Ja, wij zijn ook met 4,5 begonnen bij onze oudste dochter. Zij vroeg bij alles wat ze zag of ze het mocht hebben, en "zullen we dat kopen mama?"
Toen we haar zakgeld gaven, konden we zeggen "ga er maar voor sparen". Dat heeft ze ook meteen vanaf het begin gedaan. Ze besefte erg goed dat als ze het ene kocht, ze dan geen geld meer over had voor het andere, en dat ze dus verstandig moest kiezen.
Wij begonnen met 40 cent per week, elke verjaardag gaat het zakgeld omhoog, 5 jaar is 50 cent enz.
Maar op een gegeven moment is het wel wat sneller omhoog gegaan, met 8 jaar kreeg ze een euro, nu ze 9 is nog steeds, als ze 10 wordt, zal het misschien 1,50 worden, maar dan moet ze er ook iets meer voor kopen, cadeautjes voor vriendinnetjes bijvoorbeeld.
Onze zoon was wel in het begin minder goed met sparen, dat gaat nu wel goed. Hij is 7 en heeft nu 15 euro in zijn spaarpot, vind ik best goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, als er veel vriendinnen in een maand jarig zijn, springen we natuurlijk bij. En ze krijgt ook heus zo nu en dan wel eens iets tussendoor, een kettinkje bijvoorbeeld. Voorlopig heeft ze heir genoeg aan en vindt ze het zelf ook genoeg. Als blijkt dat dat niet meer het geval is, kunnen we daar natuurlijk altijd over praten.
Bedankt voor je toevoeging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke leeftijd?
Vanaf ongeveer zes jaar, als kinderen de verschillende munten kunnen herkennen, is een kind oud genoeg voor zakgeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze kinderen zijn in hun ontwikkeling wel snel. Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken.
Maar je kunt je kind daar ook heel goed in begeleiden: Dit kun je wel kopen, dat ook, maar niet allebei. Dan weten ze misschien niet de absolute waarde van het geld, maar ze leren wel dat je het maar een keer kunt uitgeven, en dat je niet maar zo alles kunt kopen wat je leuk vindt. Als het op is, is het kopen gedaan. Papa's en mama's hebben in hun ogen al gauw een oneindige hoeveelheid geld, die kopen tenslotte toch ook elke dag vanalles (eten en zo). Als ze zelf gewoon hun geld in handen hebben, beseffen ze veel meer dat het op raakt.

Andere antwoorden (13)

Pff lastige vraag..
Ja en nee.
Nee, omdat; Warvoor heeft een 4 jarige geld nodig dan??
Ja, maar dan wel met de voorwaarde dat het in een spaarpotje gaat. Zo leert hij ook nog wat over sparen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze moeten leren sparen dus 50 à 1 euro p week
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk het moment dat het kind leert hoe het kan rekenen het juiste moment is
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een jaar of zeven is vroeg genoeg om met geld te beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, wat weet een kind van 4 jaar nu van cijfers?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meer dan je denkt waarschijnlijk. een kind weet wel dat 5 meer is dan 1. juist (zak)geld is een mooie manier om de waarde van getallen te oefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist capthavoc! +1
Nee, ik zou nog niet met zakgeld beginnen. Het is veel belangrijker dat het kind eerst andere waarden leert kennen, en als je nu al begint met geld dan voed je het kind op met een heel materialistisch beeld van de wereld.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik kreeg op mn 8ste 25 euro per maand en ik ben nu best matrealistisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het een sluit het ander toch niet uit? Je kunt ze zakgeld geven en ook andere waarden aanleren. Dat kan best tegelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind van 4 heeft geen flauw benul van geld. Die heeft liever een glimmend muntje van 20 cent
dan een oude euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat om het besef dat je niet altijd maar door kunt gaan met kopen, omdat het geld op raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leert het kind ook niet de waarde ervan juist door het zakgeld? door keuzes te maken wat je koopt leren ze juist ook dat ze niet materialistisch hoeven te zijn. ze weten dan dat niet altijd alles maar kan. leren omgaan 'met' waarde en getallen dus, net zoals op school (de sommetjes met de muntjes) maar dan in het echt ervaren.
Het kan, maar wat zou hij er mee moeten kopen?
Is hij vaak alleen buiten? Dan gaat het denk ik allemaal op aan snoep.
Het lijkt mij overbodig om hem zakgeld te geven.

