Mijn dochter van 11 is verslaafd aan MSN en Hyves. Hoe kan ik zorgen dat ze dat minder gaat doen?

Er is geen land met haar te bezeilen, ze is niet aanspreekbaar en huiswerk, wat is dat?
Heb al eerder tegen haar gezegd dat ik het internet voor een week af ga sluiten als ze niet veranderd. Dan zie je de paniek in haar ogen en weet je dat ze verslaafd is.
Maar hoe ga ik er nou voor zorgen dat ik zonder haar al te erg te kwetsen er voor zorg dat ze hier flink mee gaat minderen? Of zijn dit al echte puber neigingen? En ja daar heeft ze echt al last van.. (of heb ik er last van?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11 jaar en huiswerk pff die ook al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer viool laten spelen, dat helpt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
komt wel goed na 3 jaar,had ik ook last van.pubers..................pppppfffff

Het beste antwoord

Huiswerk af? Dan mag uw dochter hyves en msnen. Huiswerk niet af? Dan niet. Bedriegt uw dochter u door te zeggen van wel, daar komt u vanzelf achter door haar behaalde resultaten op school. U kunt op school ook informeren dat u graag ingelicht wil worden over de behaalde cijfers op school per e-mail of telefonisch. Om fraude van uw dochter te voorkomen zorgt u ervoor dat uw dochter niet uw e-mail kunt bekijken of telefonisch gesprekken kunt aannemen en dan liegen over wie het werkelijk was. Laat haar wel het gevoel hebben dat ze de vrijheid heeft, dus ga niet continu controleren of ze wel echt haar huiswerk doet. Als ze u dus bedrogen heeft kunt u sancties opleggen waardoor ze op deze manier zelfstandig leert wat de gevolgen van bepaalde daden zijn.

Als u uw dochter ook al is ze 11 een soort indruk geeft dat ze de vrijheid heeft zolang ze zich aan deze regels houdt kunt u ongewenste situatie deels voorkomen.

LET OP: Vroeger vertelde mijn ouders niks over Internet en hoe ik ermee om moest gaan, heb fouten gemaakt, accounts verloren, verdrietig geweest maar heb er zo mee leren omgaan.
Voorbeeld: Als uw dochter een fout begaat door af te spreken met een wild vreemde of "ongewenste" foto's van haarzelf op internet te plaatsen wijs haar dan nadrukkelijk op haar fouten en de gevolgen. Accepteer het niet, laat duidelijk merken dat je het meent door dus bijvoorbeeld wel geen week internet te hanteren.

Wat hier onderstaat vermeld is een deel van een voor ledigen uitleg van hyves over uw kind op hyves. De content kunt u ook relateren met messengers.

Meld je aan als vriend bij je kind zodat je kunt zien wie zijn/haar vrienden zijn. Praat over wat jij en je kind op Hyves doen, juist ook als ze gaan puberen en niet altijd zin hebben om erover te praten. Stel de goede vragen. Niet: Hyves-vriendschap stelt toch niks voor? Maar: wat is de leukste krabbel die je ooit hebt gehad van iemand? Of: hoe was het vandaag op Hyves, nog leuke krabbels gekregen? Zet, voor zover mogelijk, de computer op een plaats waar je zicht hebt op wat je kind doet en zodat je makkelijker een gesprek kunt beginnen.

Staan er onbekenden in zijn/haar vriendenlijst? Geef nooit je wachtwoord aan anderen, hoe betrouwbaar die vriend of vriendin ook is. Spreek niet met iemand af die je via Hyves hebt leren kennen. Als je dat wel doet, neem dan een volwassene mee. Ga netjes met elkaar om op Hyves, zoals je ook offline beleefd bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (34)

Een wekker zetten kan goed helpen. Ze mag op MSN en Hyves, maar je zet een timer. Op het moment dat de timer afgaat, is het gedaan en moet ze er mee stoppen. Per dag of week kun je een limiet instellen.

