Zoon van 9 mnd wil niet drinken uit fles/beker, enkel uit borst. Heeft iemand tips?

Mijn zoon is 9 maanden, en wil niet uit de fles/beker drinken. Ik heb dit in het begin aantal weken geprobeerd, omdat hij ook nr de crèche moest of dat vaders een voeding kon overnemen met afgekolfde melk. Maar hij wil het niet, hij heeft de link niet, dat er wat uit komt. Hij word alleen maar erg boos, en wil daarna ook niet drinken. Het was zelfs zo erg dat die 2 dagen op de crèche, dus 3 voedingen, hij maar enkele slokjes nam, boos werd, niet meer wilde, dus niet voldoende aankwam, 's nachts daardoor honger had.

Heb van alles geprobeerd, flessen, andere model flessen, andere spenen, tuitbekers, we hebben tegenwoordig een tuitbeker met siliconen speen, dat gaat iets beter maar ook niet meer dan 3 á 6 slokjes per keer.

Nu wil ik zelf echt absoluut niet stoppen met borstvoeding, maar omdat ik zelf nogal wat hormonale problemen ondervind met de pil die ik slik bij de borstvoeding.. wil ik dit toch langzaamaan afbouwen. Niet dat ik straks in ene stop met de borstvoeding en het met hem een hele strijd word.

Heeft iemand tips?

Verder eet ie goed, tis echt het drinken uit iets anders dan de borst.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag....+ voor je vraag
bamibal
12 jaar geleden
Je kunt met dit soort vragen altijd bij het consultatiebureau terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon afbouwen zoals JIJ dat wilt. Als hij dorst/honger krijgt, gaat-ie wel (elders) drinken . Knuffel hem gewoon flink (lang) daarvoor en daarna ; desnoods op de blote buik/borst. Dat heeft-ie duidelijk nog nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CB was waardeloos. dochter van me wilde ook niet uit een fles drinken, wou niet eten, en had pijn in haar buik. (heb het dan over gillen, en vanaf een leeftijd van 2 weken tot een half jaar nooit meer dan 2 uur achtereen slapen om vervolgens weer te gillen van pijn. ook het 'eigenwijs verhaaltje' en 'lichaamlijk contact verhaaltje' maakte geen verschil als ik hier wat mee deed. CB en de huisarts hebben me gewoon door laten kloten. na een bezoekje chiropractor (uit eigen beweging) werd KISS vastgesteld. (kind had dus ECHT pijn zoals ik overal al riep) in het ziekenhuis (eet team in apeldoorn) waar ik na jaren aangeven dat het eten zo beroerd ging ontdekte men binnen 3 minuten dat het met de mond motoriek te maken had. kind had dus honger, maar vond het eten van bepaalde dingen zo'n eng gevoel in haar mond dat ze niet kon eten. gewoon afbouwen betekende in mijn geval dus minder plasluiers omdat ze gewoon niet kón drinken uit een fles of beker op dat moment. kortom, jaren lang gekloot, en kind wat enorm veel pijn had, en een hoop andere ellende omdat men er standaard vanuit gaat dat het wel goed komt en het vooral een kwestie van doorzetten is.
juist van het CB, huisarts maar zelfs kinderartsen viel me dit heel smerig tegen. (de sukkels) weet dat dit wellicht een extreem geval kan zijn, maar feit is dat ik niet de enige ben die van het kastje naar de muur gestuurd word. hoop dus dat het hier en daar ogen opent en mensen dit in hun achterhoofd houden als dingen niet gaan zoals het volgens het boekje moet gaan als standaard tips geen zoden aan de dijk zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Krol ; die moet je dus gewoon niet aanbieden. Dat kan best, hoor. Wie is er no sterker en slimmer, zeg ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en als je hem op je blote buik legt, krijgt hij die borst heus wel te pakken.
mijne flikte het met babyzwemmen, om mijn badpak zover los te krijgen dat hij kon drinken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraagje: hij is 9 maanden en drinkt alleen nog maar borstmelk? Hij drinkt dus ook geen water, vruchtensap of iets anders, naast de boterhammetjes en groentehapjes enzo wat je hem te eten geeft? Mijne had ook moeite met de fles. En vooral met die hittegolf toendertijd, was de hele dag borst geven veel te voedzaam, als hij gewoon alleen dorst had. Dus ik zocht iets om hem water te kunnen geven. Hij vond een rietje echt prachtig.
probeer het eens met een theelepeltje, gewone beker, een tuitbeker, of een rietje. een kind van 9 maanden hoeft niet persé meer te liggen als ie drinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ; een bekertje if cupfeeder lukt vaak makkelijker dan een fles. Die rubberspeen in de mond moeten sommige kinderen niks van hebben. (En anderen krijgen er weer geen genoeg van ;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, soms gaat het niet over wie nu slimmer is, of wie de baas is. Mijn zoontje vertikt het gewoon om te drinken uit wat anders. We hebben het vanaf wk 5 geprobeerd, eerste paar keer ging dit redelijk, niet veel, maar wel wat. Maar daarna werd het alleen maar drama, wie de fles ook gaf, papa, oma, leidsters op de creche, broertje, hij wilde het niet. Maanden geprobeerd, stug door blijven gaan, maar ging echt niet. Gewicht was zelfs achteruit gegaan, hij sliep daardoor snachts niet meer door... ik heb echt alles geprobeerd, ook eens even gestopt, en na een week weer opnieuw aangeboden, maar krijg het er niet in. Wat moet ik dan, het zo erg laten oplopen dat we straks met uitdroging/verzwakking in het ziekenhuis liggen. Daarom wil ik graag tips, hoe ik hem langzaamaan kan laten wennen.. we hebben nu een drinkfles met rietje gekocht, kijken hoe dat zal gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En normaal ben ik in het opvoeden ook echt wel, "wie is hier nou de baas", ik ben van de strakke lijnen, nee is nee. En ben er heel duidelijk in. Daarom heb ik nu ook niets te stellen met mijn oudste.. maar in dit geval, qua de borst dus, is het allemaal zo anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De smaak kan ook heel anders zijn tussen vers en niet vers, lees dit ook eens door:
http://www.borstvoeding.com/columns/smaak.html
http://www.ouders.nl/lacta/bv0409.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#krol
was er ff tussenuit dus lees nu pas je reactie.
die dame van mij huilde eigenlijk niet, ze gilde! bijna 24/7.
afgedaan als huilbaby, een huisarts die beter groenteboer had kunnen worden, CB waar ze de info uit hun eigen boekjes halen en waar je dus ook niet wijzer van wordt.
het kan me voorstellen dat moeders die niet stevig in hun schoenen staan 'het verliezen' en er iets knapt.
ik kreeg wel hulp maar wist dat die ukkepuk bij mij het rustigst was. okay, ik viel in slaap op de wc, aan tafel, liep hele dagen met een draagzak waar ze inzat maar heb me er doorheen weten te slaan.
moeders paste regelmatig op zodat ik rust kon krijgen. verplicht de stad in (om de 10 minuten naar huis bellen en het huilen op de achtergrond horen zodat ik weer snel naar huis ging) wens het mijn ergste vijand nog niet toe (als ik deze had)
heb vanaf dat ze 1 week oud was geroepen dat er iets niet goed is. of ADD (wat ze heeft) er wat mee te maken heeft daar is geen zekerheid over. en nog is het een meid met gebruiksaanwijzing.
nu weet ik beter, maar het is toch belachelijk en in en in triest dat met de kennis die er is moeders met de handen in het haar zitten, op hun tandvlees lopen, en met de huidige wetenschap het wiel zelf uit moeten vinden? ik kan me er nog woedend om maken!!! BAH!!!

