Wat kost een kind per dag aan verzorging?

Onze (stief)zoon is nu fulltime bij zijn moeder. Zij heeft dus recht op een vergoeding voor de dagelijkse zorg. Het gaat hier niet om kleding, school, zakgeld, contributies e.d., maar om voeding, lichaamsverzorging en gas/licht/water. Volgens mij zijn daar richtlijnen voor. Iemand een idee?

Toegevoegd na 49 minuten:
Hij is 19 jaar.

Toegevoegd na 9 uur:
Ik begrijp de verwarring... Zoon woonde eerst de helft van de tijd bij ons, nu bij moeder. Wij moeten dus nu meebetalen aan kosten voor verzorging zoals boven genoemd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Dat ligt geheel aan de standaard dat het kind tot nu toe gewend is, men gaat uit van het recht van het kind om minstens in die standaard te kunnen blijven leven.

Bij het nibud zijn daar rekenmodules voor.

Toegevoegd na 35 minuten:
na toevoeging, eh kan het kind niet werken en zelf wat bijdragen?

Toegevoegd na 36 minuten:
officieel verplichte allimentatie is namelijk tot 18 jaar daarna tot 21 gelden andere regels, en dan gaat het juist wel om bijdrage voor studie enzo en niet om de standaard dingen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat heeft denk ik ook te maken welke leeftijd het kind heeft.

Op de site van nibud kun je globaal de kosten zien en/of berekenen (zie link)

http://www.nibud.nl/uitgaven/kinderen/kosten.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kan je bij het NIbud opvragen. En hij heeft recht op vergoeding van zijn vader zijn moeder heeft geen recht meer op geld van zijn vader voor de verzorging van dit kind. De ali moet namelijk overgemaakt worden aan het kind niet aan de moeder vanaf 18 jaar. Het kind kan dan besluiten om een gedeelte aan kostgeld af te staan. In overleg met de moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaliter ontvangen ouders/verzorgers geen vergoeding voor die dingen. Er is nauurlijke wel kinderbijslag maar dat is geen gespecificeerde lijst. Heeft hij verzorging nodig vanwege een gebrek dan is er de AWBZ en sommige gemeenten verlenen extra Bijstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het NIBUD weten ze hier alles van.

Maar voor een 19-jarige een volwassene hoeft geen vergoeding meer te worden gegeven, zover ik weet. Hij hoort zelf in zijn levensonderhoud te voorzien, middels werk, studiefinanciering of een of andere uitkering, WAJONG of zo. Bijstand wordt niet verstrekt voor 18-21 jarigen. Werken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit geldt niet als de jongen naar school gaat en als zijn ouders vermogend genoeg zijn om zelf zijn kost en inwoning te betalen, want dan krijgt hij maar heel beperkt studiefinanciering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, idd. dat was ik vergeten te melden. De studiekosten tussen 18 en 21 worden voor een deel aan de ouders toegerekend/c.q de voogd. En dat maakt dan ook dat de mogelijkheid voor de aanvraag van kinderbijslag open staat.
De moeder heeft geen recht op de vergoeding die jij noemt.

De zoon krijgt een tegemoetkoming voor scholieren als hij op het voortgezet onderwijs zit. Deze is afhankelijk van het inkomen van de moeder, inkomen van vader telt niet mee in de berekening.

Volgt de zoon een studie aan hoge school /universiteit of een beroepsopleiding ontvangt hij studiefinanciering, hierbij is de berekening anders, zie uitleg hierover op de site van DUO_IB groep.

De eventuele alimentatie wordt aan het kind zelf uitbetaald.

Het is aan de moeder en zoon om samen uit te maken hoeveel hij mee betaald aan kost en inwoning