Tot hoe oud kan een kind in een stuurzitje op de fiets?

Een vader bij ons op school rijdt nog steeds met zijn dochter van bijna 6 in het stuurzitje op de fiets. Dat leverde laatst op het schoolplein discussie op. Tot hoe oud mag een kind aan het stuur zitten? Of tot hoe oud is het VEILIG?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Ivana
9 jaar geleden
Ligt niet aan de leeftijd maar aan het gewicht van het kind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat al gezegd in de antwoorden . Maar ! Er zijn er die dus aan de stuur stang vast zitten dus dat stuk er onder wat NIET meedraait dan heb je niet zo'n last vh gewicht .
Antoni
9 jaar geleden
De lengte van het kind lijkt mij, naast het gewicht, ook belangrijker dan de leeftijd voor een antwoord op de vraag of een kind nog in een stuurzitje op de fiets kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Past dat dan überhaupt?! Ik heb echt kleintjes maar mijn dochter, toen ze drie was 92cm was, paste toch echt niet meer. Ze zat met haar knieën tegen het stuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kapperkort, je hebt zo kratten voorop maar dat lijkt me onhandig met een zitje want waar blijft het kind als je stuurt? Dan is er toch geen ruimte meer voor het kind?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mijn jongste is bijna vier en ze past nog steeds voorop.....qua lengte en gewicht is ze klein en fijn ...dus geen problemen hier daarmee....dus als ze nog veilig kan zitten en qua gewicht ook niet aan de zware kant is .....tja dan kan en mag het ook!

Antwoorden (1)

Voorop kun je kinderen van negen tot vijftien kilo vervoeren (vanaf ongeveer negen maanden tot je kind drie jaar is). Voorop ziet je kind meer en kun je ook beter op hem of haar letten. Sturen wordt echter zwaarder, je bent minder stabiel en je kunt minder scherpe bochten maken omdat je knie dan tegen het fietszitje kan komen. Bij een noodstop met je kind aan het stuur, kun je over de kop slaan.