Kan een schoondochter verbieden om hun zoon te bezoeken in het ziekenhuis?

Mijn broer ligt in het ziekenhuis en nou verbied mijn schoonzus dat ik en mijn ouders niet meer op bezoek mogen komen in het ziekenhuis.

Kan zij dit doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is niet aan je schoonzus om te bepalen of je wel of niet op bezoek mag komen. Wanneer je broer in het ziekenhuis ligt, dan is het aan hem om te bepalen wie hij wel of niet op bezoek wil hebben. Wanneer je zeker weet dat hij jou of je ouders wil zien, dan kun je gewoon langs gaan. Je kunt je broer opbellen en vragen of hij het op prijs stelt. Dan spreek je met hem af wanneer jullie langs komen.

Nee dat kan ze niet verbieden. Ik zou niet weten op welke wettelijke grond. Als jij en je ouders je broer willen bezoeken, (mits je broer dit ook wil) kunnen jullie gewoon bij je broer op bezoek gaan. Een ziekenhuis is een openbare gelegenheid, niemand zal jullie tegen kunnen houden om je broer en zoon te steunen. Maar nogmaals, alléén als je broer dit ook wil. Alleen je schoonzus kan hierover niet beslissen ook al is zij met je broer getrouwd. Toegevoegd na 7 minuten: Bovendien het feit dat je broer en zoon naar jullie vraagt geeft toch aan dat hij jullie steun nodig heeft. Geef hem die steun door bij hem op bezoek te gaan om te laten merken dat jullie er voor hem zijn. Neem een eventueel boos gezicht van je schoonzus 'voor lief' maar laat de situatie hierdoor niet in het ziekenhuis escaleren. Daar is niemand bij gebaat en zeker je zieke broer niet.

Als je broer op dit moment niet wilsbekwaam is omdat hij bijvoorbeeld buiten kennis is, is zijn wettelijk vertegenwoordiger diegene die de beslissingen neemt. Wie is de wettelijk vertegenwoordiger: "Wettelijke vertegenwoordiging Een wilsonbekwame cliënt heeft een (wettelijk) vertegenwoordiger die de beslissingen neemt op het gebied waarop de cliënt wilsonbekwaam is. Vindt de arts dat de cliënt wilsonbekwaam is, dan moet hij dit aan de cliënt vertellen en in het dossier opnemen. Als hij de cliënt wil behandelen, moet hij ook toestemming vragen aan een wettelijk vertegenwoordiger. Een wettelijk vertegenwoordiger is iemand die voor een cliënt mag optreden en beslissen. De vertegenwoordiger moet hierbij wel de cliënt zo veel mogelijk betrekken. Ook de arts moet de cliënt zo veel mogelijk blijven betrekken bij het nemen van beslissingen. Wie? Volgens de WGBO kunnen de volgende personen vertegenwoordiger zijn: Curator / mentor = benoemd door de rechter De schriftelijk gemachtigde = benoemd door de cliënt zelf (in een schriftelijke verklaring) De echtgenoot, de geregistreerde partner of andere levensgezel van de cliënt = niet benoemd, vrijwillig Een ouder / kind / broer / zus = niet benoemd, vrijwillig Deze opsomming is in volgorde. Dus eerst moet de arts kijken of er een mentor of curator is. Is deze er niet? Dan kijkt hij of er een schriftelijke gemachtigde is. "" Ouders, broers, zussen komen dus NA de echtgenoot. En dit houdt in dat die kan bepalen dat bijvoorbeeld ouders, broers zussen geen recht op informatie hebben. Ook kan deze dus redeneren dat het beter is voor de patiënt dat er geen familieleden op bezoek komen. " Toegevoegd na 12 minuten: Het is misschien niet het antwoord welke je graag wilde zien maar goed, ik zou als ik jou was contact opnemen met het ziekenhuis en de situatie voorleggen. Ik zou niet zomaar een confrontatie aangaan, Lijkt me voor je broer ook niet goed, wie weet kan het ziekenhuis bemiddelen of een oplossing aanbieden.

Bronnen:
https://www.dwangindezorg.nl/rechten/invlo...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100