Hoe kun je zien als een kind seksueel word misbruikt?

Veel kinderen geven het op jonge leeftijd maar 1 of 2 keer aan maar worden onzettend afgestoten en praten hier nooit meer over en keren uiteindelijk van van hun ''familie''
Ik kan me voorstellen dat je als moeder niet wilt geloven dat je vriend zo ziek is om zijn eigen dochter aan te raken.
Maar wat zijn de kenmerken? Want als ik terugkijk naar mezelf, kan ik mij niet heugen dat naast het feit dat ik het heb gezegd, nog iets duidelijk heb kunnen maken.
Op latere leeftijd zie je pas kenmerken.
Maar de vraag betreft het moment waarop het kind word misbruikt.. In die periode.. hoe herken je dat? Als moeder of buitenstaander?

Vaders die hun kinderen seksueel misbruiken gaan als normale man door het leven, dus aan hem zal je nooit iets merken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkeerde plaatje: een vader die misschien zijn zoon iets doet. Komt statisch overigens minder voor dan een vader die zijn dochter misbruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk en ook daardoor wordt het niet opgemerkt. Doordat mensen niet goed kijken, dingen niet zien. Willen zien?
Die vader staat daar met zijn vinger voor zijn mond en een loszittende broeksriem en open rits. Dat soort dingen zou je misschien in elk geval vragen kunnen doen stellen.
Helemaal geen verkeerd plaatje dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dette heeft gelijk, Onbenullig.
Bovendien mensen die seksueel zijn misbruikt herkennen ALLES in dit plaatje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, het maakt niet uit of een vader zijn dochter of zoon misbruikt.
Het is allebei, gewoon ziek!
@onbenullig, hoezo verkeerde plaatje, je zult die jongens/mannen de kost moet geven, die door de vader zijn misbruikt, dan was je nu straatarm geweest, beetje onbenullige reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet, maar ik heb een moeder gehad zonder vooroordelen, en ik heb als jongetje altijd direct mijn moeder ingelicht als er pogingen tot betasting etc werden gedaan. Zij deed naar nooit moeilijk over, maar vertelde mij wel, dat en hoe ik dit soort situaties met vreemde heren moest voorkomen. Ik heb daar tot in mijn tienertijd voordeel van gehad. Nooit paniek, maar gedecideerd alle pogingen verijdeld (ik schat 4 keer tot mij 16-de)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Onbenullig, ik heb het gewoon over je vader met wie je in 1 huis woont.
Zulke dingen kun je niet voorkomen? Dus ik ben het met Loes eens, dat je reactie inderdaad onbenullig is.

Het beste antwoord

Ik weet uit ervaring dat je daar niks van laat merken.
Dus (ik zeg niet alle) kinderen zullen zelfs niet eens in staat zijn het iemand te durven vertellen.
Duidelijk maken is haast niet mogelijk, die kinderen zijn doodsbang voor degene die hun misbruikt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies Sharona, je bent veel te bang als kind dat het je eigen schuld is. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loes heeft gelijk.

Andere antwoorden (7)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt:
http://www.p-loog.info/Wetenschap/brochure.htm#Waaraan%20kunnen
Met name blz. 13
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel het antwoord van Sharona. Een goede opletter zou eventueel hierdoor kunnen gaan denken dat er wat aan de hand is:

Kinderen die seksueel misbruikt zijn geven daarover lichamelijk en geestelijk signalen af.
Elk signaal op zich betekent niet dat het kind misbruikt is maar bij meerdere signalen moeten ouders en andere opvoeders vragen stellen aan het kind of advies vragen aan een hulpverlener. Het gaat hier om plotselinge gedragsveranderingen van jonge kinderen tot ongeveer tien jaar.

Slaapproblemen, bang zijn in het donker, nachtmerries, extreme vrees voor 'monsters'.

Verlies van eetlust, eetproblemen, voortdurend buikpijn zonder aanwijsbare reden.

