Dit is een heel lastig probleem.
Je zou je af kunnen vragen of je opa daar nog wel op z'n plek is, als hij dit gedrag laat zien. Want zijn dementie lijkt mij behoorlijk vergevorderd als hij zo vaak belt. Voor de verzorgenden is het ook ondoenlijk om hem hierin de begeleiding te bieden die hij nodig heeft. Immers, hij woont op een kamer / appartement en de verzorgende komt alleen binnen voor zorgtaken. En ze kan misschien wel een aantal keren binnenlopen, maar niet 30 x op een dag. Is er al weleens met de zorg over gesproken? Misschien is je opa zo langzamerhand beter af in een verpleeghuis, evt. een kleinschalige woonvorm. Hier is wel continu begeleiding en ook erg belangrijk, continu afleiding. Want in zo'n kleinschalige woonvorm bijvoorbeeld, verblijven 5 of 6 bewoners samen in een huiskamer en wonen daar zoals thuis. In het verzorgingshuis zit hij alleen op z'n kamer, dus kan verveling een rol spelen. Het kan ook zijn dat hij zich heel erg onveilig voelt door het dementeringsproces en daardoor veel gaat bellen, om houvast te vinden.
Afspraken maken met je opa over hoe laat hij mag bellen of wanneer zullen niets uithalen, omdat hij deze afspraken simpelweg vergeet. Hem erop aanspreken heeft evenmin zin, omdat opa zich er niet van bewust is dat hij zo vaak belt. Ook dit vergeet hij. Bovendien zijn mensen die dementerend zijn steeds minder in staat om rekening te houden met een ander. Daar kunnen ze helemaal niets aan doen, maar het werkt wel zo.
Sterkte met je opa!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Telefoontjes screenen en antwoordapperaat nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef het aan bij de instelling waar tie zit.
meld hoevaak hij belt en of ze dit in de gaten willen houden.begrijpelijk dat het op den duur niet leuk meer is als je telefoon de hele dagen over gaat.
succes en de groeten aan je opa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed advies. Als opa 30 keer op een dag belt, zal zijn kortetermijngeheugen al flink zijn aangetast, hij herinnert zich dus niet dat hij een half uur geleden ook al heeft gebeld. Dan heeft het dus geen zin om tegen hém te zeggen dat hij niet zo vaak moet bellen, het is typisch iets waar zijn verzorgers nu extra op moeten zullen gaan letten.
Ivana
13 jaar geleden
Maar als opa een eigen kamer en een eigen telefoon heeft, let geen mens daar op. Mijn schoonvader deed dit ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kan de instelling inderdaad niets aan veranderen.
Er kan toch niet iemand naast hem gaan zitten die in de gaten houd wanneer hij de telefoon pakt.
Geef opa een agenda en schrijf er in hoevaak en wanneer hij je kan bellen en idd zoals eerder is vermeld geef het even aan de afdeling door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nummerherkennig..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je realiseren, dat jou dat later ook kan overkomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan? Het is gemakkelijk oordelen, maar dit is een reëel probleem. Hoe erg het ook is als een familielid dement wordt, je zult zelf ook moeten leven. En hoe vind je daar de tijd voor als dat familielid dertig keer op een dag belt? En je dan toch even een praatje zal moeten maken omdat je het je demente opa nou eenmaal niet aan wilt doen dat hij je telkens niet kan bereiken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ontken ook niet niet, dat het een probleem is, maar geef alleen iets mee ter overdenking. Heb hetzelfde meegemaakt met mijn schoonvader, die belde ook verschillende malen per da en elke keer ben ik gaan kijken en hem gerust stellen. Ik kon dat doen, omdat ik juist was gepensioneerd had en hij niet te ver weg woonde. Nog steeds ervaar ik zijn blijdschap als je hem bezocht en zijn (vaak niet bestaande) probleem oploste.
Waarschijnlijk voelt hij zich erg eenzaam. je zou kunnen afspreken met hem en de leiding dat hij op een vast tijdstip mag bellen en zij hem dan de telefoon komen brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie rest van het bericht... Als de leding de telefoon heeft kan hij ook niet bellen...