Wat is een geschikte instelling voor een kind met ODD?

Mijn vriendin zit met de handen in het haar. Zoontje (10) heeft wrs. ODD, angst, eetproblemen. Dit speelt al jaren en dit kind is ook nog eens zwaar getraumatiseerd. Op school is hij niet te handhaven dus is al van verschillende scholen afgestuurd. Ook de Bascule (psychiatrie, Amsterdam) wil hem niet behandelen omdat hij 'niet open staat voor behandeling'. Kind is erg agressief (dat is een kenmerk van ODD) en dat is voor veel instellingen (ook orthopedagogische instellingen waar ze m.i. toch opgewassen zouden moeten zijn tegen dit soort kinderen) reden hem te schorsen. Moeder wordt regelmatig opgetrommeld om hem te komen halen na woedeaanval (héél fijn als je gewoon een baan hebt!).

Heeft iemand de gouden tip waar dit kind terecht kan???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Ook voor dit kind moet er dagbesteding mogelijk zijn. Ik begrijp niet dat een instelling een kind kan schorsen zonder te helpen zoeken naar een plek waar dit kind wel terecht kan. Neem dus weer contact op met de laatste geschorste instelling. Als dat niet kan: maak een afspraak met je huisarts.

Verder; zoek naar andere therapieën, er is van alles en wie weet is er nog iets anders dan dat wat tot nu toe geprobeerd is.

http://www.gedragsproblemen-kinderen.info/tips-odd
http://www.gedragsproblemen-kinderen.info/oorzaak-en-gevolgen-odd
http://nina-sandifort-mijnmcdd.webklik.nl/page/wat-is-odd
http://www.kcco.nl/werk_en_handicap/probleemgedrag/moeilijk_opvoedbaar_/onderwijs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze is al wel bezig met het zoeken naar andere vormen van hulp (regressietherapie, pmt) maar ze wil het liefst alles onder één dak uiteraard. Bascule erkent ODD maar helpt niet zoeken naar andere vorm van hulp. Ze wordt gewoon met kind en al op straat gezet. En niet alleen bij de Bascule! Huisarts zegt: Je weet beter de weg dan ik....Kind is depressief, wil dood. Moet dit dan eerst fout gaan voor ze hulp krijgt??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees overal dat psychotherapie en gezinsbehandeling noodzakelijk zijn maar kan geen enkele instelling vinden die hen kan helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga terug naar de huisarts en vraag om hulp, de huisarts moet gaan zoeken waar ze nu kan aankloppen en anders bel je de leerplichtambtenaar!
Als het kind niet bij bureau jeugdzorg bekend is, moet de moeder hem aanmelden. Ze kunnen helpen met zoeken en zelfs bemiddelen.