Het beste antwoord

begin zonder honger eens met yoghurt met wat fruit erdoorheen, in een open beker. zo leer ik mijn kleintje uit een beker drinken. oefen geen manieren van dwang uit in elk geval. kijk eens op www.borstvoedingscentrum.com of ga naar een lactatiekundige. of geef de melk in papvorm met een lepeltje. dat lijkt al iets op drinken.
als hij echt honger krijgt gaat hij vast wel drinken maar ik vind dat persoonlijk te zielig en zou dat alleen als laatste middeltje gebruiken. Brede flessen lijken meer op borsten dan smalle flessen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb daarvoor een soort tuitje gebruikt, kind in de houding waarin hij borstvoeding krijgt , in plaats van de tepel het tuitje geven en daar langzaam aan wennen
Ik kreeg het tuitje via het consultatiebureau. weet helaas niet meer hoe het heet. maar wellicht is dat wel na te vragen. Eerst tuitje in de borstvoedinghouding en daarna tuitje geven en op de helft ongeveer de houding veranderen.
wellicht werkt dat ook wel met een gewone fles met zo'n extra lang tuitje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
had ook zo'n eigenwijze koter.
had ook van alles geprobeerd, inclusief tepelhoedjes. (miss ook te proberen als overstap naar een fles/drinkbeker?)