Plotselinge wisselingen in de stemming van het kind: ongelukkig zijn, boos, teruggetrokken gedrag bij een voorheen opgeruimd kind.

Vrees voor bepaalde mensen of plekken, bijvoorbeeld: het kind wil niet alleen gelaten worden met een oppas, huisvriend of familielid.

Een ouder kind dat doet zoals een jong kind: weer bedplassen, duimzuigen of heel eenkennig worden.

Weigeren om over een 'geheimpje' te praten dat het kind met een andere volwassene heeft.

Praten over een nieuwe, oudere vriend en daar vaak over de vloer komen.

Plotseling over veel zakgeld beschikken.

Niet bij de leeftijd passend seksueel gedrag vertonen (zie verder).

Nog meer hierover in onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat het kind een tekening maken, grote kans dat je het kunt zien aan de tekening... En als dat niet genoeg is, bespreek de tekening, dan weet je het snel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit tekeningen alleen en zonder goed inzicht/ervaring kun je zo heel erg de mist ingaan. Net zo belangrijk als het ontdekken van is weten wat je wel en niet kunt, zodat geen onschuldigen worden beschuldigt. Haast een even groot trauma als misbruikt worden. -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xinix:
Maar ik bedoel, als je geen vermoeden hebt dat je kind seksueel word misbruikt.
Kinderen maken dagelijks tekeningen.
Ik tekende vroeger wel 10x per dag.
Maar nooit dat ik iets heb getekent wat daarmee te maken zou hebben. Dus ik vrees hoe het evt. opgemerkt kan worden voor kinderen waarbij het momenteel gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een leek kan en mag nooit op een dergelijke manier sexueel misbruik vaststellen ; denk aan de Bolderkar en Oude Pekela.
Gewoonlijk moeten die kinderen iets doen dat niet bij een gewoonte past bv : was mijn rug eens en dat gegeven herhaalt zich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mannen, maken er een spelletje van met het kind.
ik heb eens uit de mond van een kind van 5 jaar, in haar droom, de woorden, (papa nee niet kut lul kut au au au), horen zeggen.
Toch niet echt het taalgebruik van een kind van 5 jaar.
Ik sliep zelf nog niet, maar lag rustig op bed, nou toen ik da hoorde, zat ik mee rechtovereind, vond het niet normaal.
Als het kind dus duidelijk praat in de slaap, kun je hier meschien iets mee.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik kan geen reactie meer plaatsen, dus zet het hier effe neer.
Als het kind niet bij de ouders op de kamer slaapt, doe je het kind naar bed, zet een fijne stoel op de kamer, wacht tot het kind slaapt, en ga er voorzichtig stil bij zitten, en luister of hij/zij iets zegt in haar/zijn, slaap.
Als je echt bang bent dat het kind sexueel misbruikt word, dan heb je er wel een slapeloze nacht voor over, neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je kind niet bij je op de kamer slaapt? Zoals de eis is van kinderbescherming.
Aan het gedrag of er eventueel iets aan te herkennen is zonder dat je enige vermoeden hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geeft niet..
Maar ik bedoel eerder.. Als je geen vermoeden hebt, je kan toch niet elke dag je kind naar bed brengen.
Ik heb hier trouwens ook nooit nachtmerries over gehad.
Trauma is pas later gaan werken toen ik een vriendje kreeg.
Dit is echt een moeilijke vraag voor mij en ook al heb ik in deze positie gezeten, weet ik niet welke signaal evt. opgevangen moet worden.
Zucht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist van niks, ik had totaal geen vermoeden, dat zij sexueel werd misbruikt, totdat ik haar dat in haar slaap hoorde zeggen.
Ik pakte het telefoonboek, en de plaats waar hun woonde, pikte er willekeurig een van de 3 huisartsen uit, in die plaats, en ik had (toevallig) meteen de goede,waar die familie, en dus ook dat kind onder behandeling staan.
Ik sprak met de arts, en die zij dat hij ook al een vermoeden had, dat zij werd misbruikt, omdat ze vaak kwam met de klachten van een rood en pijnlijke vagina.
Ik ben natuurlijk wel anoniem gebleven. Ik heb gemerkt, dat het kind toen ze nog jonger was, graag bij papa op schoot ging zitten, en dan vrolijk was.
En later ging ze liever niet meer bij papa op schoot zitten, en als ze het deed, dan was ze niet vrolijk, en keek verdrietig en verward.
Kort antwoord: Dat kun je niet zien.
Lang antwoord: Soms praten ze er met vriendinnen over, dus als jouw kind zegt dat vriendinnetje zus of zo iets gezegd heeft, ga er dan op door, neem het serieus!
Misbruikte kinderen zijn eenzaam, vaak een beetje 'raar'. Ook over sexualiteit doen ze vaak anders dan andere kinderen. Een verhaal wat mij is bijgebleven, is het kind wat verhoord werd omdat het mogelijk misbruikt werd, en wat bij de rechercheur op schoot kroop. Ze wilde een 'lief meisje' zijn, en lichamelijk aanhalig zijn was de enige manier die ze geleerd had om lief gevonden te worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig , gelukkig heb ik de ervaring niet. Wat mij zo ontzettend veel deed is het plaatje dat je bijvoegde. De persoon ( helaas meestal man ) die een kind iets aangedaan heeft. Een bekende van het kind nog wel.

