waarom plast mijn kind van bijna 5 opeens weer in zijn broek

mijn kind is nu al 2jaar overdag zindelijk en 's nachts sinds een jaar.
maar nu opeens plast hij overdag weer in zijn broek sinds een week.
er zijn naar mijn weten geen rare dingen gebeurd en mijn kind zegt niet te weten waarom hij dit doet of hij wil het gewoon niet zeggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.6K

Het beste antwoord

Soms hebben kinderen die al wel zindelijk zijn een terugval en gaan opeens weer in hun broek plassen of willen weer een luier om. Dat kan een lichamelijke oorzaak hebben zoals bijvoorbeeld een blaasontsteking. Maar veel vaker is de oorzaak niet lichamelijk. Oorzaken als spanning of stress, een ingrijpende gebeurtenis zoals de komst van een broertje of zusje of voor het eerst naar school, ziekte, spanningen in het gezin of op de creche, kunnen ervoor zorgen dat je kind opeens weer veel ongelukjes heeft. Probeer de oorzaak te achterhalen en bedenk hoe je eventueel verandering in de situatie kan brengen. Geef je kind op een positieve manier aandacht maar besteed niet te veel aandacht aan de zindelijkheid(sproblemen) zelf.

Blijf zelf vooral rustig en raak niet gefrustreerd, hiermee leg je alleen maar extra druk op het kind. Meestal gaat zo'n fase vanzelf weer over. Beloon je kind als het wel goed gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord. + Misschien ook goed om de blaasontsteking uit te sluiten.
Vraag het kind of het pijn heeft bij het plassen en breng een bezoekje aan de huisarts.
ronron1212
13 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Top +
Ben benieuwd wie die min heeft gegeven en waarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een min-naar. Algemeen kenmerk: motiveert de min per definitie niet.
sterredag
13 jaar geleden
+ wil hier nog bij zeggen dat mijn zoontje wel minder lang al zindelijk was overdag, hij ook ineens in zijn broek ging poepen. Bij hem was het waarschijnlijk omdat hij zo in zijn spel zat dat hij "vergaat" naar de wc te gaan, of zijn spel niet "wou" onderbreken (spel veel leuker dan naar de wc gaan natuurlijk) Neem absoluut bovenstaand antwoord mee en ik vond dat deze toevoeging wel gemeld moest worden. Wij hebben hem toen een tijdlang zeer regelmatig naar de wc gestuurd en hem echt laten zitten, zodat zijn spel zowiezo onderbroken werd. Uiteindelijk zijn we ook weer teruggevallen op het stickervel systeem, met een leuke beloning in het vooruitzicht (hij mocht dan zelf een boekje uitkiezen in de supermarkt) na een tijdje is dat uiteindelijk gelukt en na dat een paar maanden volgehouden te hebben is die periode gelukkig weer over, op af en toe een kortdurende terugval na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker weten dat veranderingen die spannend zijn voor een kind kan zorgen voor broekplassen. gewoon rustig weer opnieuw aanpakken. en vooral geduldig blijven. succes.

Andere antwoorden (4)

Misschien een vraag om aandacht of hij wil weer klein zijn en jou weer als zijn moeder van toen.
Hij voelt zich misschien al ouder worden en zou dit liever niet willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praat eens op school hoe het gaat. Misschien hebben ze daar wat gemerkt of is er een conflictje geweest. Is hij op school ook nat?
Ik zou dit wel serieus nemen, zeker als hij al droog is geweest is dit een beetje vreemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er misschien een belangrijke gebeurtenis op korte termijn. Een feest wellicht, begin december, dat veel spanning en emoties met zich meebrengt?

Het komt vaker voor dat kinderen in de periode voor sinterklaas een terugval te zien geven.
13 jaar geleden
Sinterklaas is op komst.