gevolg was dat ik op een gegeven moment een grotere collectie spenen, flesjes, bekertjes had menig apotheek.
ben zelf ook aan de slag gegaan met gaatjes die groter maakte, en dit maakte op een gegeven moment ook wel een verschil.

wat ik uiteindelijk heb gedaan is pap maken van afgekolfde melk. (zodat het hapbaar is zonder al te veel geknoei)
gaanderweg heb ik het zo afgebouwd en mijn eigenwijze dame langzaam laten wennen aan opvolgmelk wat ze niet meer dronk toen ze iets ouder was dan een jaar.

het drinken uit een flesje was simpelweg aanbieden, zonder dat hier een 'moeten' bij kwam kijken. ze kon dus zelf de keuze maken om een poging te doen of niet.

ik weet niet of je kleine man een speen heeft, en vaak dingen in zijn mond stopt? mijn meid heeft dit nooit gedaan namelijk.
veel jaren later (een hoop gedoe met eten toen er wat grovere structuur bij kwam kijken) bleek dat ze overgevoelig was in haar mond.
bepaalde dingen geven haar een angstig gevoel in haar mond, en zo stuitte we op verzet en frustratie bij het kindje (mogelijk had het te maken met kiss-syndroom)

hoe dan ook, ik wil beslist niet zeggen dat dit ook bij jou mannetje het geval is, maar misschien is het iets om op te letten en in je achterhoofd te houden?

het kan ook zo zijn dat je mannetje heel goed weet wat ie wil (hoe klein ze ook zijn!) en hier geen doekjes om windt.
maar dan nog, ik denk dat er hoe dan ook een oorzaak moet zijn omdat een kind een hoger gevoel kent en zich tevreden voelt als het verzadigd is. (ook door te drinken dus)

hij weet dat hij drinken kan krijgen uit de siliconen speen, zou toch trek moeten hebben, maar drinkt niet door.

ik hoop voor jou en je kleine bink dat je tips krijgt om hem zonder frustratie en verzet uit een flesje/beker te laten drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je verhaal!
Hij stop alles maar dan ook alles in zijn mond, speen heeft hij ook, dus het kiss-syndroom zal het niet zijn. Tis enkel en alleen het drinken uit wat anders dan de borst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met het kiss syndroom heeft het niets te maken per definitie.
het ging mij er even om dat het kindje niet overgevoelig is in zijn mond waardoor andere dingen dan de borst eng zijn. zo te lezen heeft het hier geen last van. wat het wel is dat is nog maar de vraag, maar zoals ik al aangaf denk ik dat het geen kwestie is van domweg niet willen of zin doordrijven. (honger en een verzadigd gevoel gaan over het algemeen voor het 'ikke wil niet') hoop dat je wat hebt aan de tips die bij je vraag zijn te vinden. laat je het even weten als je wat verder bent met de zoektocht en de maniertjes om je bink toch aan een flesje te krijgen?
Het schijnt beter te gaan, als niet jij, maar een ander de fles geeft. Jouw lichaamsgeur wordt gekoppeld aan borstvoeding.
Mijn kleinkind wilde ook niet toen mijn dochter weer ging werken. Ook borstvoeding uit de fles ging niet. Een paar dagen lang heb ik haar gevoed met behulp van een pipet. Dan kreeg ze minstens de helft binnen, maar dat was niet genoeg.
Uithongeren (ze gaat vanzelf wel drinken)werkt echt niet.

Toen ben ik zonder dat dochterlief het wist, overgegaan op een heel oud middel. Beter dit dan verzwakken heb ik gedacht: speen in de suikerpot gedoopt en in haar mondje gestopt. Dit was het begin van de omslag. Ik heb dat twee maal gedaan, toen dronk ze traag haar flesje leeg.
Tot op de dag van vandaag heb ik dit niet tegen mijn dochter durven vertellen. De nieuwe suikervrije generatie zou me gekeeld hebben.;))

Je kunt overigens beter informatie inwinnen bij een lactatie-deskundige dan bij het consultatiebureau!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, toen ik een "heel oud middel" las dacht ik aan een vinger met whiskey. Dan valt suiker wel mee. Sowieso kan 2 keer een suikerspeen geen kwaad, maar meerdere keren per dag voor een langere tijd natuurlijk wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)) +1!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf nooit de fles gegeven, dat deed mijn man of de leidsters op de creche. In het begin ging het 2x goed, maar ik denk ook dat het de smaak is van "niet verse" melk. Ontdooide melk ging al helemaal niet, melk wat de dag ervoor gekolfd was ging iets beter maar niet meer dan 20 cc.