Kinderen hebben hun eigen afweer wanneer ze een trauma overkomt ( ieder misbruik veroorzaakt trauma) . Zelfs een klein trauma kan enorm diep inwerken op de persoonlijkheids ontwikkeling.

De eigen afweer bestaat er vaak uit dat het kind zich - in zch zelf terug trekt- . De innerlijke kern van de persoon , die geeft steun. Volwassenen zijn namelijk niet te vertrouwen. Zelf - liefde kan ontstaan. Of zelf verachting , waarbij het kind het misbruik gaat zien als een straf.

Ieder kind probeert bewust of onbewust een verklaring te vinden van wat hem / haar overkomt. Bij misbruik wordt door de betrokken volwassene vaak een gruwelijke vertrouwens band aangegaan met het kind. Het kind wordt wijsgemaakt dat het "zo hoort" of dat het ieder kind gebeurt. Of zelfs dat het hier liefde betreft.
Waar kan het op terugvallen . Het "geheim " maakt dat hij/ zij er niet over mag praten. Hoe komt het te weten dat het totaal NIET gewoon is wat er gebeurt ?

Later , op school of met vriendjes , vriendinnetjes kan het wel reflecteren met anderen , en langzaam begint hij/ zij door te hebben dat het NIET gewoon is wat hem / haar overkwam.

Maar de gedachte is dan vaak al verdrongen. Het eigen zelf heeft zelf- bescherming : diepe lagen van eelt over de ziel gecreeërd . Hopelijk met zelf liefde. Mogelijk met zelf - verachting.

Het antwoord is dat het heel moeilijk is om aan een kind te zien of het misbruikt is. Maar het trauma heeft zijn sporen achtergelaten. Ieder kind dat zich TOTAALniet vrij of juist buitensporig vrij seksueel ontwikkeld in de puberteit kan een slachtoffer zijn van seksueel misbruik.

Toegevoegd na 20 uur:
Seksuele ontw. is ook aanraken en liefhebben.
Voor veel kinderen die met misbruik te maken hebben gehad, geldt dat zij niet meer kunnen bouwen op hun eigen lichamelijke integriteit.
Maar meestal kunnen deze gevoelens geheeld worden, door een "ander" die in hun leven komt en die vragen gaat stellen en die gaat proberen de kern van die persoon door de "eeltlagen" heen te zoeken.
Soms helpt therapie . En sommige mensen die als kind zijn misbruikt hebben een ongelofelijke innerlijke kracht en kunnen "bijna " normaal gaan leven .
Maar de wond in de ziel , hoewel soms bijna geheeld , blijft...