hoe komt het dat het suggereren van een psychische behandeling vaak gevoeliger reacties geeft dan het voorstellen van een fysische behandeling?

ik werk met heel veel mensen, en als vertrouwenspersoon komen heel wat onder hen mij hun problemen vertellen. dat kan zowel gaan over familiezaken, als over gezondheidskwesties, financiële moeilijkheden, liefdeszaken etc.
Nu valt het me sterk op dat ik heel vaak negatieve reacties krijg als ik voorstel om een therapeut te bezoeken, of alleszins raad te gaan vragen aan de huisarts, als ik vermoed dat er sprake is van nood aan psychische ondersteuning. Reacties zoals "ik ben toch niet gek", "ik geraak er wel alleen door", "zover zal hij me niet brengen dat ik zo een zieleknijper opzoek..."
Deze reacties krijg ik zelden of nooit als ik suggereer om een dokter op te zoeken bij lichamelijke verschijnselen (behalve af en toe es bij zo een macho-achtige man of dergelijke).
Ik vraag me af hoe dit komt. Voor mij is er geen verschil tussen psychische en lichamelijke behandelingen, ze zijn beiden onlosmakelijk met mens-zijn verbonden.
Breng ik het misschien verkeerd aan?

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik bedoel : hoe kan ik het op een manier aanbrengen dat het minder gevoelige reacties veroorzaakt?

