Wie is duurder in de opvoeding: Een baby of een kind van bijv. vijf?

Uitgaande van twee kinderen uit hetzelfde gezin, dat het kind van vijf uit de luiers is en bijv. op voetbal zit en het gezin eens per jaar op vakantie gaat.
Er zijn ongetwijfeld meer variabelen, maar het gaat me om het idee. Als het elkaar niet veel ontloopt, hoor ik dat ook graag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Op de website van het Nibud vindt u informatie over de kosten van kinderen in verschillende leeftijdsfasen.

Zie bron.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb ik al gekeken, maar het geeft geen antwoord op mijn vraag.
Er zijn zoveel variabelen dat beide duurder zouden kunnen zijn.

Ik maak een lijstje van stevige verschillen

Die luiers zijn natuurlijk vreselijk duur, ik zag bijv pampers, 10 euro voor 70 stuks stel dat een baby 7 luiers per dag gebruikt heb je voor 1 euro per dag luiers: dat is 365 euro per jaar, dat kost een voetbal club NOOIT

eten hangt er ook van af, koop je voor de baby van die potjes is dat ook VEEL duurder dan mee-eten met de pot (een klein beetje) wat die 5 jarige doet.

Kleding: baby's hebben met pech elke 2 maanden een nieuwe garderobe nodig, 5 jarigen doen er ca 6 maanden mee.

Dus dat alles bij elkaar maakt dat ik zou zeggen: de baby is duurder.

Echter koop je voor je kinderen van alles het duurste van het duurste dan is denk ik een 5 jarige duurder uit dan een baby: bijv 4 paar merkschoenen per jaar (300 euro, baby 0 euro), dure merkkleding (is denk ik voor kleuters toch duurder dan voor baby's) en een stinkend duur kinderfeestje (200 euro) dan zou die 5 jarige wel eens duurder uit kunnen zijn. De voetbalclub inderdaad: contributie 100 euro, maar kleding en schoenen ook bijna 100 euro.

Tot slot: die kosten vraag je nl niet. Als je baby naar de creche gaat: kassa!!!!! 800 euro per MAAND voor 3 dagen per week opvang terwijl het schoolgeld meestal orde 50 euro PER JAAR is (en evt BSO is ook goedkoper dan de creche)
amigo
13 jaar geleden
Ik neig te geloven dat een kind van 5 duurder is. Veel genoemd als kostenpost bij baby's zijn de luiers maar je hoeft niet de duurste te kopen en dat scheelt alweer een hoop. Wat wel heel duur is is een baby-uitzet, zelfs als je dat goedkoop wil aanpakken ben je al gauw zo'n 1 a 2 duizend euro kwijt, maar vaak kun je ook dingen tweedehands kopen of later weer verkopen en je kunt de meeste dingen ook voor een tweede of derde kindje gebruiken.
Maar dan de vijfjarige, die groeit hard en heeft per jaar zo'n twee jassen, vier paar schoenen en heel veel kleding nodig. Eten met de pot mee maar eten daarvan ook een aardig deel waardoor je er met hoeveelheden koken etc. echt al rekening mee moet houden. Schoolkosten, zoals schoolgeld, bijkomende kosten voor schoolreisjes e.d. en materialen. Daarnaast vaak ook nog BSO of NSO. Kinderen van 5 hebben regelmatig kinderfeestjes. Ze sporten vaak al en krijgen (dure) zwemlessen. Daarnaast horen ook nog wat uitstapjes zoals de dierentuin. En speelgoed is geen overbodige luxe dus ook dat word aangeschaft. Daarnaast hebben ze ook in die jonge jaren regelmatig een nieuwe fiets nodig. Ook de kinderkamer heeft regelmatig een update nodig, het baby-behangetje word vervangen voor iets anders en het meegroeibed word vervangen voor een groot bed en er is ineens een bureau-tje nodig.
Al met al dure kostgangers dus, die vijfjarigen, maar voor bijna alles geld dat je het zo gek kunt maken als je zelf wilt.