reageren of niet?

ik heb sinds vier jaar een vriend. in het begin (na de verliefdheid) liep het niet zo goed. Dit kwam doordat hij erg verbitterd was door vorige relaties, en vrij weinig zelfinzicht heeft over wat zijn deel is in een relatiebreuk.
Maar gaandeweg (ook al doordat ik meer op mijn strepen stond) is dit stukken gebeterd : hij is nu lief en gedienstig voor me.
maar wat me verwonderd, is dat hij nog steeds niet wil dat ik zijn moeder leer kennen. deze is 81 jaar, hij doet er (zoals hij zelf aangeeft) "alles" voor omdat ze niet meer goed te been is en nog zelfstandig woont. volgens hem zou ze wakker liggen als ze wist dat hij een relatie heeft want ze "ligt van alles wakker". zijn vroegere vriendinnen kwamen wel in contact met zijn moeder.
hij heeft dan ook twee gescheiden werelden : één w.e. ik en één w.e. zijn moeder, met kerst ik en met nieuwjaar zijn moeder etc.... dat leidt soms tot rare situaties : in het w.e. van "zijn moeder" mag ik bv. pas komen als hij terug is van zijn moeder (wat soms een hele klus is om dat te regelen, bv. als ik naar een andere stad moest voor mijn werk moet ik eerst naar huis treinen en nadien weer om 21 u de trein op om naar hem te rijden).
als ik de zaak bespreekbaar maak, hoe kalm ook, wordt hij boos. in het begin mocht ik zijn kinderen ook niet zien, maar dat is veranderd.
moet ik gewoon berusten of het bespreekbaar blijven stellen met het risico op ruzie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je leeft dus in een relatie waarin geheimen bestaan.
Jouw bestaan wordt ontkent naar moeder toe.
Er is dus iets aan de hand.
Ik persoonlijk zou echt willen weten WAAROM jouw bestaan ontkent wordt naar moeder toe.
Een antwoord als: 'Ze ligt er wakker van' is onzin.
Een hoogbejaarde moeder zou juist rust moeten vinden, wanneer ze weet dat zoonlief 'onder de pannen' is!
Kortom: Er is iets dat jij niet weet, dat staat als een paal boven water.
Ik zou het bespreekbaar maken, want geheimen leiden vroeg of laat altijd tot destructie.

Maak je vriend duidelijk dat je niet gelooft in zijn motieven om z'n moeder niet over jou te vertellen.
Wanneer hij echt en eerlijk openbaart wat er speelt, kun je wellicht altijd begrip tonen en berusten in zijn beslissing.