liveisgreat
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me dat jij met jou werk geen antwoord.nodig hebt op deze vraag met een simpel antwoord. maar zal aan mij liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je GEEFT zelfs het antwoord in de vraag. Gek zijn of gek lijken is natuurlijk veel en veel erger dan een lichamelijke klacht (tenzij het met de erectie ofzo te maken heeft).
liveisgreat
11 jaar geleden
het is toch niet omdat je bv. van een man niet kan loskomen die je mishandeld dat je "gek" bent? Op die manier breng ik het ook nooit aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar vaak denkt iemand /het slachtoffer wel, dat het zijn/haar verantwoordelijkheid is. Bovendien is er ook vaak een groot verschil tussen verstandelijk weten en emotioneel voelen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Kijk ook naar de run op alternatieve artsen die ontstaat zodra de reguliere arts suggereert dat er een psychische oorzaak zou kunnen zijn. De beste behandeling is dan een psychische behandeling. Maar dat wordt niet acceptabel gevonden. Als dan een andere arts beweert dat het toch echt lichamelijk is, is die boodschap zó aantrekkelijk dat de patiënt direct van arts wisselt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ook wel zo is denk ik: meestal zijn lichamelijke klachten relatief snel met een pilletje te verhelpen (ik generaliseer), en geestelijke problemen hebben langer tijd nodig en vragen veel eigen inzet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo ; en dat is jammer. Want hoewel de meeste alternatieve hulpverleners wel een relatie tussen psyche en lichaam suggereren, draaien ze daarbij nog wel eens oorzaka en gevolg om, en wekken zo de suggestie dat je met lichamelijke symptoombestrijding geestelijke kwalen kunt aanpakken, terwijl eerder juist het omgekeerde het geval is (de psyche aanpakken waardoor lichamelijke kwalen verdwijnen). Als mensen daar nu maar aan wouden, hoefde er een hoop minder geleden te worden in dit land.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je brein .........anders laten denken.......geeft zoveel verlichting.ook lichamelijk......duurt jaren...want ook jaren hebben we onze brein en lichaam uitgeput.is zo slecht.
Maar vele mensen zijn verkeerd gehersenspoeld.......dus bij psychologe..leer je zelf anders tegen dingen en mensen aan te kijken........
Het is een voorecht om die hulp te kunnen krijgen.hulde aan de psyche...........durf dat ook te zeggen.
liveisgreat
11 jaar geleden
inderdaad ik neem aan dat het verlichting geeft, alleen zien mensen soms zooo erg af en dan denk ik "nou doe er dan toch iets aan joh, zodat je assertiever, zelfstandiger, minder verslaafd, minder angstig of gelijk wat wordt. en veel meer van je leven kan gaan genieten.
Ik vraag me soms af hoe erg mensen moeten lijden voordat ze de stap durven zetten naar psychische hulp. het is soms bijna het equivalent van iemand met een etterende wonde die vreselijke pijnen heeft en zelfs dreigt suïcidaal te worden van het lijden, maar niet aan de antibiotica wil.
Het lijkt wel of het in vraag stellen van wat er ervaren wordt als "gewoon" (ook al is "gewoon" gelijk aan zwaar lijden) gelijk staat met dood gaan voor vele mensen, zo een felle (en soms ei zo na agressieve) reacties krijg ik.
Als er andere mensen in het spel zijn is het soms nog erger, omdat men dan denkt dat -alhoewel de andere (in hun eigen ogen natuurlijk) volledig schuld is aan de situatie, men zelf nota bene de suggestie krijgt om psychische hulp te gaan zoeken. Hoe durf ik toch. ik zou het beter tegen die andere es gaan zeggen . enz...
Tja, niet altijd simpel, maar ik kan niemand dwingen natuurlijk. Alleen vraag ik me dan wel af waar ik mijn grens kan stellen : iemand die jaren loopt te zeuren zonder iets te willen doen kan best vermoeiend zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het laatste stukje van je laatste zin: "iemand die jaren loopt te zeuren zonder iets te willen doen kan best vermoeiend zijn" verdeel ik even in stukjes. "iemand die jaren loopt te zeuren": het woord zeuren geeft jouw mening aan en daar kan je natuurlijk best gelijk in hebben... maar tevens is het een veroordeling. Als ik zou weten/aanvoelen als cliënt, dat mijn hulpverlener/ vertrouwenspersoon mij zou vinden zeuren, dan was het wat mij betreft onmiddellijk klaar. "zonder iets te willen doen" is ook een mening en een veroordeling. Je kunt nooit 100% zeker stellen, dat iemand iets niet WIL. Het kan best zijn dat iemand iets niet DURFT bijvoorbeeld.Er kan een enorme dot angst achter zitten, waar de cliënt misschien geeneens bewust weet van heeft, laat staan jij als vertrouwenspersoon. "kan best vermoeiend zijn": ja, dat kan ik me heel goed voorstellen. Daar kan je je als hulpverlener best wanhopig en machteloos door voelen.
Mensen zien de splinter in het oog van een ander vaak wel, maar het blok beton in die van zichzelf niet: m.a.w.: hun eigen problemen zijn "gewoon" bij hun leven horend en waarschijnlijk tóch niet op te lossen. Ze weten niet beter, het is "normaal", vervelend, maar niet erg genoeg in hun idee om psychologische hulp te aanvaarden. Daarnaast is ieder mens verantwoordelijk voor zijn eigen leven en als men uit bijvoorbeeld angst geen hulp durft te aanvaarden, dan is dat aan de cliënt.
Het kan ook zijn, dat mensen zich die hulp niet waard vinden. Als vertrouwenspersoon is het dan de kunst het niet aan jezelf te laten komen, bijvoorbeeld door dat vermoeiend te vinden.
