als je 18 bent en je wilt op jezelf wonen en je ouders zijn er tegen in, wat kun je dan doen?

bijvoorbeeld je bent net 18 en je wilt verhuizen naar een ander land of gewoon überhaupt op jezelf wonen ergens maar je ouders zijn er echt totaal niet mee eens, mag je dan de politie bellen? of moet je gewoon afwachten? wat kun je dan doen als je op jezelf wilt wonen maar ze stemmen er echt niet mee in?

een jaar geleden
2.5K
Antoni
een jaar geleden
@Kaashuis, een bekende van mij is in het huis van haar ouders 'op kamers' gegaan, met haar eigen keukentje (in de vorm van een gastoestel en een koelkast), daarmee haar eigen leefpatroon, etc., onafhankelijk van haar ouders. Daar heb je natuurlijk wel een groot ouderlijk huis voor nodig, maar misschien is het een optie, al dan niet tijdelijk.

Antwoorden (3)

Als je finacieel onafhankelijk bent, dan kun je gewoon de deur van je ouderlijk huis achter je dicht trekken en op jezelf gaan wonen.
Als je financieel afhankelijk bent van je ouders, dan wordt het moeilijker.
Hoe je het ook wendt of keert, de relatie met je ouders zal er niet geter op worden.
een jaar geleden
Als je 18 bent, heb je geen toestemming van je ouders meer nodig. Als jij op jezelf wilt wonen of naar het buitenland wil, mag je dit zelf beslissen. Het zou natuurlijk wel fijner zijn als ze er achter staan, misschien kun je ze uitleggen waarom het zo belangrijk voor je is? Maar uiteindelijk neem jij de beslissing, ongeacht wat zij er van vinden.

De politie kun je alleen inschakelen in extreme gevallen, als je ouders je bijvoorbeeld met fysiek of verbaal geweld tegenhouden.
een jaar geleden
Als je 18 bent, kun je gaan en staan waar je wilt, dus ook op jezelf wonen. Dit ontslaat je ouders niet van hun onderhoudsplicht tot je 21ste en in uitzonderingen zelfs 24ste (in bepaalde studie-situaties). Dit kun je zelfs gerechtelijk laten afdwingen, wat ze er ook van vinden waar jij voor kiest. Die onderhoudsplicht geldt ook voor een bijdrage in het wonen, ook al is dat niet meer bij hun.
Meer info vind je op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/onderhoudsplicht
een jaar geleden