig voor mij. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik iets doe vanwege een oude pijn. Dat zou ik graag willen weten, zodat ik dat kan oplossen voor mezelf. Ik heb ook nog steeds beschermingen die nu ook wel eens aangepakt mogen worden.
Dat vind ik ook belangrijk om mezelf innerlijk te bevrijden. Het is ook mijn houding. Ik heb vroeger nooit mijn emoties mogen tonen. Nooit erover mogen praten. Dus heb ik altijd 'raar' moeten doen om te laten blijken dat ik het er niet mee eens was. Ook vroeger 'zag' ik dan men niet zuiver handelde en was ik het er niet mee eens. Die kennis kon ik ook nooit verwoorden, omdat ik meer zie als een ander. Zoals XiniX dat eens gezegd heeft: Ik kan IN iemand kijken. Mijn houding zit er nu ook nog steeds wel in. Als een klein kind zeg maar, die ook nu nog niet altijd zijn emotie 'durft' te vertellen. Ook gaat dat me nu wel gemakkelijker af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym, het is zeker heel bijzonder en niets van wat je vertelt klinkt me vreemd in de oren. Ik heb je al eerder 'gelezen' in antwoorden en reacties. Slechts een paar woorden zeggen zoveel, als je tussen de regels door kunt lezen met het juiste gevoel erbij. Allereerst: stug is maar een woord, door mensen bedacht om iemand te omschrijven. Het komt echter geenszins in de buurt en is niet op jou van toepassing. Het is goed om er voor jezelf achter te komen waar het vandaan komt en of het inderdaad met oude pijn te maken heeft. Dit was namelijk ook het eerste waar ik aan dacht. Als je dat inzicht krijgt kun je daarmee patronen begrijpen, doorbreken en positief veranderen en zal het geen issue meer zijn. Je kunt jezelf absoluut bevrijden/'genezen', maar eerst 'moet' je terug binnen om in alle eerlijkheid te kijken wat er werkelijk speelt. Als ik je een boek mag aanraden: Spirituele Psychologie van Steve Rother. Dit boek heeft mij persoonlijk heel veel inzicht gegeven en ik denk dat jij hier ook zeker iets aan hebt. Ook ik ben blij dat je die opmerking bij het antwoord heb geplaatst :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Marita. Ik zal aan stug een andere betekenis geven. Boek lijkt me heel goed. Ik heb alleen een hekel aan 'studie' boeken. Deze boeken krijg ik nooit uit, hoe goed ze ook voor me zijn.
Ik lees wel graag romans boeken, met een verhaallijn. Daarin zijn ook spirituele boeken te verkrijgen. Als het zo een boek is, zal ik hem direct aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi dat deze vraag jullie zo bij elkaar heeft gebracht!
Ben ik erg blij om....