Ik denk, dat daar je grens zou kunnen liggen: leren om het niet aan jezelf te laten komen en de verantwoording bij de cliënt te laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je hier ook een heel ander probleem aankaart. Een kuurtje nemen, een operatie ondergaan of een (fysio)therapie volgen, is allemaal nog vrij eenvoudig te doen. Psychotherapie betekent vaak dat je flink met jezelf aan de slag moet, confrontaties aan moet gaan met dingen die je liever uit de weg gaat, en dingen moet horen die je liever niet hoort. DAT is waar mensen 'bang' voor zijn. Daarnaast veroorzaakt hulpverlening in vrijwel elke vorm ook een stukje 'hulpverslaving', afhankelijkheid. Zolang het slachtoffer slachtoffer mag zijn, voelt-ie zich in de regel best prettig in die rol. Veel energie kost het niet, je hoeft alleen maar te klagen, en de nadelen van je handelen worden door de hulpverlening voor een groot deel ondervangen of opgelost. Echte problemen oplossen echter, betekent zelf de schouders er onder, zelf de regie overnemen en zelf de verantwoordelijkheid oppakken voor je eigen daden (en niet-daden) en de consequenties van je eigen handelen of niet-handelen) dragen. Dat is voor veel mensen wel een HELE grote stap te ver. Niet iedereen heeft daar zin in (de groep die een flinke schop onder de kont zou moeten hebben en waarvoor het hele hulpverleningscircuit eigenlijk een te gemakkelijk excuus is om zelf wat aan je problemen te doen, simpelweg omdat je de consequenties kunt ontlopen), maar er zijn ook heel veel mensen die dat domweg echt niet KUNNEN. Wat dat precies is dat zo knakt in een mens dat ze de regie over hun eigen leven niet meer KUNNEN voeren weet ik niet (ik ben dan ook beslist GEEN hulpverlener, want hyperallergisch voor de eerste groep) , maar ook psychische hulpverlening staat daar vaak vrij machteloos tegenover.
liveisgreat
11 jaar geleden
@wendyH: ik herken het wel wat je schrijft over dat veroordelen (en wil dat eigenlijk ook niet doen...) maar ik voel me gewoon zo vermoeid en leeg de laatste tijd dat ik er soms es even niet meer tegen kan. Teveel druk op mn werk door allerlei papierwinkeltoestanden, besparingsmaatregelen e.d. en dan is een gewoon menselijk verhaal gauw teveel natuurlijk. Terwijl het daar in wezen toch om draait. Een beetje zoals verplegers zeggen : we komen er amper nog toe om eens met een patiënt een babbeltje te slaan.
Angst is idd een zeer grote factor in het "kunnen". En angst is iets raars, het verlamt je helemaal terwijl zelf de allergrootste angst je niet voor onheil kan behoeden (integendeel ontmoet je net meer goeds als je vertrouwen hebt...). Het punt is denk ik dat mensen hun ego vaak verwisselen met hetgeen ze geworden zijn en dan onbewust doodsangst krijgen als ze iets aan zichzelf moeten veranderen... En zich dus bijna in doodsangst verdedigen tov iemand die suggereert iets met of aan hun ego te doen, terwijl dat in feite iets heel anders is dan het "ik", hun zelf.
@Marleen : ja, die fatale "knak" is iets eigenaardigs. Ik ken zo een kerel die er vreselijk uitziet, hij drinkt van 's morgens tot 's nachts zware alcohol, eet nauwelijks, leeft al jaren van een uitkering en heeft bergen schulden en dan hoor ik plots dat hij een universitair diploma heeft, oit aan de univ werkte en zelfs eens één of andere belangrijk kampioenschap schaken gewonnen heeft. Het zou misgegaan zijn toen zijn moeder stierf, maar dan heb ik nog zoiets van : inderdaad erg, maar er sterven elke dag moeders en toch breekt de ene ervan stuk en de andere niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het breekpunt is zelden of nooit één gebeurtenis, maar vaak een opeenstapeling van gebeurtenissen.
Wat dat betreft kan ik je het boek "Van Miljonair tot Krantenjongen" van harte aanbevelen, met verhalen van aanvankelijk succesvolle Nederlanders die door verschillende omstandigheden helemaal aan de grond zijn geraakt. En soms weer teruggekrabbeld, maar soms ook niet. Leerzaam, op zijn minst. http://prow.weblog.nl/boekrecensies/recensie-van-miljonair-tot-krantenjongen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Liveisgreat: Eerlijk gezegd vond ik mijn tekst achteraf best veroordelend naar jou toe.... en dat komt, omdat ik er altijd vanuit ga bij problemen om naar mezelf te kijken. De omstandigheden zijn natuurlijk ook belangrijk en in de gezondheidszorg is het al jaaaaaarenlang wat dat betreft een behoorlijke ellende.
Betreft angst: heel vaak komt dat vanuit de jonge kindertijd en daarom zijn mensen zich dat niet bewust. Ik bedoel meer: niet bewust van de gevolgen ervan, waardoor ze er niets aan doen. Dat ettert hun leven dan gewoon door en is "gewoon". Wordt hun aangeraden naar een psycholoog te gaan, dan raken ze in nog grotere angst... dat zou je doodsangst kunnen noemen.
En daarnaast nog steeds het grote taboe om naar een "zieleknijper" te gaan: dat woord zegt meer dan genoeg. ;-)
Kristal
11 jaar geleden
Liveisgreat, ik vermoed dat je door je vermoeidheid weinig compassie (meer) kan opbrengen voor de mensen die maar blijven lijden en hulp weigeren. En dat kan ik begrijpen.
Echter, deze mensen klampen zich aan een (vernietigende) manier van leven vast omdat dat de enige manier is die ze gewend zijn. Er ligt vaak ver weg en onbewust een innerlijke basisangst aan ten grondslag. Ze lijden wel, maar zijn het gewend en een mens is een gewoontedier. Op deze manier leven ze in ieder geval nog, voor de buitenwereld soms om te huilen, maar voor hen zou verandering totale vernietiging kunnen betekenen, in hun mind. Angst voor verandering is een grote boosdoener. En nog iets lieve Liveisgreat; kijk zelf ook uit. Ik heb het gevoel, door hoe je erover schrijft, dat je zelf al langer eigenlijk heel erg vermoeid bent. Misschien heb jij ook wel ondersteuning nodig?