Toegevoegd na 57 seconden:
Je kunt ook werken met een muntjes systeem.
Maak een lijst met verschillende taken en activiteiten.
Als ze bijvoorbeeld huiswerk maakt, de hond uitlaat, haar kamer opruimt of de tafel dekt, verdient ze een muntje.
Als ze vervolgens op Hyves wil, moet ze weer een muntje betalen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm, slim van die muntjes :)
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is slim idd. Maar dan kun je ook slim gaan handelen. Door 3x per dag de tafel te dekken en 3x afruimen. Zo heb je straks ontzettend veel muntjes. Of dat zo slim is +
Kimath
13 jaar geleden
@GreenBlue: die regels moet je natuurlijk goed overleggen, zoals maximaal 1 muntje per taak die op de lijst staat ofzoiets. Ik zag dit systeem bij kennissen van ons, en het werkte heel goed.
Er was een vriendje op bezoek, en die vroeg of ze op de Xbox konden spelen. Het jongetje keek naar zijn pot met muntjes en de lijst en zei: nee, ik ga liever buitenspelen :) Hij kon ook muntjes sparen en die af en toe omruilen voor extra zakgeld, daar spaarde hij op dat moment voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor jou!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de muntjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++ Wat een goed idee!! dat ga ik maar niet aan mijn ouders laten zien :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker goed idee!!
plusje van mij ^^
maar waar komt dat minnetje vandaan?
Kimath
13 jaar geleden
Geen idee, was mij nog niet opgevallen. Soms heb je van die mensen die zomaar een min geven, je komt er vaak niet achter wie het was.
Er bestaan tegenwoordig afkick klinieken voor internetverslaafden. Steeds meer mensen kunnen niet meer zonder internet, " het virtuele wereld" is het belangrijkst voor hen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent haar vader, niet haar beste maatje. Sta er boven en ga grenzen stellen met consequenties ALS die worden overschreden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Kijk wel uit dat ze niet uitwijkt naar een andere plek. Thuis kun je er nog een oogje op houden, maar ergens anders (de bieb, vriendinnen) niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, zo mag ik het horen. Je hoeft het niet helemaal te verbieden, maar ook ECHT niet ongebreideld toe te staan.
(Hoewel ik MSN wel be-dui-dend discutabeler vind dan Hyves).
Computertijd afspraken maken, en haar 5 miniten voor t einde zeggen dat de pc over 5 minuten uit gaat.

Bv 2x per dag 30 minuten, in weekend 2x per dag een uur of zo. Onderhandel met haar over wat jij redelijk vindt en wat zij wil.

Maak ook afspraken over de consequentie, welke idd kan zijn dat je de pc of telefoon af neemt.

Om haar te notiveren kun je ook een beloningssysteem invoeren zodat ze eventueel extra tijd kan verdienen. Bv als ze een échte real life sociale activiteit heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb altijd een slot op mijn laptop gehad. deze zorgde ervoor dat de laptop niet meer dan 1 uur per dag aanging. in het weekend was het 3. dit was allemaal in te stellen. als ouder lijkt me het een fijn programma, maak ik vindt het zelf maar niks!
zal de naam nog eens opzoeken...

Toegevoegd na 4 minuten:
bron toegevoegd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens goed met haar te praten, wat voor nadelen het internet en msn biedt. Vertel ook hoe u erbij voelt en dat u zorgen maakt om haar. Spreek regels af bijvoorbeeld dat ze na schooltijd 1 uurtje op gaat en na het avondeten nog eenkeer en dat ze daarna 1 uurtje aan haar huiswerk besteed. Hier tegenover kunt u haar beloningen aanbieden wat zij leuk vind. Als ze zich aan de regels houdt bijv haar lievelings schoenen kopen of kamer vernieuwe extra zakgeld enz? Kunt u hiermee verder denkt u?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze nu bijvoorbeeld 7 uur op de computer zit, doe dan overmorgen nog maar 6 uur en zo langzamerhand minderen tot 2 uur. als dat niet helpt, zeg dan dat ze haar huiswerk voor haarzelf maakt en voor haar toekomst en dat als het zo door gaat, later nooit zelf een computer kan kopen omdat ze dan geen goede baan heeft. hiervan schrikken kinderen erg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee, dat maakt geen enkele indruk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat werkt juist omgekeerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat wordt mij ook vaak verteld en geloof me dat werkt echt voor geen meter! juist het tegenover gestelde bij pubers!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenovergestelde werkt dan inderdaad.
Als je als ouder nu niet drastisch ingrijpt, kan het nog wel eens flink mis gaan!
Ze is pas 11 en dan zijn ze nog gevoelig voor gezag van ouders.

