Kun je dyslectie voorblijven als je je kind voor zijn derde al het alfabet inprogrammeerd en leert lezen voor hij naar de basisschol gaat?

Alle jongens in de fam. hebben het,behalve de mijne.
Misschien door deze aanpak?

14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Kinderen leren dingen op het moment dat ze daar aan toe zijn. Dat noemen we 'de rijpe periode'. Natuurlijk kan het ene kind wat eerder of later zijn dan het andere maar over het algemeen kun je een bepaalde leeftijd aanhouden voor de diverse zaken die kinderen leren.

Daar is vervolgens het onderwijs op aangepast.
Zo zijn kinderen rond hun zesde jaar 'rijp' om te gaan leren lezen en schrijven.
Wanneer jij dat als ouder er eerder in wil gaan pompen zonder dat het kind uit zichzelf interesse in toont, ben je absoluut verkeerd bezig. Je loopt dan een groot risico om bij het kind een aversie tegen lezen en schrijven te kweken. Nooit doen dus.
Je geeft aan dat je bij je kind voor zijn derde al het alfabet er 'ingeprogrammeerd' had...
Je had beter lekker met je kind naar het bos kunnen gaan om eikels te zoeken. Dat had veel meer nut gehad.
Ik vind het eerlijk gezegd een enge gedachte dat je je kind aan het 'programmeren' bent geweest op zo'n ongeloofelijk jonge leeftijd.

Dyslectie is een aangeboren handicap.
Een kind met een spierziekte aan de beentjes waardoor het niet kan lopen, leer je echt niet alsnog lopen door het als baby van een jaar al rechtop te zetten en het ene beentje voor het andere te zetten.
Zo is het ook met dyslectie. Het heeft geen enkele zin.
Je kunt met je kind aan de slag gaan wanneer er na gedegen onderzoek dyslexie is vastgesteld. Je krijgt dan tips en trucs aangereikt om het kind te leren omgaan met zijn handicap. En dat is in alle gevallen de enige en beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee is een aangeboren deficit, en krijg je ook nooit genezen... De dyslecticus kan er mee leren omgaan, maar hij komt er nooit vanaf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vrijwel onmogelijk om een kind dat niet geïnteresseerd is op jonge leeftijd wat dan ook aan te leren.
Echter staat er op wikipedia wel 'Op jonge leeftijd kan stimulering en training van de hersenen tot betere compensatie leiden.'
Wat ik je wel wil aanraden is om je kind op zo'n jonge leeftijd niet te dwingen om iets te leren waar het geen zin in heeft. Het effect kan totaal de verkeerde kant op werken. Hij kan juist op deze leeftijd al zo'n aversie voor lezen opbouwen dat het op de basisschool helemaal moeilijk wordt om hem nog te stimuleren.
Echter mocht hij wel interesse hebben: DOEN!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als er in een familie dyslexie voorkomt is de kans groter dat kinderen dat hebben/krijgen
maar je kunt het niet voorkomen, wel kun je door vroege ontdekking en training in de motoriek het voor later gemakkelijker maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, was het maar waar. Dyslexy - échte dyslexie - zit 'in de hersenen; en hoewel het door oefening wel kan verbeteren krijg je het er niet 'uit' en al helemaal niet prefentief.

Nu is het wel zo dat het stempel dyslectisch nogal makkelijk wordt geplakt op mensen / kinderen die niet goed of vlot kunnen lezen, maar een leek mag en kan eigenlijk die diagnose niet stellen, en zelfs een onderwijzer(es) is op dat gebied een leek, zelfs wanneer hij of zij voldoende ervaring heeft om een redelijk betrouwbaar vermoeden te hebben. Bij vermoeden moet altijd worden getest. Maar bij vlagen lijkt dyslexie tegenwoordig ook wel een modeverschijnsel ; en lang niet elk dat alszodanig bestempeld wordt, is het ook daadwerkelijk.

Er schuilt echter wel een klein gevaar in het alzo vroeg leren lezen :als het stampen of drillen wordt, kun je al heel jong de lol er vanaf halen, en lol hebben in lezen is het allerbelangrijkste om te bepalen dat een kind later een lezer wordt.Ik zou ze dus zeker niet drillen of verplichten te lezen als ze er geen plezier in hebben.

Ook geeft vroeg leren lezen uiteindelijk geen voorsprong op het leesniveau na groep 3. Die kinderen beginnen vaak wel op een relatief hoog AVIi-nivo, maar tegen groep 4 , 5 hebben de vlotte kinderen de gedwongen vroege starters vaak allang ingehaald. Een intelligent kind moet sowieso in groep 4, begin 5 uit AVI kunnen zijn, of het nu met 3 of met 6 jaar begonnen is met lezen. Als DAAR een discrepantie in zit, zou je eventueel dyslexie kunnen gaan vermoeden. Een heel slim kind dat heel raar slecht leest. Helaas zullen dan ook de andere cijfers niet op nivo zijn, dus dat vraagt wel een alerte leraar en wederom een gedegen onderzoek.

Overigens heb ik zo om me heen op het schoolplein ook wel eens het idee dat bijna 30 % van de kinderen extreem hoogbegaafd maar dyslectisch is......jaja....