Het beste antwoord

Het is taboe, omdat het iemand aanspreekt op het eigen ik, de persoonlijkheid, en niet op een defect onderdeel van het fysieke mechanisme. Dat laatste repareer je even en in het ergste geval schrijf je het af en ga je zoeken naar een prothese. Dat doe je niet met de wortels van je bestaan.

Ik werk met mensen uit andere culturen, waar het taboe op ‘gekte’ vaak veel groter is dan we hier gewend zijn. Misschien gaat het benoemen van psychosociale problematiek als ‘ziekte’ wat ver maar bij psychiatrische problemen vind ik dat zelf wel terecht. Het gaat immers om hersenziekten. Als je dat weet over te brengen is het gelegitimeerd om ziek, en dus patiënt te zijn. Een tussenvorm is om te spreken van ‘het is niet helemaal goed met je gezondheid’ of iets van die strekking.

De kunst is natuurlijk om iemand zover te krijgen dat hij zelf zijn hulpvraag adequaat formuleert zodat de halve oplossing al op je bureau ligt. Dat lukt bij PTSS, waar ik vrij veel ervaring mee heb, meestal vrij goed maar gaat het om schizofrenie of een vitale depressie dan zit je sneller op het spoor van de inschatting maar overnemen en de ander ervan zien te overtuigen dat jouw deskundigheid je ertoe dwingt om dringend de inzet van specialistische deskundigheid te adviseren. Niet dat je in eerste instantie op je strepen moet gaan staan maar soms is het volkomen gerechtvaardigd dat je de autoriteit van je vakkennis en ervaring laat gelden.

Soms komt het voor dat je iemand treft die een gevaar voor zichzelf of voor zijn omgeving is. Dat is een ander verhaal maar zolang dat niet het geval is vind ik het belangrijk om te benadrukken dat die ander de regie heeft en houdt en dat behandelingen altijd uit adviezen bestaan en nooit een verplichting zijn. ‘Wat heb je te verliezen?’ of ‘waar ben je bang voor?’.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!!
Je zin: "...zolang dat niet het geval is vind ik het belangrijk om te benadrukken dat die ander de regie heeft en houdt en dat behandelingen altijd uit adviezen bestaan en nooit een verplichting zijn."
Helemaal mee eens!
Kristal
11 jaar geleden
Keesvi, ik sluit ik me aan bij Wendy. +1

Andere antwoorden (6)

