mag je verwachten in een periode dat het niet goed gaat dat mensen je een kaartje sturen ofzo?

Bij burn out, depressie enz. Zelf zou ik dat namelijk wel doen. Maar nu ik niks krijg word ik onzeker. Mag je extra aandacht verwachten?

Toegevoegd na 31 minuten:
Er wordt veel gezegd, zo leer je je echte vrienden kennen. Maar als je dus geen kaartje ofzo krijgt, zijn het dan geen echte vrienden?

Weet jij het antwoord?

/2500

In slechte tijden leer je je vrienden kennen. nee, verwachten mag je het niet, want niet iedereeen is altijd even attent. Bij depresie en Burn out denken mensen vaak dat je je aanstelt. Richt je op de mensen op wie je wel kunt rekenen en die jou wel steunen. Dat scheelt je een hoop hartenpijn. En dat kun je bij een depressie of burn out er niet bij hebben, weet ik uit ervaring. Sterkte!

Echt verwachten kun je dat natuurlijk niet. Een kaartje is natuurlijk leuk om te krijgen maar zijn er dan ook geen mensen die even bij je langs gaan of je opbellen en vragen hoe het met je gaat? Dat is minstens zo leuk.

Ik denk: het ligt helemaal aan de aandoening. Een vriendin van mij heeft kanker gehad, en dan vind ik het een beetje raar om een kaartje te sturen met 'beterschap'. Ook met een langdurig iets als burn-out of depressie zou ik dat niet zo gauw doen. Eerder met een griepje of een gebroken been. Die kaartjes zijn vaak grappig, en op mij komt het dan wat ongevoelig over om iemand een grappig kaartje te sturen als deze persoon depressief is. En een serieus, triest kaartje zou ik dan helemaal niet sturen. Ik weet niet of mensen zo ongevoelig zijn, misschien vinden ze het een beetje moeilijk om te reageren op iets als burn-out en depressie. Ik weet dan ook niet zo goed wat ik moet zeggen. Bovendien worden er tegenwoordig veel minder kaarten gestuurd, in mijn omgeving dan. Bijna niemand stuurt meer een kaart van vakantie, want je hebt allang via Twitter, sms e.d. gehoord hoe de vakantie was, waarschijnlijk al de foto's gezien.

Aandacht krijgen is fijn en ieder mens heeft daar behoefte aan. Vooral als het wat minder gaat, kan wat extra aandacht heel veel betekenen. Voorwaarde is wel dat de omgeving weet wat er aan de hand is, doordat je dat op een juiste manier communiceert en er niet vanuit gaan dat ze zien dat je niet goed in je vel zit. Ik ben altijd heel betrokken naar mijn vrienden, maar een zeer slechte kaartenschrijfster. Ik mail of ik bel en het liefst vraag ik of ik iets kan doen. Dat is mijn manier om te helpen en om te laten zien dat ik meeleef.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100