Hoe kom ik van mijn hele erge onzekerheid af??

ik ben heel erg onzeker waarvan ik andere mee lastig val op school loop ik mensen achteraan omdat ik niet weet welk lokaal en ik heb nauwelijks vrienden omdat die op een andere school zitten,, hoe kan ik van mijn onzekerheid afkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (12)

Je hebt nog weinig vertrouwen in jezelf, dat kan je ontwikkelen. Door zoals het woord het al zegt, vertrouwen te krijgen in jezelf. Door te doen wat je zelf leuk vind, zoals leuke hobby's, ook door lief te zijn voor jezelf, ook in gedachten. Neem eens onder de loep hoe je tegen jezelf praat. Zeg je aardige dingen tegen jezelf, of ben je onaardig tegen jezelf.
Nu loop je anderen achterna omdat je bang bent dat ze je niet leuk zullen vinden.
Heel veel kinderen en volwassenen voelen zich onzeker,misschien een schrale troost, ook de mensen van wie je denkt dat ze veel zelfvertrouwen hebben, zijn vaak onzeker.
Ik ben vast een stuk ouder dan jou, maar ik herken het heel erg, en je kan er vanaf komen, heus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je vraag bekijk vind je jezelf soms een ramp. En daar ben je beslist niet uniek in, dat hebben we allemaal weleens.

Neem een groot -echt groot- vel papier of de achterkant van een poster en een stift.
Schrijf (verplicht nummer) elke dag één onderwerp op wat je goed hebt gedaan, waar je tevreden over bent.
Iets positiefs dus. Negatieve dingen doen niet mee.
Dit doe je een hele maand (je mag in januari een paar dagen smokkelen voor een keer).

Iets positiefs, dat kan werkelijk van alles zijn, van het allerkleinste tot het grootste wat je kan bedenken.
Als het maar echt iets is wat je hebt meegemaakt, van Moeder een Knuffel gegeven, tot Echt huiswerk gemaakt, WC schoon achtergelaten, Lokalen opgezocht, kleding in de was gedaan, zooi opgeruimd.
Maak er tekeningen omheen, zodat die 31 positieve dingen een waar kunstwerk worden waar je met plezier naar kijkt.
Zo kijk je dan weer eens naar jezelf op een heel andere manier. Da´s een goed begin. En wat meer focussen op de positieve kanten aan jezelf, daar ben je dan inmiddels ook mee begonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je onzekerheid het resultaat is van iets anders. Een symptoom zeg maar.

Dat moet je eerst achterhalen en mogelijk gaat het dan vanzelf langzaam beter met die onzekerheid.

Probeer dus (evt met behulp van iemand anders te achterhalen WAAROM je zo onzeker bent en wanneer.

Er zijn nl veel oorzaken mogelijk, je zou bang kunnen zijn fouten te maken maar het zou ook zo kunnen zijn dat je bang bent om als eerste naar voren te stappen omdat je daar slechte ervaringen mee hebt (je bent bijv ooit uitgelachen). OF heel extreem:
Je wordt mogelijk enorm bekritiseerd door mensen die je vertrouwt.

Het zijn maar een paar voorbeelden maar ze kunnen allemaal onzekerheid tot gevolg hebben. Als je niets aan de oorzaak doet, neem je de onzekerheid ook niet goed weg
amigo
13 jaar geleden
Als je jong bent komt onzekerheid heel vaak voor, bij de een vaker dan bij de ander, om van je onzekerheid af te komen kan je een assertiviteitscursus doen, die helpt je om wat meer voor jezelf op te komen en dat ook op den duur meer zelfvertrouwen geeft.

Verder kan het ook een karaktertrek zijn verlegenheid/onzekerheid, daarom om je zelf te helpen en te accepteren, zoek professionele hulp zodat je leven prettiger en aanvaardbaarder wordt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik was als jong meisje ook heel onzeker. Op het moment zelf is er niet veel aan te doen, maar je groeit er over heen als je je realiseert dat je ook veel zelf kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb geen idee hoe oud of jong je bent, en waar je interesses liggen.
maar ik weet wel dat er veel mensen zijn, zowel jongens als meiden, die op dit vlak erg opknappen van kickboksen!!
geeft erg veel zelfvertrouwen, en de trainingen zijn niet zo gewelddadig als mensen (helaas) vaak denken...
je kunt de trainingen gewoon recreatief volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf had erg veel belang bij een assertiviteitstraining. ik ben door mijn decaan doorverwezen naar een goede assertiviteitstraining. Hierbij leer je een andere kijk krijgen op waarom je dingen doet en hoe je het eventueel anders kunt doen. en je leert vooral naar jezelf kijken, en ik kwam er achter dat ik nog niet eens zo'n raar persoon was, maar ik moest alleen leren hoe ik naar mijn lijf en doen en laten meost kijken.
Succes met je zoektocht naar jezelf ennuh denk er aan, ieder persoon is uniek, en er zijn geen richtlijne voor hoe je moet zijn! vergelijk jezelf niet teveel met anderen, want wie zegt mij dat die anderen zo goed zijn?