Vanuit vroeger rust er een taboe op het nodig hebben van een deskundige op psychologisch gebied.
Net als dat het een grote schande was om te scheiden.
En dat geldt nog steeds voor vele ouderen op beide hiervoor genoemde gebieden.
Inmiddels is het door velen ook veel meer geaccepteerd en is scheiden geen schande meer.
Maar vaak duurt het even, voordat een taboe geen taboe meer is. Dit soort ideeën en meningen worden van generatie op generatie doorgegeven.
Of jij het misschien verkeerd aanbrengt kan ik vanaf hier echt niet beoordelen. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
klopt uiteraard dat jij dat niet kan beoordelen...
een betere vraag zou geweest zijn : hoe kan ik dit het best aanbrengen zodat het minder gevoelige reacties losmaakt. bedankt voor je antwoord in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan. Dat is, denk ik, per persoon verschillend. Daar is geen eenduidig antwoord op te geven.
Dank plussers!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx Conqie.
Ik ben niet zo van de ellenlange teksten, tenzij dat echt niet anders kan ;-)
Kristal
11 jaar geleden
Helder Wendy! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Danks!
Omdat mensen nog steeds, bewust of onbewust, een soort vooroordeel hebben tegen aandoeningen die 'tussen de oren' zitten ; alsof je gek bent, of niet helemaal spoort daarboven.

Eigenlijk niet zo heel erg vreemd, want puntje bij paaltje weten we nog niet zo HEEL erg lang dat aandoeningen die niet lichamelijk zijn, wel degelijk hun sporen achterlaten in de hersenen. Aangeboren afwijkingen inde structuur en onderlinge verbindingen, maar ook een onbalans in de vele chemische stoffen die een rol spelen bij het goed functioneren. En dat je 'psyche' niets meer of minder is dan het resultaat van wat er zich in je hersenen afspeelt.

Met name mensen die nog steeds denken dat je 'ziel', je 'geest', je 'psyche' iets is dat zonder je lichaam kan bestaan en daar onafhankelijk van is, en dus geen deel van je lichamelijke zelf en op dezelfde manier 'ziek' kan zijn, dragen bij aan dat beeld.

Door die 'scheiding' van 'geest' en 'lichaam' willen mensen maar moeilijk accepteren dat ze ook zelf invloed hebben op de gesteldheid van hun geest. Zoals je ook domweg uitslag, jeuk en littekens kunt krijgen omdat je steeds zit te krabben zonder dat er een ziekte aan ten grondslag ligt, kun je ook in de war raken door een verkeerde manier van denken. 'Niet krabben' of 'anders denken' is dan de oplossing. De eerste accepteren mensen nog wel, de tweede ligt een stuk gevoeliger. Onterecht, uiteraard.

