Hoe omgaan met jaloezie als je borderline hebt?

Hallo, ik ben een meisje van 16j (bijna 17). Ik heb al langer dan een jaar een relatie met een jongen van bijna 20. Vroeger is er heel veel gebeurd in men leven. Enkele jaren terug zei een psychiater dat ik 'borderline' heb. Hij gaf geen uitleg & ikzelf schonk er ook niet veel aandacht aan.. Nu, enkele dagen terug,... na de zoveelste ruzie van mij en men vriend door men jaloezie, zocht ik op internet of het soms kon dat ik verlatingsangst heb.. Ik kwam op een site over borderline. De site vertelde echt alles over borderline.. & ja.. alles klopte. Die psychiater had gelijk.. ik heb borderline. Nu mijn vriend heeft hier veel respect voor maar als ik in een soort 'aanval' kom van men jaloezie & schrik dat hij me zou achterlaten, of dat ik niet goed genoeg ben voor de mensen dan word hij ook heel boos.. Het zit hem zelfs zo erg dat hij heeft gezegt dat het zo niet verder kan als ik niks aan men jaloezie doe. Ik heb besloten te werken aan mijn jaloezie. ik wil hem heel graag een sms sturen of tegen hem zeggen dat ik er echt men best voor zal doen. alleen weet ik niet goed hoe ik het moet uitleggen aan hem.. dus hebben jullie soms tips hoe ik het zou kunnen zeggen dat ik echt voor onze relatie vecht..
Denk nu niet ; ah het is een meisje van 16.. Ik ben mss 16, maar alle psychiaters die ik heb had zeggen dat ik eigenlijk me gedraag als een volwassen persoon door alles wat er is gebeurd. Help me aub met hoe ik aan mn jaloezie kan werken en hoe ik hem dat vertel. xxx Dankje

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Ik weet hoe het is om een "probleem" te hebben wat niet makkelijk ligt in een relatie. Ten eerste is het vreselijk dom van de psychiater om je er gewoon maar mee rond te laten lopen! Geen uitleg niks, je wist zeker niet eens wat borderline in hield en dat heb je nu pas op gezocht.. Ik hoop dat je met je ouders kan praten en iemand gaat vinden/zoeken die je kan helpen. Misschien zijn er wel "pilletjes" die je rustiger maken, die ook werken voor borderline patienten? Denk aan Valdispert of Oxazepam etc. Ik weet niet veel van borderline en heb er net wat over gelezen, wat vreselijk naar voor je. Het is belangrijk dat je vriend je serieus neemt en dat je er met hem over kan praten. Dat hij snapt dat je vrij weinig aan je jaloezie kan doen en graag hulp wilt. Zo te lezen accepteert hij het wel. Daarnaast moet je niet vergeten dat jullie erg jong zijn. Je kan niet van je vriend verwachten dat hij er mee om kan gaan, dat kan je van niemand, jammer genoeg. Ik denk dat jouw (ex?)vriend het er ook erg moeilijk mee heeft dat het nu over is, maar je zou nog meer mensen tegen komen die het er moeilijk mee zullen hebben, te moeilijk. Jouw vriend houdt van jou maar een relatie tussen jullie is op dit moment gewoon niet mogelijk. Dat zie je jammer genoeg erg vaak. Hoe veel je ook van elkaar houdt, jullie zijn niet gemaakt om met elkaar een relatie te beginnen. Lang verhaal kort, push je vriend niet om een relatie met je te houden. Wring je niet in alle bochten om het hem gemakkelijk te maken. Tuurlijk is het logisch dat je je best wilt doen maar je hebt een probleem, punt. Je gaat vast en zeker iemand vinden die hier wel heel goed mee om zou gaan, waar je ook heel veel van kan houden. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes xxx