Durf als ouder drastische maatregelen te treffen. Sluit internet af voor een week en als zij kan laten zien dat ze haar huiswerk kan maken en zich verder gedraagt, dan kun je afspraken met haar maken.

Per dag niet meer dan 1 uur internet b.v. Dat is meer dan genoeg voor een meisje van 11. En dat pas als ze haar huiswerk heeft gemaakt!! Wees als ouder streng en durf nee te zeggen. Je zult haar niet kwetsen. Ze zal je dankbaar zijn dat je grenzen stelt (hoewel ze dat nu nog niet zal beseffen).

Ik merk om mij heen dat ouders tegenwoordig bijna geen nee meer durven te zeggen. Dat is fataal voor pubers.

Als ouder raak je in de war als je kind in de pubertijd zit en pubergedrag vertoont, maar het hoort er eenmaal bij. Het enig wat je hoeft te doen is duidelijke grenzen stellen en consequent blijven. Naast liefde en vertrouwen natuurlijk.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik msnde vroeger ook veel, nu ben ik 16/17 en nu meestal een uurtje per dag. Hyves ben ik niet aan begonnen maar vele mensen zitten daar inderdaad non-stop op. Mijn broertje van 12 zit ook vaak op msn en Hyves, en de enige oplossing bij hem is mooi weer. Dan gaat hij buiten spelen. Heeft je dochters geen andere hobby's of vind ze het misschien leuk om iets te gaan doen met haar ouders? Ik zou het haar niet afdwingen, maar er rustig over praten zonder haar te beledigen. Mijn ouders dwingen mij ook niet af, eigenlijk mag ik alles van ze zoals blowen roken etc. Toch doe ik daar niet aan (nooit gedaan) en al mijn vrienden hebben strenge ouders en zij luisteren juist nooit naar hun ouders en vinden blowen etc wel interesant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wilde schrijven, lastig probleem waarschijnlijk omdat ze je ook om de oren zal proberen te slaan dat haar vriendinnen veel fijnere ouders hebben omdat die het allemaal wel mogen....

misschien zit daar ook wel een oplossing in. 11 jaar vind ik nog niet te oud om met ouders van vriendinnen aan tafel te gaan zitten en vragen hoe zij dit alles ervaren. Vervolgens kunnen jullie mogelijk een "SAMEN STERK" regime invoeren. 1 lijn voor de hele vriendenkring. Ik kan me nl nauwelijks voorstellen dat alle andere ouders dit toejuichen.
amigo
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
En zo zorg je er ook voor dat ze niet uitwijkt naar het huis van vriendinnen. Thuis kun je er nog een oogje op houden, maar als ze minder thuis is niet. Met ouders op 1 lijn is dan goed.
Je moet zeggen dat het leuker is om in het echt met haar vriendinnen af te spreken en als ze haar computer gebruik verminderd en ze wat aan haar huiswerk gaat doen, je een keer wat leuks met haar en een vriendin gaat doen. Zo ziet ze dat het veel leuker is om in het echt af te spreken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een router in huis hebt is het vrij eenvoudig de internet tijden open en/of dicht te zetten. Een beetje afhankelijk van de router kan dit vaal tot op het mac adres geregeld worden zodat je er zelf geen last van hebt. Zelf heb ik 2 dames ( 11/14) die per dag 1 uur mogen computeren. Gaan ze hier overheen ( en daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor) dan is er de volgende dag helemaal geen computer voor ze. Simpel en duidelijk; kwestie van even aan wennen

Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, u spreekt erover alsof het dieren zijn.
Een routeren halen en daarin tijden zetten dat internet het doet, met meerdere pc's per pc in te stellen... Linksys is daarin vrij handig... Maar eigenlijk altijd Eerst huiswerk! Nakijken... Dan pas internet. Het maken van huiswerk mag dus beloond worden met Hyves... Hoe sneller het juist is hoe sneller internet ofwel zal ze leren om het in 1x goed te doen. Het is even doorbijten als ouder want het is nooit leuk om je kind droevig te zien maar het moet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik altijd doe is samen met mn zoon hyves die is nu 17 we zij vrienjes van elkaar op hyves! Mijn mening is een kind wil alles uitproberen! Misschieb vinden de meeste ouders dit geen goede opvoeding maar dit werkt bij mijn zoon! Maar op en gegeven moment gaat het veder! Hij zaten dagen nachten achter de op de pc zijn gedrag ging achteruit ik kon mijn zoon ook geen pijn doen door hem te pesten om et internet er af te halen! Als nog ik had het zelf ook nodig ennanders zitten ze wel bij vrienden! Ik had besloten om inderdaad wat ik eerder las met het munten systeem te werkeb ideaal! en ze hebben er plezier in en ze leren ook gelijk om gaan met waarden! dat je ook de saaie dingen moet doen ik had ooj altijd de pest in school! Maar na een tijd moest ik hem los laten maar hij neemt nu wel zn verantwoordelijk heid en tuurlijk probeert hij zn grensen te verleggen maar laatst zei hij mam ik ben blij dat je zo goed voor me zorgt al was kk het er eerst niet mee eens! nou trotsen kan je niet worden! Maar kijk wel uit kinderen denken gou dat je hun leven wil verpesten! Denk goed aan vroeger hoe jij er naat gekeken zou hebben succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beloningen geven ;)
als ze bijv. maar 20 min per dag
doet en dat voor heel lang krijgt
ze een nieuwe mobiel of dat shirtje
dat ze zo leuk vind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey ik denk dat ik me kleine neefje zo ook kan laten liggen en omrollen. dat zou echt heel grappig zijn!!!!
Vertel haar dat ze pas op de computer mag als ze al haar huiswerk af heeft (controleer het huiswerk wel, anders raffelt ze het af). Als het een hele erge verslaving is zou ik haar naar een afkickkliniek brengen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze een eigen computer heeft internet eruit halen, gezamelijke computer wachtwoord erop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belonen, u kunt haar bijvoorbeeld met iets belonen. De grote van de
Beloning ligt natuurlijk aan de tijd die ze niet besteed aan de pc af.

Of u kunt de gevolgen aan haar vertellen, wat er allemaal gebeurd met je als je aan msn hyves etc. Bent verslaafd. Misschien schrikt dit haar genoeg af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HOI, ik wil even zeggen heh. Weet je wat er op hyves gebeurd. ik heb gehoord dat er zegmaar meisjes keihard ontmaagd(meestal depressief omdat hun ouders zoals u denken) worden door jongens die het als een soort marktplaats gebruiken. dat wou ik even zeggen, kom je zo eten???
Wat doet ze naast achter de pc zitten?

Zit ze op sport, heeft ze vriendinnen met wie ze iets onderneemt.
Als je het internetgebruik gaat beperken, zonder dat ze een andere invulling voor haar tijd heeft, zal het moeilijker zijn.
Spreek af om samen iets leuks te doen, samen een film kijken, een eind wandelen, een spelletje.

Toon ook interesse voor wat ze op internet doet, bekijk samen haar hyves pagina, als ze dat wil, vraag waar ze mee bezig is en je hebt, hoop ik, de pc in de huiskamer. Zo voorkom je dat ze zich helemaal terugtrekt in haar eigen wereldje.