Het is dus niet zozeer dat jij het verkeerd brengt, maar dat mensen zelf denken dat het psychisch niet-gezond zijn een zwakte is, een fout of zelfs een waandenkbeeld. Ik schat dat er nog wel wat generaties hersenonderzoek (en media-aandacht) overheen moet, voor we allemaal accepteren dat we een fysiek lichaam EN een product van ons denken zijn, en dat die twee zeer nauw samenwerken en elkaar sterk beinvloeden. En dat je, net als voor je lichamelijke genezing, ook voor je 'geestelijke gezondheid' soms hulp van buitenaf nodig kunt hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord Marleen! +
Kristal
11 jaar geleden
+1
Om antwoord te geven op de vraag hoe je het anders aan kunt pakken: je kunt de patienten/clienten het beste zelf een oplossing laten bedenken voor hun probleem; jij moet ze zó sturen, zodat ze zelf zeggen: eigenlijk heb ik hulp nodig van een psych.
Je kunt dit bereiken door aan de patient te vragen: 'wie denk je dat jou bij dit probleem kan helpen?' of 'wie denk je dat jouw kan helpen bij het vinden van antwoorden op je vraag?'. Ik weet niet in welke branche je werkzaam bent, maar ik denk dat er altijd wel zo'n vraag geformuleerd kan worden. Hoop dat je hier iets aan hebt. Als je vragen hebt hoor ik het graag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat lijkt mij een prima oplossing!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
=
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eh, shiftknop daarbij indrukken zou handig zijn: + dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha! Thanx!
Zat nog even te denken; als ze dan antwoorden bijvoorbeeld met 'ja, mn moeder' ofzo, dan kun je zeggen: 'ja, bijvoorbeeld. En wie nog meer?'. En dan net zo lang doorgaan tot het kwartje valt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Met dat laatste geef je de patiënt de indruk dat jij als therapeut toch weer aan het sturen bent. De hulpverlener staat dan weer *boven* de patiënt, en dat is in dit geval contraproductief. Tevens wek je de indruk dat jij, zodra het kwartje valt, als therapeut denkt: "Hehe, eindelijk heeft-ie het door. Poeh, dat duurde lang!" Beter is als de patiënt echt *zelf* tot de conclusie komt dat psychische/geestelijke hulpverlening een goede route is. En zich daarbij wel geholpen voelt, maar niet gestuurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als hulpverlener heb je daarin denk ik toch wel een sturende taak. Als mensen alles zelf konden bedenken, hadden ze ook gene hulpverleners nodig, toch >? ? Vind het een goed antwoord.
Cryofiel
11 jaar geleden
Sturend, jazeker. Maar bij voorkeur zodanig dat de patiënt geheel achter de conclusie staat. En dat bereik je het beste wanneer de patiënt denkt dat hij *zelf* tot die conclusie is gekomen. Zeker in dit soort zaken werkt het contraproductief wanneer de patiënt voelt dat hij in een bepaalde richting wordt geduwd of getrokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Conclusie : sturen - niet trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp wat je zegt cryofiel, je kunt dat inderdaad niet 10x herhalen, maar omdat je het antwoord 'mn moeder' niet opzij schuift (bijv: 'nee, die niet!') maar doorvraagt, blijft de patient zich wel geaccepteerd voelen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Doorredenerend zou je op het voorstel "mijn moeder" ook kunnen zeggen: ja, goed idee, probeer maar eens. En dan bij de volgende sessie vragen hoe het ging. Het antwoord is niet relevant, maar dat laat je niet merken. Of het gesprek met de moeder nu wel of niet goed verliep, of het nu wel of niet heeft geholpen, in beide gevallen kun je vragen: "Wie zou je eventueel beter kunnen helpen dan je moeder?" En dan wellicht via "moeder is er te persoonlijk bij betrokken" de patiënt een alternatief laten bedenken. Of via "moeder heeft misschien te weinig ervaring", waarna de patiënt het idee "mijn oma" oppert, verder vragen wie er misschien nóg meer ervaring zou hebben dan oma. Zoiets. Ik ben nu wat aan het fantaseren en interpreteren, maar de strekking zal wel duidelijk zijn, hoop ik.
Kristal
11 jaar geleden
Ik moet even grinniken om je: "mijn oma" Cryo, maar zo kan dat gaan natuurlijk. In mijn verbeelding zie ik de patient de hulpverlener totaal klem praten met zijn oma en eventueel overgrootmoeder ;-)).
Cryofiel
11 jaar geleden
;-)
Er rust inderdaad nog altijd een taboe op psychische klachten. Maar ik denk ook dat mensen graag de oorzaak van ellende buiten henzelf zoeken. En dat is evengoed zo bij lichamelijke klachten: de fysiotherapeut die zegt dat je er niks aan kunt doen dat je zo'n last van je rug hebt en dat je elke week moet langskomen om je te laten masseren, zal populairder zijn dan de therapeut die zegt dat je klachten hebt doordat je spieren te slap zijn, en dat je meer moet sporten. Zeker als je pijn hebt en je je kwetsbaar voelt, is die eerste boodschap veel prettiger om te horen.

