mijn zoontje van 3 jaar kan nog niet los lopen. Alles nodige onderzoeken gedaan, nu is hij bezig met osteopaat(3keer).Weet iemand wie/wat kan helpen ?

3 jaar, nog niet kan los lopen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Is het kind nu 3 of 4? Of heb je 2 zonen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ritsuka/samsung 93 @ eentje is te genoeg voor ons.
hij is 3 jaar en 6 maanden precies.

Antwoorden (5)

Een kinderfysiotherapeut! Ga nu niet alternatief lopen doen maar zoek goede hulp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd; het kan best zijn dat hij een wat aparte bouw heeft. Een goede fysiotherapeut kan dat prima in kaart brengen.
Vraag je huisarts. Bij "alle nodige onderzoek gedaan" ga ik er vanuit dat je bij een kinderneuroloog bent geweest om spierziektes uit te sluiten, en een kinderorthopeed om de gewrichten e.d. te controleren? Als dat niet zo is, dan moet dat eerst gebeuren.

Als er echt geen duidelijke oorzaak wordt gevonden, en het erop lijkt dat je zoon 'gewoon' vrij traag ontwikkeld, dan kan een kinderfysiotherapeut hem onderzoeken en oefeningen meegeven zodat jullie hem ook goed kunnen stimuleren om bijvoorbeeld zijn evenwicht, kracht, looppatroon e.d. te oefenen. Als dat niet voldoende is, kun je het beste naar een kinderrevalidatiearts gaan met hem. Die kan in de eerste plaats nog meedenken over eventuele oorzaken, en vervolgens kan hij/zij niet alleen een fysiotherapeut inschakelen, maar ook een ergotherapeut, eventueel een speltherapeut, etc., die hem verder kunnen helpen en allerlei oefeningen met hem kunnen doen. Daarbij zul je binnen de revalidatie ook praktische adviezen kunnen krijgen, bijvoorbeeld waar je een buggy vindt die geschikt is voor wat grotere kinderen als hij langer problemen blijft houden met lopen, of het goed is om hem te laten oefenen met een loopfiets of een ander hulpmiddel, etc. En mocht dan tijdens de therapie blijken dat er tóch aanwijzingen zijn voor een onderliggende aandoening die zijn trage motorische ontwikkeling kan verklaren, dan zit je ook 'dicht bij het vuur' in die zin dat dan direct door de arts eventuele verdere onderzoeken ingezet kunnen worden, en de therapeuten hem goed kunnen observeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijke bedank voor je information. Ik wil ook u laten weten dat, wij hebben alle gedaan met wat u heb gezegd. Hij is nu ook 2 keer per week naar revalidatie centrum om meer te oefenen. Nu wil ik ook verder zoeken op er een andere method/mensen die de problem van mijn kindje kunnen uitvinden. Natuurlijk, hij moet nu verder met wat nu bezig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zit je toch wel echt op de goede plek, want in een revalidatiecentrum werken diverse therapeuten met hem, vanuit hun eigen discipline. Als je je dan afvraagt wat je nog meer zou kunnen doen, kun je dat volgens mij het beste overleggen met de kinderrevalidatiearts. Die weet er het meeste van, en kent ook je zoon dus weet precies hoe die zich de afgelopen tijd heeft ontwikkeld, en kan je misschien ook wel vertellen wat hij verwacht van zijn verdere ontwikkeling. Hij is zelfs al drieëneenhalf lees ik net. Dan is hij inderdaad wel echt laat. Loopt hij wel aan de hand, en gaat dat goed? Ik denk dat een goede kinderfysio- of ergotherapeut daar toch uit af moet kunnen leiden of het probleem met los lopen zit bij zijn coördinatie, evenwicht, kracht, of dat het misschien angst is of nog iets anders. Zijn er op lichamelijk gebied helemaal geen afwijkingen gevonden? Ook niet een lage spierspanning (hypotonie), of erg flexibele (hypermobiele/hyperlaxe) gewrichten? Dat zijn dingen die niet altijd wijzen op een onderliggende aandoening (dat kán trouwens wel), maar die wel de oorzaak kunnen zijn van een tragere ontwikkeling.
De redenen waarom je kindje nog niet los kan lopen weet ik niet, daarom kan ik je geen specialist aanraden, dat lijkt mij een taak van de kinderarts.

Mijn antwoord voor jou is: dat ben je zelf, jij kunt hem helpen.
Blijf geloven in je kind. Blijf hem motiveren en aanmoedigen, prijs hem, stimuleer hem. Geef hem zelfvertrouwen door dingen te ondernemen waarvan jij weet dat hij het kan, maar hij twijfels heeft. Geef kleine opdrachtjes als: pak het rode potlood, geef je beker maar aan opa. Beloon je kind als hij iets gedaan heeft met een grote lach en een compliment. Onderneem leuke activiteiten, ga met hem naar de markt, de kinderboerderij, neem hem mee naar de mensen toe. Ga peuterzwemmen, kleien, knutselen, zingen, kietelen, knuffel hem, bouw een zandkasteel, ga naar het bos, naar het strand. Maak lol met je kind en laat hem weten dat hij goed is zoals hij is, dat is wat hij nodig heeft.

Succes en veel sterkte! (En maak veel plezier met je mannetje!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet nog dat mijn oudste dochter pas na zo'n 2 1/2 jaar ging lopen. Nadat wij vanaf haar 2e jaar werk gingen maken via kinderartsen enz., waarin je eerst te horen kreeg dat het wellicht een spierziekte zou kunnen zijn, bleek uit onderzoeken niets bijzonders naar boven te komen.
Ze was wel lui van nature, ze kroop niet, maar schoof billen en kwam daar ook heel snel mee vooruit en overal waar ze wilde.
Uiteindelijk, ik weet het nog bij een laatste bezoek aan het ziekenhuis via een kinderneuroloog.

Hij zei ongeveer dit tegen ons: Mevrouw, meneer, ik vind het persoonlijk een geval van billenschuivertje. Kindertjes die dat doen lopen altijd later dan gebruikelijk. Ik weet niet wanneer ze zal gaan lopen, maar dat ze binnenkort gaat lopen staat voor mij vast.

Kort nadien liep ze, zonder haperingen en mankeerde haar dus inderdaad niets.

Naderhand hoorde ik meer mensen die ervaring hadden gehad met een laat lopend kind.
Hoewel 3 jaar al weer een stukje ouder is dan mijn voornoemde dochter toen is het het beste u er nog niet al te druk om te maken. Fysiek moet het allemaal al makkelijk kunnen, maar hij is er blijkbaar om wat voor reden (misschien ook wel een billenschuiver) nog niet aan toe. Loopt hij eenmaal dan zal dit waarschijnlijk ook meteen heel goed zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandeman@ bedankt voor je bericht en je verhaaltje over je oudste dochter. Ik hoop dat mijn zoontje ook loopt ineens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krol@ hij spring (lijkt op kikkers), nit billenschuiver, ook niet willl kruipen( hij kan het wel, maar wil niet doen). I spring met twee handen + voeten tegelijk , heel snel.
Zelf met je zoontje oefenen, en het de tijd geven dan komt het waarschijnlijk vanzelf.Wanneer zoals je al aangaf alle andere onderzoeken aangeven dat je zoontje goed gezond is dan is hij gewoon wat later met lopen.Onze zoon was ook laat met lopen en praten maar doet het nu prima .Er is motorisch niets mis met hem en doet het ook prima op school.
Sommige kinderen zijn gewoon wat later dan anderen.Ze lijken te wachten tot ze het echt goed kunnen en gaan er dan voor.;)