Evengoed is het misschien slechts je vriend die beren op de weg ziet, en zal moederlief juist superblij zijn, wanneer ze verneemt dat haar zoon een partner heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ja na 4 jaar moet het toch wel mogelijk zijn dit bespreekbaar te maken, ik vind toch al dat je veel geduld hebt..
je houd van hem dat is wel duidelijk, maar ook jij hebt recht op een leven met hem..en ziet hij het niet zitten, dan hak de knoop door en vergeet deze relatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik zal me inhouden hoor, maar dit deugd van geen kanten. Weet je zeker dat hij geen relatie heeft met een andere vrouw?
Ik zou het niet pikken dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jezelf eens een eerlijk antwoord waarom het voor jou zo belangrijk is om je schoonmoeder te leren kennen. Dat vertel je ook aan je vriend. En dan komt het goed. Tenminste als je relatie stabiel genoeg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel : ik voel me gewoon zo uitgesloten en onrechtvaardig behandelt omdat ik in feite boet voor wat hij denkt dat hem door vroegere vriendinnen is aangedaan. dat heb ik hem al verteld, en ook dat het me pijn doet. maar zonder succes, het is echt niet bespreekbaar. hij is sowieso vrij defensief in gesprekken, we zijn nu aan het werken met een boek om beter te leren praten. maar zijn moeder blijft taboe...
Daar is geen pasklaar antwoord op te geven. Wat ik me wel afvraag is of je vriend wel helemaal eerlijk tegen je is, is er misschien op de achtergrond een andere mevrouw aanwezig die wel naar zijn moeder mag? Maar die optie zul je zelf ook wel bedacht hebben. Het is hoe dan ook een bedenkelijke situatie, en jouw verhaal wekt toch de indruk dat hij iets te verbergen heeft, waarom zou hij anders boos worden? Ik ben bang dat het twijfelen je relatie geen goed doet, jou in ieder geval niet. Kan je helaas alleen maar wijsheid toewensen,en een heleboel bruikbare antwoorden op GV! Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij heeft zeker geen andere vrouw, daar zou hij zelfs op praktisch vlak geen tijd voor hebben. en zo zit hij ook niet in elkaar: hij houdt best wel van me en laat dit op verschillende manieren zien.
Maar idd... er is iets wat het niet vertelt, en dat is zo jammer. Misschien als ik het weet, dat ik het dan beter begrijp.
Wijsheid is hier inderdaad aan de orde, maar mijn kleine ikje voelt zich wat onrechtvaardig behandelt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan me er heel veel bij voorstellen. Als jij je relatie de moeite waard vindt, zou je evt. (alleen) met een bemiddelaar of andere professional kunnen praten, misschien dat dat jou helpt inzicht te krijgen en al dan niet een punt achter je relatie te zetten.
Misschien is zijn moeder wel zo gedegradeerd dat hij zich ervoor schaamt. Schaamte is een sterke kracht. Kijk eens naar de film What's Eating Gilbert Grape, dan voel het dilemma. Kijk er samen naar, dan geeft het misschien een impuls om erover te gaan praten.Je moet het kijken natuurlijk niet inleiden, gewoon rauw op jouw en zijn dak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je wel zeker dat die moeder bestaat? Misschien is het een meid van 18 en niet een oude vrouw van 81.
13 jaar geleden
Hij gaat gewoon vreemd net als de andere helft van de mannen. Ben je dan zo naief?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het klinkt mij vrij onlogisch in mijn oren.zijn kinderen mocht je op een gegeven moment wel zien,nou dat is toch een heel groot deel van zijn leven,waar je wel aan deel mag nemen.zijn moeder niet??
ik persoonlijk zou het heel raar vinden als mijn zoon al jarenlang een relatie heeft,en een nieuw leven met die persoon opbouwt waar ik geen rol in speel,vooral als je ook nog zo close bent als moeder en zoon.(volgens jouw uitleg dan).zijn moeder is 81,je zou verwachten dat je dan juist heel blij zou zijn als je zoon een goede relatie heeft om er de laatste jaren nog samen van te kunnen genieten,kerst,oud en nieuw,verjaardagen of een gezellig weekend samen.dit zou ik dus echt bespreekbaar maken,dan maar ruzie in de tent.

ik lees verders hier de hints van,misschien een andere vrouw.ook eens aan iets anders gedacht,misschien een andere man??of een andere wereld waar hij zich misschien voor schaamt.tal van mogelijkheden,maar ik zelf zou er wel het fijne van willen weten.
veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dat je aan een van zijn kinderen kan vragen wat de reden zou kunnen zijn!
Neem aan dat die al volwassen zijn daar je vriend zijn moeder 81 is!
Natuurlijk als je een goede band met hen hebt!
Snap overigens niet waarom je vriend boos moet worden als je er naar vraagt!
Als je om iemand geeft en van die persoon houd wil je vaak toch alles met elkaar delen, tenminste lijkt mij! zeker je partner met je ouders/moeder
kennis laten maken. Misschien is het wel echt zo dat hij zijn moeder niet met "weer" een relatie wil confronteren en heeft ze veel verdriet gehad van relatie breuken!

Tja wij kunnen advies geven en met je mee gissen, je achterdochtig maken, maar denk dat je de waarheid alleen bij je vriend vandaan kan halen!

Sterkte !