Mijn dochtertje van twee kan 's nachts heel moeilijk doorslapen, kunnen we haar wat Valeriaan druppels geven?

We hebben alles al geprobeerd; een slaapritueel, rust voor het slapen gaan, dus geen prikkels meer, rust door de dag heen, maar toch wordt ze 's nachts wakker en wil haar bed uit. Gewoon, omdat het kan. Het is dus niet zo dat ze met een nachtmerrie wakker wordt, maar ze is gewoon wakker en accepteert het niet dat ze nog in bed moet blijven liggen. Vaak gebeurt dit rond een uur of twee in de nacht, dus het is vrij lastig als je daarna om het uur naar haar toe moet.

Ze gaat 's avonds rond zeven uur naar bed. We hebben ook al geprobeerd met de tijden te expirimenteren, maar ook dat heeft weinig zin gehad.

Mijn vraag is nu, hebben jullie ervaring met Valeriaan druppels bij moeilijk slapende kindjes, of is het puur een commercieel product wat eigenlijk toch niet werkt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Wakker worden 's nachts is niets ongewoons, alleen moet je dochtertje leren dat als je wakker wordt en het is nog donker je weer moet gaan slapen.
(Slaapt ze overdag nog? Anders het middag dutje afschaffen. )
Het is een gewoonte geworden om rond 2 uur wakker te worden en die moet je doorbreken, dat gaat niet van de een op andere nacht.

Wordt ze wakker breng haar zonder teveel te praten terug naar haar bedje, eventueel een slokje water en dan weer slapen, dit blijven herhalen.
Leg haar overdag uit dat iedereen moet slapen 's nachts, papa, mama, kinderen de hond en de kat, allemaal slapen ze 's nachts dus moet zij ook slapen want er is helemaal niets te doen 's nachts.

Valeriaan zou ik persoonlijk niet aan beginnen, waarom? ze is niet onrustig of overstuur als ze wakker wordt, ze slaapt goed in. Valeriaan werkt wel, maar ik heb geen ervaring met Valeriaan bij kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Valeriaan is een prima werkend product. Ik weet echter niet of het ook geschikt is voor een klein kind.
Valeriaan is evenwel geen slaapmiddel. Het is een middel om wat rustiger van te worden, en dan kun je makkelijker inslapen.

Kijk eens of de slaapkamer wel donker genoeg is!
Een nachtlichtje of iets, is niet goed en zorgt voor een onrustige slaap.

En zorg ook voor goede ventilatie in de slaapkamer.
Dat maakt de slaap ook rustiger. Wellicht dat ze dan wel doorslaapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het product maakt rustiger en kan ze de slaap bevorderen. Het kan een oplossing zijn. Voor doseringen zie de link hieronder.

Het product werkt, maar of het gedeeltelijk een placebo-effect is weet ik niet. Want dat heb je bij kinderen niet.

Je kan het proberen en daarna eventueel de supernanny methode proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nooit geen valeriaan geven aan kleine kinderen!!!!
geef je kind eens s'avonds kamillethee te drinken daar worden ze rustig van en slapen ze goed

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijzonder temperamentvolle mensen, die slapeloos zijn door overactiviteit, kunnen bij valeriaangebruik hun symptomen verergerd zien. Grote doses kunnen leiden tot een zwaar gevoel in het hoofd. Gebruik daar om liefst tabletten met combinaties van kruiden. Valeriaan is ongeschikt voor kleine kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valeriaan zou ik niet gebruiken. Rustig hoeft ze niet te worden begrijp ik uit jouw verhaal.

Het middagslaapje afschaffen als ze dat nog doet