Laten we eerlijk zijn: psychische behandeling kan soms confronterend zijn, en vraagt veel van iemand. Je dénken moeten veranderen, dat is bijna alsof iemand je vertelt dat jij als persoon niet deugt. Het gaat over je zelf, je ik, je diepste gevoelens en verlangens. Dat is nogal wat. Psychisch niet in orde zijn zien mensen als persoonlijk falen; veel meer in elk geval dan lichamelijk niet in orde zijn. Natúúrlijk maakt geen enkele psychische klacht iemand tot een minder goed of een minder waardevol mens, dat weten we allemaal. Maar toch kan het soms zo voelen, zéker voor iemand die al in de kwetsbare positie is dat hij of zij psychische klachten heeft. Daar komt dan nog bij dat 'ziekte door psyche' heel weinig begrepen wordt door de samenleving. Het is veel makkelijker om uit te leggen dat je een tijdje aangepast werk moet doen omdat je van een steiger bent gevallen, dan vertellen dat je niet naar een feestje gaat omdat het je allemaal zo gauw teveel wordt.

Geloof mij, mensen die 'gestuurd' worden door partner, huisarts of vrienden, zijn bijna niet te helpen. Niet op dat moment in elk geval, twee maanden later kan iemand er zo maar heel erg aan toe zijn. Dus tenzij iemand in gevaar is, zou ik iemand liever zelf uit laten vinden dat hij hulp nodig heeft dan dit forceren, ook als dat langer duurt.

Je kunt aangeven dat ze eerst met een psycholoog hun hulpvraag bespreken, dat er dan een behandelvoorstel komt, en dat ze daar al dan niet op in kunnen gaan. Ze zitten dus nergens aan vast. Termen als "begeleiding" en "coaching", zal bij sommige mensen minder gevoelige reacties oproepen dan "behandeling". Maar ik zou vooral vragen waaróm ze hier zo afwerend op reageren, zodat je in kunt gaan op de individuele angsten en gedachtes over psychische behandeling. Ik denk dat daar geen echte standaardformule voor is, omdat mensen heel verschillende redenen kunnen hebben waarom dit hen afschrikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
+ Met als enige kanttekening dat het vragen waaróm iemand zo afwerend reageert, snel zal worden gezien als de tweede aanval. De eerste "aanval" is het voorstellen van een psychische behandeling. De patiënt reageert op die "aanval" door zich te verdedigen - logisch toch? Die verdediging is de door jou genoemde afwerende reactie. Als je dan vraagt waaróm de patiënt zo afwerend reageert, komt dat al snel over als een tweede aanval. Gevolg: je bent (het contact met) de patiënt kwijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met Cryo, + voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo: ik zou het niet letterlijk zo vragen nee. Maar ik zou het wel uit willen zoeken, en dus zeker door middel van vragen proberen om de reden achter die afwerende reactie boven tafel te krijgen.
Kristal
11 jaar geleden
+1
Er is voor velen (nog) een vreemde scheiding: wat je fysiek overkomt is 'pech', en als je fysiek ziek bent, is dat 'zielig', maar als je psychisch iets mankeert of hulp nodig hebt, is dat een teken van zwakte, ben je niet sterk genoeg, dan heb je gefaald.
Terwijl je het ook kunt omkeren: als je zo sterk bent dat je je zwakke kanten onderkent en slim genoeg bent om indien nodig hulp in te schakelen, dan neem ik mijn petje voor zo iemand af. Wie kan nou alles altijd alleen?