Toegevoegd na 17 uur:
Met geld om leren gaan kan ook nog op je 7de of later.
Je hoeft echt niet bang te zijn dat een kind later niet met geld om kan gaan als hij of zij geen zakgeld op zn 4de krijgt.
Een 4 jarige komt net in groep 3 en vertoont vaak nog gedrag dat te vergelijken is met dat van kleuters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is hij vaak alleen buiten? Dan gaat het denk ik allemaal op aan snoep. Hallo.. we hebben 't over 'n kind van 4 en 'n half! 'k Hoop écht niet dat dat kind alleen buiten is en snoep koopt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies een klein kindje van 4, wat moet hij met zakgeld.
Wat zou hij moeten kopen.
Of zij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
állemaal op daar ben je zelf bij. het gaat niet om wat ze kopen maar dat ze leren nog veel meer dan het domweg uitgeven, als je het een beetje begeleidt tenminste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat moet een kind van 4 kopen!! VIER!
1,50 € ?
is niks mis mee om je kind alvast zelf wat bij te brengen over sparen.
Ik zou ook een mooi spaarvarken erbij geven...
vroeger vond ik t ook prachtig, een volle spaarpot. Gewoon om het idee, dat ik dat zelf had gespaard enzo..
Je leert je kind juist dat ie niet alles zo direct kan krijgen wat ie wil. Dat dingen waarde hebben en dat t ene duurder is dan het andere..

;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
dat ie ook kan leren wachten, tot ie iets krijgt/ bij elkaar heeft..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar pas als ze 6 of 7 jaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom die leeftijd?
Het Nibud adviseert om met zakgeld te beginnen met een jaar of zes, als een kind kan tellen. En dan €1 te geven per week.
Maar het Nibud is niet zaligmakend. Als je denkt dat je zoontje er eerder aan toe is, zou ik dat doen. Veel kinderen van 4 kunnen al tellen en gaan mee boodschappen doen. Ze leren zo wat je met geld kunt doen. Het hoeft niet veel te zijn. €0,50 lijkt mij genoeg. Je zou als hij ouder is, 5 of 6 jaar, aan €1 euro kunnen denken en daar de voorwaarde aan kunnen koppelen dat de helft in een spaarpot gaat, en hij de andere helft mag besteden. Geeft dan wel 2 munten van 50 ct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik 't wat jong om te beginnen met zakgeld.

Mijn kinderen krijgen wel 'ns geld van hun opa of oma. En zo kreeg mijn oudste geld bij haar rapport (zij is 5). Ze heeft alles bij elkaar gedaan en is naar de speelgoedwinkel gegaan. Haar papa was mee om haar te vertellen hoeveel centjes je voor iets nodig had.
Het heeft haar wel goed gedaan, zelf iets van haar eigen geld kopen maar ik vind 't nog steeds niet nodig haar zakgeld te geven. Eerlijk gezegd vind ik 't onzin om zo'n jong kind zakgeld te 'moeten' geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het niet echt nodig om nu al met zakgeld te beginnen, maar het verschilt ook wel qua kind of hij/zij eraan toe is. Als je het wel doet zou ik ongeveer 50 cent per week geven.

Wat mijn ouders soms ook deden voor mijn broertje en mij: Op bijzondere gelegenheden gaven ze ons wat geld waar we dan zelf iets van mochten kopen:
Bijv. op koninginnedag kregen we een rijksdaalder en dan konden we dus zelf iets voor kopen. Bijv. speelgoedjes, iets uit een grabbelton of een suikerspin. Je was je heel bewust dat je maar een paar dingen kon doen, of als je het in 1x uitgaf je geld daarna op was. Je kon kiezen voor snoep, maar dan ging je wel met lege handen naar huis.
Zo ging dat ook als we bijv. naar de kermis gingen.

Het waren hele concrete situaties waarbij de waarde van geld heel duidelijk was en je zelf beslissingen mocht nemen. Voor kleine kinderen is dit denk ik duidelijker dan een wekelijks bedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond het ook goed dat mijn kinderen al vlug "zelf" geld hadden, maar ik gaf toen gewoon 20 cent of zo, het hoeft helemaal niet veel te zijn.

MAAR bij ons zijn we er op die leeftijd weer even mee gestopt omdat ik het elke keer vergat en de kinderen er NOOIT om vroegen dus blijkbaar interesseerde het ze geen zier. Ze lieten het ook overal slingeren.

