Mijn dochtertje van 2,5 jaar wil niet naar school. Wat kan ik doen?

Ze gaat nu voor de 4e keer naar school, ze kon niet wachten, maar nu is het huilen geblazen, ze wil egt niet.
Een kindje uit haar klas plaagt haar zegt ze, en zelf heb ik ook gezien dat dat kindje mijn dochter van de sokken loopt, haar kleertjes uit wil doen etc.
Heb dit aangekaart bij de juf, maar zij zei, "ja dat kindje doet dat bij iedereen".
Heb dit aan de moeder van het kindje gezegd, maar zij zei,"dan moet je je kind niet naar school doen".
Het is een egt drama, wat moet ik doen?
School moet leuk zijn en niet stessen.
Een andere groep heeft geen zin omdat we in een klein dorpje wonen en er maar 1 school is.
Wel of niet tegen haar zin in, naar school laten gaan?
Ben nml bang dat ze een trauma overhoudt, want het is egt gillen en huilen geblazen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ze gaat naar de psz

Toegevoegd na 1 uur:
Waarom nu al?
Ze wilde zelf heel graag, ze zag kindjes spelen op een schoolplein en gaf aan dit ook te willen, zodoende.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Je hebt nog 2,5 jaar voor dat ze echt leerplichtig is.
Waarom dan nu al die verplichting aan gaan ?
En anderen jou kind laten verpesten wellicht voor de rest van haar leven?
Houd haar lekker thuis ( en kijk ondertussen de komende jaren eens rond of er echt geen mogelijkheid is voor WEL een goede school, waar wel een pest protocol wordt gehanteerd!!)
en nu? geniet NU nog van je dochter en laat haar genieten van jou ga zelf leuke dingen met haar doen!
realiseer je dat je deze tijd nooit meer over kunt doen met dit kind!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Laat de juf met de ouders van dat andere kind praten, misschien werkt dat wel. Het is echt verschrikkelijk als je kind (nu al) gepest wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad heel erg jammer als dit soort 'grote' gebeurtenissen in een kinderleven gelijk al zoveel stress opleveren! Helemaal omdat je dochtertje er zo naar uitkeek om lekker te spelen met andere kinderen en er gelijk wat van te leren.

Het zou ongelooflijk jammer zijn om nu te stoppen met het hele plan. Dan doen zich dezelfde problemen weer voor als ze vier wordt en dan kun je niet meer stoppen.
Een merkwaardige reactie van de juf, 'dat doet ze bij iedereen'. Lijkt mij een typisch gevalletje van dominant gedrag wat nu al afgeremd moet worden omdat het anders alleen maar erger wordt. Dat is dus een taak voor de juffen en meesters. Durf hen hier ook op aan te spreken en aan te houden.
Gaan klagen bij de moeder van het kind heeft geen enkele zin, want geen enkele ouder wil kritiek over zijn/haar kroost horen van iemand anders.

Ik denk dat je je dochtertje toch vooral naar school moet laten gaan, omdat ze er anders een serieus trauma aan overhoudt en later nooit meer ergens 'op' wil zitten. Denk aan bijvoorbeeld de zwemles of een sportclub, omdat ze na deze ene ervaring bang zal zijn dat ze ook daar weer 'onder de voet gelopen' wordt.

Kort en krachtig gezegd; maak in alle rust een afspraak met de juf, -dus niet als je je kind van school haalt of brengt, en leg hier het probleem nogmaals voor. Maak afspraken en hou haar hier ook aan. Komt er niets zinnigs uit, ga dan naar de directie of een speciaal aanspreekpunt in de school. Hou in elk geval voet bij stuk, want vaak zijn dit soort ogenschijnlijk kleine problemen, de bron van veel moeilijkheden later.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welkom in het Nederlandse schoolsysteem : dat kindje doet het bij iedereen, DUS gaan we er niks aan doen. Helaas herkenbaar. Gebeurt in groep 8 nog steeds. De moeder van het betreffende meisje is, getuige haar antwoord, blijkbaar niet mee te praten.

