Hoe kom ik van mijn hele erge onzekerheid af??

ik ben heel erg onzeker waarvan ik andere mee lastig val op school loop ik mensen achteraan omdat ik niet weet welk lokaal en ik heb nauwelijks vrienden omdat die op een andere school zitten,, hoe kan ik van mijn onzekerheid afkomen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je hebt nog weinig vertrouwen in jezelf, dat kan je ontwikkelen. Door zoals het woord het al zegt, vertrouwen te krijgen in jezelf. Door te doen wat je zelf leuk vind, zoals leuke hobby's, ook door lief te zijn voor jezelf, ook in gedachten. Neem eens onder de loep hoe je tegen jezelf praat. Zeg je aardige dingen tegen jezelf, of ben je onaardig tegen jezelf. Nu loop je anderen achterna omdat je bang bent dat ze je niet leuk zullen vinden. Heel veel kinderen en volwassenen voelen zich onzeker,misschien een schrale troost, ook de mensen van wie je denkt dat ze veel zelfvertrouwen hebben, zijn vaak onzeker. Ik ben vast een stuk ouder dan jou, maar ik herken het heel erg, en je kan er vanaf komen, heus.

Als ik je vraag bekijk vind je jezelf soms een ramp. En daar ben je beslist niet uniek in, dat hebben we allemaal weleens. Neem een groot -echt groot- vel papier of de achterkant van een poster en een stift. Schrijf (verplicht nummer) elke dag één onderwerp op wat je goed hebt gedaan, waar je tevreden over bent. Iets positiefs dus. Negatieve dingen doen niet mee. Dit doe je een hele maand (je mag in januari een paar dagen smokkelen voor een keer). Iets positiefs, dat kan werkelijk van alles zijn, van het allerkleinste tot het grootste wat je kan bedenken. Als het maar echt iets is wat je hebt meegemaakt, van Moeder een Knuffel gegeven, tot Echt huiswerk gemaakt, WC schoon achtergelaten, Lokalen opgezocht, kleding in de was gedaan, zooi opgeruimd. Maak er tekeningen omheen, zodat die 31 positieve dingen een waar kunstwerk worden waar je met plezier naar kijkt. Zo kijk je dan weer eens naar jezelf op een heel andere manier. Da´s een goed begin. En wat meer focussen op de positieve kanten aan jezelf, daar ben je dan inmiddels ook mee begonnen.

ik heb geen idee hoe oud of jong je bent, en waar je interesses liggen. maar ik weet wel dat er veel mensen zijn, zowel jongens als meiden, die op dit vlak erg opknappen van kickboksen!! geeft erg veel zelfvertrouwen, en de trainingen zijn niet zo gewelddadig als mensen (helaas) vaak denken... je kunt de trainingen gewoon recreatief volgen.

Ik zelf had erg veel belang bij een assertiviteitstraining. ik ben door mijn decaan doorverwezen naar een goede assertiviteitstraining. Hierbij leer je een andere kijk krijgen op waarom je dingen doet en hoe je het eventueel anders kunt doen. en je leert vooral naar jezelf kijken, en ik kwam er achter dat ik nog niet eens zo'n raar persoon was, maar ik moest alleen leren hoe ik naar mijn lijf en doen en laten meost kijken. Succes met je zoektocht naar jezelf ennuh denk er aan, ieder persoon is uniek, en er zijn geen richtlijne voor hoe je moet zijn! vergelijk jezelf niet teveel met anderen, want wie zegt mij dat die anderen zo goed zijn? liefs Rinske.

Alle antwoorden hierboven zijn waar. Maar wat ook helpt, is eigenlijk wat je nu ook al doet op deze site, hulp vragen aan mensen. Goed zo!

Tip, wees goed voorbereid! schrijf op een briefje welk lokaal je op welke tijd moet zijn. Leer het eventueel uit je hoofd. Loop recht op dat straalt zelfvertrouwen uit, schouders naar achteren duwen. Praat er met je ouders over, misschien kun je wel bij je vrienden op school komen. Of praat erover met je mentor. En bedenk altijd, je bent net zo goed als ieder ander. Veel succes! Groetjes, Moeder van drie kinderen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100