Verder zeg je alleen maar dat je het internet gaat afsluiten, je doet het blijkbaar niet. Dreigen alleen heeft geen zin, als je zegt dat je het doet moet je het ook doen, of je moet het niet zeggen. Zo ben je ongeloofwaardig.

Verder kwets je haar er niet mee als je hier wat aan verandert, ze zal wel boos zijn, maar dat was ze als peuter ook toen ze de hete theepot niet mocht pakken, toen heb je ook ingegrepen, dus doe dat nu weer.

succes met je pubertje, ze zijn echt leuk als je maar vaak terug denkt aan je eigen puberteit en de humor erin houd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11 jaar ? Gewoon verbieden natuurlijk. En inderdaad als ze niet luistert, gewoon de stekker er uit.
Dat heeft met kwetsen niks te maken, is gewoon een kwestie van opvoeding. Eerst je huiswerk en je overige taken, en dan computeren - met een maximum als ze dat nodig heeft. Als je echt nu al de indruk hebt dat ze niet meer zonder kan, is het echt de hoogste tijd om in te grijpen.

En ja, een meisje van 11 is vaak al flink aan het (pre)puberen. Maar dat is natuurlijk al helemaal geen reden om eht dan maar toe te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had dit eerst ook. Ik heb uiteindelijk beseft nadat ik mijn toetsen terug zag komen dat dat maar eens moest veranderen.
Dus probeer haar duidelijk te maken dat het beter voor haar is om minder achter de computer te gaan zitten. Probeer dat niet op een toon van een ouder maar meer als een 'vriend' te zeggen. Als je het echt als een ouder zegt (het is beter voor je, voor later) dan werkt dat juist averechts.
Ook een verbod geven op de computer werkt averechts. Want na die week is de 'behoefte' juist meer, omdat je alles weer moet bijwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom moet je het als een vriend zeggen, je bent geen vriend van je kind, je bent de ouder, daar mag je je best naar gedragen.
Als je dat nooit gedaan hebt kan je het niet ineens wel gaan doen. Maar persoonlijk heb ik er helemaal geen moeite mee als mijn kind mij niet als vriend ziet, die zoeken ze zelf wel uit en doen ze andere dingen mee dan met hun moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel meer dat je het niet zegt van dat het beter voor je is (wat ouders toch vaak zeggen)
Zet de computer een maand uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knap hoor dat een kind van 11 jaar u de baas is.
Hoe heeft het zo ver kunnen komen?
Dit vraagt echter om drastische maatregelen wil u het tij nog laten keren.

Ouderlijk toezicht , parental control en TightVNC zijn
technische snufjes om het computergebruik gebruik te beperken of te controleren.

Met dat laatste kijkt u als het ware over haar schouder mee en kunt u zelfs de computer van haar besturen.

Alsmede het veranderen van het Administrator wachtwoord en wachtwoord van gebruikers account zijn opties.

Het beste is natuurlijk een stevig gesprek met haar.
Werpt dat geen vruchten af, doe dan geen concessies en geef haar computer weg aan het buurthuis of aan een charitatieve instelling.

Gewoon het GV gebruiken wil ook nog wel eens helpen.

(GV is het gezonde verstand)

Wij zijn natuurlijk razend benieuwd hoe dit afloopt.
Maakt u ons daar nog deelgenoot van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met hyves en msn is op zich niets mis, tenzij het je leven gaat bepalen en beïnvloeden.

maak de afspraak met haar dat je het contact via hyves en msn niet gaat of wil verbieden, maar spreek af dat ze eerst haar huiswerk en andere taken moet doen voor ze op hyves of msn kan.

als ze niet aanspreekbaar is kan je de duur op msn en hyves aan banden leggen. normaal contact is niets teveel gevraagd. tenslotte is ze 11 en hoort te luisteren naar haar ouders.

msn en hyves is dus nog steeds mogelijk, en als ze werkelijk zo verslaafd is zal ze zich schikken naar je regels (al dan niet onder protest, daar is het een puber voor. niet zwichten dus, ze heeft hier zelf haar verantwoordelijkheid in)

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar wanneer je er een label met 'verslaafd' op wil plakken. Als ik 's middags uit school thuis kom, kruip ik ook fijn achter m'n pc en blijf daar met gemak de rest van de dag zitten.