Nu zijn ze iets ouder en hebben ze wel zakgeld, ik probeer het niet te vergeten maar vergeet ik het per ongeluk en niemand helpt me herinneren is het maandag dikke pech (ze krijgen het zaterdag), ik weiger nl eindeloze discussies dat ik het dan en dan vergeten zou zijn, 6 weken geleden.

Wat ik dus wil zeggen: op zich OK maar geef dan niet te veel maar check na een tijdje of het kind er echt iets aan heeft en belangstelling voor heeft.
amigo
12 jaar geleden
Nee.
Het zijn de ouders (of opa/oma) die bepalen wat een kind krijgt en NIET de inhoud van een portemonnee.
Ik laat mijn kleindochter van 4 wel zelf haar ijsjes en dingetjes betalen aan de kassa. Daar krijgt ze dan "centjes" voor.

Nee, want:
Een kind van die leeftijd heeft toch liever een glimmend muntje van 20 cent dan een oude euro?

Haar portemonnee zit lekker vol: veel stuivers,
plastic speelgeld, af en toe een euro van opa of oma.
Het is haar allemaal even lief.

En natuurlijk vind ze het geweldig als ze zelf uit haar eigen portemonnee kan en mag "trakteren" op een ijsje.

Nee, want:
Zakgeld veronderstelt een bepaalde mate van verantwoording. Daar is een kind van 4 nog te jong voor.

Welke leeftijd?
Vanaf ongeveer zes jaar, als kinderen de verschillende munten kunnen herkennen, is een kind oud genoeg voor zakgeld. Op deze leeftijd zullen ze het geld waarschijnlijk direct willen uitgeven. Als ze ouder worden, krijgen ze meer interesse voor geld en besef van tijd. Ze begrijpen dan beter dat je door geld opzij te leggen later iets groters kunt kopen.
Zie ook de website van het NIBUD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zakgeld staat wat mij betreft los van 'wat heeft een kind nog meer nodig'.

mijn kinderen krijgen ook zakgeld (toen ze 5 en 6 waren)
dit gaat door de helft, 1 helft sparen en 1 helft vrij besteden. het hoeft echt maar om een paar cent te gaan want het gaat er m.i. om dat ze het besef krijgen dat dingen geld kosten, je een keuze moet maken, en dat je geld maar 1 keer uit kan geven.

die van mij halen meestal een snoepje of prut speeltje (alsof het niet in de kast ligt aan snoep, en ze niet genoeg speelgoed hebben, maar okay)
ze voelen zich verantwoordelijk voor hun uitgaven. soms hebben ze spijt omdat ze ergens anders iets leukers zien, soms wegen ze alles af (grote van een speeltje, wat kan je ermee, heb ik al zoiets en is het zonde van het geld)
soms staat ze tijden te emmeren of ze nu een snoepje of of wat anders kiezen.

op die leeftijd maakten ze al best wijze keuzes. soms kan je 2 dingen kopen van hetzelfde bedrag, soms kan je 1 ding kopen en hou je nog wat over, en soms kom je geld tekort en kan het gewoon niet wat je wil dus zal je iets anders moeten kiezen.

dit komen ze ook tegen in het latere leven, en daarom denk ik dat het belangrijk is dat ze de waarde ergens van in leren zien, en weten dat niet altijd alles kan wat je wil.
(als ouder kan je het wel roepen, maar nu weten ze ook echt waarom het zo kan zijn) :)

en welk bedrag maakt niet uit, het gaat om het idee. als een kind de waarde van getallen in kan schatten denk ik dat het een goede start kan zijn (rekenvaardigheid schiet ook omhoog als het niet om de centen van de ouders gaat, want dat is en blijft toch altijd wel het makkelijkste!!!)

die van mij kregen toen een euro (waarvan de helft gespaard werd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4 jaar is veel te jong om al zakgeld te geven.
Je kan maar pas met zakgeld beginnen als een kind op zijn minst kan tellen en begrijpt wat je met geld kan doen. Onze kleindochter is nu 9 jaar en krijgt sinds een jaar elke week 50 cent van beide grootouders. Dus ze heeft elke week 1 euro.
Ze vindt het ongelooflijk leuk om elke dag hààr geld te tellen. Als ze een mooi bedrag bij mekaar heeft gaan ze ermee naar de speelgoedwinkel en mag ze iets kopen van haar eigen spaargeld.