liefs Rinske.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tip:
- kijk in spiegel en zeg wat jou wel aantrekkelijk maakt
- loop altijd met een rechte rug en kin omhoog
- als het wat minder gaat, adem dan eens goed in en uit
- onthoud de complimentjes die mensen je vaak geven
- wees optimistisch
- geloof in jezelf, GA ERVOOR!
- lach naar mensen die je aardig vinden
- probeer niet 'cool' te doen door tegen te spreken tegen een leerkracht want dat zorgt voor een reputatie dat geen respect inhoudt

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle antwoorden hierboven zijn waar. Maar wat ook helpt, is eigenlijk wat je nu ook al doet op deze site, hulp vragen aan mensen. Goed zo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is heel normaal, vooral in het begin van een nieuwe school, want dat denk ik uit je vraag op te maken. Je weet nl. nog niet welk klaslokaal je moet hebben.
Ik weet nog dat mijn zoon dat ook had als 'brugpieper'.
Hij voelde zich in het begin zo verloren want zijn vrienden van de basisschool gingen allemaal naar andere scholen.
Er zijn altijd meiden die 'zeker' overkomen en dit komt omdat zij het voordeel hebben dat ze niet alleen zijn maar al een paar vriendinnen hebben ( misschien wel basisschool vriendinnen die dezelfde school hebben gekozen). Mijn zoon stond er echt alleen voor omdat hij moeilijk contact met anderen maakte vanwege een autistische stoornis. Die grote nieuwe school was in het begin een doolhof voor hem. Hij liep niemand achterna maar hij heeft een hollandse mond, dus vroeg hij het gewoon al van te voren waar hij heen moest.
Hij zit nu in zijn examenjaar, heeft nog geen vrienden omdat hij daar nu eenmaal geen behoefte aan heeft, maar hij voelt zich gewoon prettig en ligt door zijn toch wel sociale gedrag goed bij zijn klasgenoten. Iedereen mag hem omdat hij apart is. Hij geeft vaak goede reacties op leraren omdat hij erg intelligent is. Leerlingen vinden het altijd leuk wanneer een leraar in zijn hemd gezet wordt. Hij is erg creatief en heeft vaak goede ideeën waardoor medeleerlingen weer geholpen worden. Als hij zich op de voorgrond zou plaatsen ben ik bang dat hij een pestobject zou worden. Maar door jezelf te blijven, vriendelijk te zijn en mee te doen en te laten zien waar jij goed in bent, krijg je langzaam respect en misschien bewondering door hen. Iedereen heeft wel een talent, je komt er nog wel achter waar jouw talent ligt of misschien weet je al dat je goed in taal bent of kunt tekenen of muzikaal bent. Misschien speel je jezelf in de kijker met drama of gym. Laat het gewoon op je af komen. Je wordt vanzelf zekerder als alles wat gewend is. Doe gewoon sociaal, biedt af en toe hulp aan en blijf gewoon een lieve meid. Vriendelijkheid uitstralen doet mensen aantrekken.
Laat je echter niet misbruiken en kom wel op voor jezelf als je voelt dat ze je in de maling nemen. Dit is gewoon volwassen worden en we hebben er allemaal last van (gehad). :)
13 jaar geleden
Tip, wees goed voorbereid! schrijf op een briefje welk lokaal je op welke tijd moet zijn. Leer het eventueel uit je hoofd. Loop recht op dat straalt zelfvertrouwen uit, schouders naar achteren duwen. Praat er met je ouders over, misschien kun je wel bij je vrienden op school komen.
Of praat erover met je mentor. En bedenk altijd, je bent net zo goed als ieder ander.
Veel succes!
Groetjes,
Moeder van drie kinderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je onzeker bent, betekent vaak dat je het idee hebt dat je andere mensen nodig hebt. In wat voor vorm dan ook. Het kan aandacht zijn, het kan goedkeuring zijn, het kan bescherming zijn... vul maar in. Je hebt het idee dat je je pas echt goed voelt, als je aandacht krijgt, of goedkeuring, of bescherming, of wat het ook mag zijn. De eerste stap is dan ook te ontdekken wat je wil krijgen van andere mensen. Waarom ben je onzeker? Waar twijfel je over? Als je bijvoorbeeld twijfelt of je dingen goed doet of niet, ben je misschien op zoek naar goedkeuring en waardering. Zoek maar uit waar jij anderen voor nodig denkt te hebben.

Als je weet waar je anderen ''voor nodig hebt'', kan je bedenken hoe je dat uit jezelf kunt halen. Geen enkel mens kan volledig zonder sociale contacten leven (volgens mij), maar je kunt wel veel zelfstandiger worden dan je nu bent. Ben je op zoek naar waardering? Waardeer jezelf. Schrijf je pluspunten op, geef jezelf schouderklopjes. ben je op zoek naar bescherming? Bescherm jezelf. Ga een vechtsport beoefenen om je veiliger en zekerder te voelen.

Je hebt andere mensen niet nodig. Je kunt voor jezelf zorgen. Als je daar vanuit gaat, en je geluk in jezelf zoekt, dan word je vanzelf zekerder en dan zijn de vrienden die je maakt een mooie toevoeging aan het leven dat je zélf leidt.