Het is maar waar je hobby's liggen, ik bedoel maar, als je de hele dag aan het basketballen bent, ben je dan ook verslaafd? Of dammen? Of op je hoofd staan draaien? Dit zijn maar een paar voorbeeldjes.

Veel mensen die niet zijn opgegroeid met internet, begrijpen ook niet hoe functioneel het ook kan zijn. Tuurlijk kan je eraan verslaafd zijn, maar ik betwijfel of dit nou echt wel het geval is.

Wat je ook kan doen is haar belonen als ze eens iets anders gaat doen, ik denk namelijk dat positief belonen meer invloed zal hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haar zakgeld inhouden en een wachtwoord op de pc zetten iedere keer een ander wachtwoord als ze niet luistertd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeggen als ze lang op pc zit, en als ze dan niet hyves enzo afsluit internet eruit :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal het internet er gewoon af.
Of zeg bijv. dat ze een week niet naar haar sport training mag (als ze dat heeft.)
Ik ben zelf 12 en het is niet echt heel moeilijk om af te kicken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen oplossing, behalve met hem zitten en praten, en hem bewust maken over zijn toekomst.
Hij mag MSN,en en chatten en alles maar hij moet ook genoeg tijd besteden aan zijn school werk en zijn cito, en ook zijn sociale leven met anderen kinderen buiten spelen en etc.

Ik geloof in het contact tussen de ouders en het kind, dat helpt als er vertrouwen is kan alles goed gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf ben 12 en ik zit ook geregeld op hyves ik denk zelf zo'n 1 a 2 uur per dag. Maar ik kan wel zonder, in de vakantie bijvoorbeeld of in het buitenland. Als het zo is dat zij echt niet zonder kan zou ik eens goed met haar praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Harde hand....gewoon X aantal uur per week op internet laten en niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iets verbieden helpt niet, dan gaan ze het juist doen, dat is spannend. je kunt een tijd instellen op je computer voor hoelang hij op een gebruikersnaam actief kan zijn. (vraag me niet hoe, ik ben 13) zo hoef je het niet te controleren, en krijgt ze vanzelf wel weer de neiging om huiswerk te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door zelf het goede voorbeeld te geven en haar een alternatief aan te bieden. en natuurlijk de benodigde aandacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was vroeger ook wel erg verslaafd. Mijn moeder begon gewoon de internet knop om te zetten waardoor ik niet op internet kon. Maar ik was niet de domste thuis en ging op een onbeveiligd netwerk. Ik had erg veel ruzie die tijd. Ik snap daarom ook dat je er last van hebt en zij heeft er juist last van als je er iets mee doet. (Misschien is het dus wel de pubertijd dat deels mee speelt).
Een stevig gesprek heeft me erg geholpen. Maar waar het bij mij ook aanlag was dat ik niet echt wat te doen was (zo zag ik het toen). Buiten was het koud, geen sneeuw enzovoorts. In de zomer zit ik lekker buiten en dan laat ik dat ding wel staan. Ook helpen gezellige dingen, zoals spelletjes of een film kijken mij ook erg.
Nu heb ik ook een bijbaan, dat overigens erg helpt als ik even niet aan vervelende dingen wil denken, ben meer gemotiveerd om de laptop even weg te leggen en bezig met mijn huiswerk.
Begin met een stevig gesprek, je bent inderdaad niet haar maatje maar haar vader, zet er consequenties aan vast.. Doe in de plaats van de laptop een leuke activiteit: lessen volgen in 'iets' dat ze leuk vindt, bijbaan, gezelligheids dingen met de familie en ga zo maar door.

Succes!