wat is beter voor de baby en keizersnee of een natuurlijke geboorte?

Zo ja waarom is de ene beter dan de ander?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Bij een gezonde baby in een gewone ligging wordt altijd de natuurlijke bevalling aangeraden.

Door de weeen worden moeder en kind zich bewust van de geboorte en kan de baby zich voorbereiden op de weg naar buiten.

Door de gang van het gebortekanaal wordt de baby samengeperst. Hierdoor gaat het vruchtwater uit de longetjes. Vaak gaat het ademhalen na de geboorte beter.

Het herstel van de moeder is sneller.

Vaak gaat borstvoeding beter door de aanmaak van oxytocine door de weeen.

Wanneer er complicaties gelden of bijv een stuitligging zijn er andere voor en nadelen te noemen maar dat schrijf je niet in je vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord slaat de spijker 100% op zijn kop! TOP!
Een keizersnede word alleen toegepast wanneer het kind en/of moeder in gevaar is.
Je kan bv niet zeggen doe maar keizersnede omdat je dat wilt.
Wanneer wel keizersnede:
Je kindje in een stuit ligt – in dit geval bespreekt de gynaecoloog de voor- en nadelen van een vaginale bevalling.
Je kindje dwarsligt – een dwarsligging betekent altijd een keizersnede.
Je kindje het tijdens de bevalling benauwd krijgt, terwijl je nog geen volledige ontsluiting hebt.
Je na lang weeën te hebben opgevangen nog steeds geen volledige ontsluiting hebt.
De placenta voor de baarmoedermond ligt en zo de uitgang blokkeert.
Je in verwachting bent van een meerling die ongunstig in de baarmoeder ligt.
Meer info via

http://www.mamaenzo.nl/zwanger/bevallen/de-keizersnede

Toegevoegd na 3 minuten:
kortom wat is beter een natuurlijke bevalling zowel voor de vrouw als kind.
Keizersnede word toegepast als1 van beide in gevaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als aanstaande moeder wil je natuurlijk voor jezelf en voor je baby een natuurlijke geboorte.
Helaas heb je dat niet voor het kiezen. Als de artsen besluiten tot een keizersnede is dat op dat moment beter voor moeder en kind.

Ik heb twee kinderen via een keizersnede, en natuurlijk vind ik het jammer dat ik ze niet "zelf" ter wereld heb gebracht, maar aan de andere kant, 100 jaar geleden stierven vrouwen in hun kraambed, daar was geen keuze.

Maar mijn twee keizersnedekinderen doen het beide prima, en zijn leuke kinderen. Dus ik geloof dat ze ondanks de keizersnede net zo zijn als andere kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de baby is een keizersnede altijd beter, maar niet voor de moeder. Die doe je slechts in geval van nood, bijvoorbeeld als de baby in een verkeerde houding ligt. Dat is gevaarlijk voor zowel de baby als de moeder.