Een omweg maken kan het misschien vergemakkelijken - zeg tegen diegene: 'Als een vriend jou dit zou voorleggen, wat zou je diegene adviseren?' Dat kan al schelen.
Zorg ook dat mensen die gelijk afwerend reageren, duidelijk voor ogen krijgen dat bijvoorbeeld psychologische hulp precies dat kan zijn wat ze zelf het prettigste vinden, dus niet per se languit op de bank bij iemand die alleen maar vraagt 'Wat vindt u daar zelf van?', maar ook bijvoorbeeld hele praktische coaching, online of 'face to face' of telefonisch, in groepen of als individu, langere trajecten of hele korte, gesprekken of - jawel - meer fysieke therapie zoals psychomotore therapie of haptotherapie.
Vergelijk het voor de 'fysiek versus psychisch'-mensen met maar met een fysieke behandeling: voor een gebroken been heb je gips nodig, voor een snijwond volstaat een pleister vaak al. Met een gebroken been zou je toch ook niet zeggen: 'Doet u maar een pleister en ik hink zelf wel naar huis...'
Geen idee of zulke argumenten werken, maar misschien kun je het bij sommige mensen gebruiken ter verduidelijking en om de antipathie weg te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
+ Als je lichaam niet goed functioneert, ga je naar een dokter voor je lichaam. Als je geest niet goed functioneert, ga je naar een dokter voor je geest.
Kristal
11 jaar geleden
***Met een gebroken been zou je toch ook niet zeggen: ‘Doet u maar een pleister en ik hink zelf wel naar huis…’*** Met zo'n opmerking zou je mij hebben :-)) Ik zou er ineens veel nuchterder naar kunnen kijken en denken... ja, dat is ook zo. +1
Naast het al eerder genoemde taboe rondom psychische problematiek is een behandeling, begeleiding voor veel mensen heel bedreigend en ook angstig.
Iedereen weet wat bij een gebroken been de stappen zijn voor een herstel. Dat is te overzien, dat is rationeel te onderbouwen, dat is zichtbaar, dat is te verklaren (ook aan anderen). Een bezoek aan de tandarts wordt al moeilijker, want je ligt achterover (hulpeloos) en iemand anders neemt de regie over.
Bij een begeleiding op psychisch vlak wordt er verder gegaan dan de buitenkant van het lichaam en daar is het veel moeilijker om contrôle over te hebben.
Het is totaal onbekend wat er boven komt tijdens de sessies, de angst voor "overgave" van jezelf aan een ander, de confrontatie met je eigen handelen, de angst weer die pijn te ervaren, die onmacht, die boosheid en kleinheid.
Toegeven dat er misschien keuzes gemaakt zijn die achteraf anders gemaakt hadden moeten worden, confrontatie met kleinheid, beperking, de angst om "jezelf" te verliezen, het beeld van jezelf dat je opgebouwd hebt en waar je zelf je eigen veiligheid aan ontleent. Dat dreigt nu compleet overhoop gezet te worden. Weg regie, weg contrôle en weg beeldvorming. Er wordt gemorreld aan de psyche, jouw denken en handelen, op een onvoorspelbare en onbekende manier. Weg rationeel denken en overleven.
Kennismaking met emoties die diep zitten, verstopt zijn, verdrongen zijn voor jaren of misschien wel een leven lang.
In mijn werk maak ik gebruik van de volgende benadering:
Steunzolen zijn een hulpmiddel (letterlijk een ondersteuning) die kunnen zorgen dat je weer vrijer kunt lopen en zo meer kan gaan genieten van wandelingen en bewegen.
Een hoorapparaat is een hulpmiddel / ondersteuning om jouw gehoorverlies op te vangen, waardoor je meer kunt horen en zo meer deel kunt gaan uitmaken van de wereld om je heen, etc.
Gesprekken met begeleiding / ondersteuners is een hulpmiddel om zo anders met jouw vragen en belemmeringen om te gaan, zodat je jouw verdere leven meer kunt genieten van wie je bent en de wereld om je heen.
Daar gaat het om: het gaat om jou en wat je met je verdere leven wil gaan doen. Het is en blijft jouw eigen keuze.
Ga je rechts af ( de oude manier) dan wens ik je veel succes, ga je links af dan gaan we samen op zoek naar wat jij nodig hebt om je doel te bereiken.
( Het maakt het onderwerp minder beladen en .... we doen het samen !)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Heel zinvol, goed beschreven en begripvol antwoord OpaBokma.
Als ik ooit (weer) zulke hulp nodig heb weet ik je te vinden
:-)
+1