Gelukkig is het nog maar de peuterklas en is ze nog niet leerplichtig. Je zou ook kunnen overwegen een andere peuterklas voor haar te zoeken, zeker als deze een integraal onderdeel is van een basisschool. Maarja, in een klein dorpje is dat dan wel meteen ver weg, en je hebt geen garanties dat daar geen etterbakjes rondlopen.

Je kunt ook overwegen haar nog maar gewoon een paar jaartjes lekker thuis te houden, want ze is nog lang niet leerplichtig, en peuterklas moet inderdaad primair en voor het overgrote deel leuk zijn. Maar dat is ook weer zo wat ; je wilt ze toch een béétje voorbereiden op de grote school. Al kan dat met 3,5 ook nog prima.

Maar in eerste instantie zou ik toch nog eens een goed gesprek met de peuterleidster aangaan, dat ze dat andere kindje WEL in zijn/haar gedrag corrigeren (voor het straks naar de basisschool gaat en dáár de boel gaat lopen terroriseren) en zeker ook de moeder er op aanspreken. Of het voor haar een goed idee is haar kindje thuis te houden durf ik zo niet te zeggen ; het moet duidelijk gesocialiseerd worden, en dat gaat zo te zien thuis niet lukken. Ook voor dat kind KAN de peuterklas dus een belangrijke leerschool zijn, mits het wel grenzen leert kennen.

Als het mijn kind was dat over anderen heenwalste, zou ik er geen enkel probleem mee hebben wanneer ze op de psz eens goed in de kraag gevat zou worden door de juf. Leg dus in je gesprek vooral de nadruk op waarom dat niet gebeurt, en waarom het agressieve gedrag van het betreffende kind gewoon alle ruimte krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via een oudercomité kun je een klacht indienen als die juffrouw er niets aan doet.

Heeft de klacht via het oudercomité niet het beoogde effect.
Neem dàn contact op met de desbetreffende inspecteur van het onderwijs.
Zijn/haar adres kun je krijgen bij de afdeling onderwijs van het gemeentehuis.

En pas op..laat je niet met een kluitje in het riet sturen.

De gemeente moet jou de gewenste gegevens verstrekken.

De toekomst van je kind is ermee gemoeid, houd dàt maar voor ogen.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een peuterspeelzaal hoort een plaats te zijn waar kinderen op een veilige manier de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen, te leren samenspelen en zich op een speelse manier voorbereiden op de basisschool.
Voor jouw dochter is dit op dit moment geen veilige plek. De leidster kan de situatie kennelijk niet aan. Dit is vervelend, maar dit moet zeker niet ten koste gaan van jouw kind. Als jouw kind zich niet veilig voelt, leert het niets en zal steeds met tegenzin naar de peuterspeelzaal gaan.

Ik kan je het advies geven om het kind tijdelijk van de peuterspeelzaal te halen en het over een half jaar nog een keer te proberen. Je dochter is dan weerbaarder geworden en... met een beetje geluk is dat andere kind dan vier jaar en gaat dan naar de basisschool.

Ook zou ik dit probleem aankaarten bij het bestuur van de peuterspeelzaal. Nu komt het wel vaker voor dat in een groep een kind tracht de boel te terroriseren, maar het beleid hoort dan zo te zijn dat er voor het welbevinden van de groep wordt gekozen en niet voor het ene kind. En als de leidster niet in staat is om voor het belang van de kwetsbare kinderen in haar groep op te komen "Dat doet ze bij iedereen"), mag er ook wel naar het functioneren van de leidster gekeken worden.

Nu kan het zijn dat er in een dorp met nog vrijwilligers wordt gewerkt, maar de meeste peuterspeelzaal werken professioneel. Ook wordt er over het algemeen een redelijk bedrag aan ouderbijdrage gevraagd. In ruil hiervoor mag een ouder ook kwaliteit verwachten.

Misschien kun je voor je dochter wat leeftijdsgenoten uitnodigen, zodat zij toch al vast kan oefenen met samenspelen en iets als alternatief heeft voor de tijd dat ze nog niet naar 'school' kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou zo maakt je kindje wel een slechte start en dat kan toch wel uitmaken op de lange duur. Ik zou haar er toch vanaf halen als je de begeleidsters niet vertrouwd in het handelen in deze situatie en een ander alternatief zoeken (kinderdagverblijf in het zelfde dorp?)