Wat is een goede manier om gemeenschappelijke vervoerkosten te berekenen in een relatie?

mijn vriend heeft n wagen, ik niet. als we ergens naartoe rijden, gaat hij ervan uit dat hij een kilometervergoeding krijgt. dat zijn benzinekosten + tussenkomst in andere kosten (zoals verzekering etc…).
Het was zeer moeilijk om een bedrag te bepalen omdat hij dan zei "kijk zelf maar hoe je het doet".
Tot ik uiteindelijk een bedrag vroeg aan hem. En dat een tijdje betaalde. Maar al bij al voelde ik me er niet echt goed bij. De reden :
- ik vond dat het bedrag hoog was per kilometer. toen heeft hij me geadviseerd om eens op een site te kijken waar de "reële kosten voor de wagen" werden berekend. Ik schrok eerst van de hoge kosten, en zei dat tegen hem. ‘zie je wel" zei hij . Maar dan zag ik dat ik me miskeken had, en dat het eigenlijk neerkwam op wat ik betaalde.
- ik voel weerstand tegen een kilometervergoeding. ik vind dat zo weinig relatie-achtig.
- hij heeft de wagen veel meer nodig dan die enkele keren dat hij met mij ergens naartoe rijdt. Dus ik wil wél tussenkomen in de benzine maar wil geen kilometervergoeding betalen.
- hij heeft meer financiële mogelijkheden dan ik, en gooit met geld voor zn kinderen die er enkel prullen voor kopen. ook hij koopt constant wat : n 2de huis, een porsche…
- ik betaal zn tram en bustickets als hij hier is.
Het is echt een breekpunt voor hem dat ik 42 (?) Euro niet betaald heb. Waardoor we nu wat in een patstelling zitten, want als ik ze moet betalen rijd ik niet meer met hem mee.

liveisgreat
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vriend houdt klaarblijkelijk het meest van geld.
Benzinekosten door tweeen delen valt nog wel uit te leggen, de rest niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, waarom zou jij benzinekosten aan je vriend moeten betalen. Ik vind dat je het niet met hem over de kosten moet hebben, maar over hoe leuk het uitje was. En een kus moet genoeg zijn? True love, or what?!
succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel vreemd verhaal. Kom voor jezelf op!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar dit vind ik wel te ver gaan, hoe zit jullie relatie verder in elkaar dan? Als jij bij hem eet, delen jullie de kosten dan ook?? Misschien heeft dat er niet veel mee te maken met deze auto-kwestie maar ik zou goed na gaan of jij hem wel waard bent. Niet om te stoken maar tot wanneer zul je hem nog gaan betalen?? Je hele leven lang?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou jij benzinekosten aan je vriend moeten betalen. Ik vind dat je het niet met hem over de kosten moet hebben, maar over hoe leuk het uitje was. En een kus moet genoeg zijn? True love, or what?!
succes. En oh ja: Ik zie dat je een aantal punten hebt neergezet over je vriend, waar je mee zit. Niet met ons over praten, maar met hem. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw laatste zin is goed!
Als jij dat moet betalen, dan rijd je niet meer met hem mee! Is hij helemaal bedonderd?
Hij heeft een vriendin, een relatie, en als zij bij hem in de auto wil zitten dan moet ze daarvoor betalen?
Als jullie samen ergens naar toe gaan, een feestje bijvoorbeeld, dan wil hij dat jij daarvoor betaalt???
NIET doen. Helemaal niet.
Ook geen benzinekosten.
Hij moet blij zijn dat hij jou heeft.
En de dure auto is zijn keuze, niet de jouwe! Hij heeft geld genoeg, een tweede huis, een dure auto en jij betaalt zijn tram en bus als hij bij jou is???
Hij moest zich schamen! Jij bent een volwassen vrouw met veel levenservaring.
En hoe lang heb je die relatie al?
Ik zou er maar eens goed over nadenken.
Het is hier niet te zeggen wat de oplossing is, want normaal gesproken deel je in een relatie dingen samen,
ieder naar vermogen.
Als hij meer geld heeft dan jij, dan moet hij dus meer betalen. Hoe is hij verder? Trakteert hij jou wel regelmatig, of laat hij jou ook je eigen drankjes en eten betalen als jullie samen weg gaan?
WAT heeft hij voor jou over?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Twee dingen. Als je af en toe eens met iemand meerijdt en in de kosten bijdraagt beperk je het tot het berekenen van de brandstofkosten. Of je meerijdt of niet, de verzekering, de belasting en de afschrijving blijven hetzelfde. Die auto heeft hij toch al. Tenzij er speciaal voor jou heel veel kilometers gereden worden, want dan kan de afschrijving wat hoger uitkomen. Ten tweede, als het zo moet dan zou ik maar liever met het openbaar vervoer gaan. Als je vriend zo nodig geld wil van passagiers dan doet hij er beter aan om een taxilicentie aan te vragen. Je verhaal voelt niet goed, qua vriendschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat, dit vind ik heel raar... als je vriend geen geld had/ werkloos zou zijn dan is het een ander verhaal en af en toe een gedeelte van de benzinekosten betalen alla, maar kilometervergoeding, nee dan moet je gaan nadenken over de relatie...
kilometervergoeding is iets wat in een werkverband speelt, wat je van een werkgever terugkrijgt, maar toch niet in een relatie ?
de vraag rijst: waarom is een man die kennelijk zoveel geld/inkomen heeft zo zuinig/krenterig dat hij van zijn vriendin betaling eist voor de kosten van zijn vervoer met zijn vriendin ?
en als jullie elkaar al jaren kennen, sinds wanneer speelt dit dan, speelt dit de laatste 2 jaar sinds de benzine/het leven, alles echt duurder werd ? of is dit al 10 jaar bezig en met tussenpozen een heet hangijzer ? als deze man serieus is hierin en er echt een patstelling is, dan begrijp ik totaal wat je standpunt is: niet meer meerijden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik dit zo lees moet je eens denken over wat je hem allemaal niet in rekening zou kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pff, een beetje heer begint helemaal niet over geld en al zeker niet als hij het makkelijker kan missen dan jij, maar als hij daar dan toch op staat zou ik dat helemaal niet per kilometer berekenen maar gewoon af en toe zijn tank eens volgooien.
Misschien dat dit ook niet de plaats maar het moet me toch even van het hart dat ik het al héél gauw gehad zou hebben met deze gast, zeker na het lezen van je andere vraag, wat een hork.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanaf nu ga je alleen nog de benzinekosten betalen als je het daar mee eens bent. Meer niet, dat is inderdaad iets voor een werkrelatie dat je de afschrijving en onderhoud mee betaalt. Gaat hij mopperen dan kom jij even met een lijstje:
* Geld voor afschrijving van de bank waar hij NU op zit.
* Geld voor de afschrijving van het bed waar hij nu op ligt.
* Geld voor de huur die dag dat hij bij jou is.
* Geld voor de was die jij doet.
* Geld voor het water wat hij gebruikt (wc en drinken, douche).
* Ga zo maar door... je kunt vast nog wel meer verzinnen. Waarom betaal je zijn tram- en busticket als hij bij jou is, hij heeft toch een auto? Wat een ongelooflijke **kel is dit zeg, een tweede huis en een porsche? Meen je dat nou?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo te lezen heeft hij geld genoeg, en om jou dan te laten betalen voor vervoer (om over de afschrijvingen maar te zwijgen)... Wat een krent!
walter
11 jaar geleden
Blijkbaar heeft hij jouw geld hard nodig om z'n autootjes te betalen. Als hij het niet alleen kan betalen, kan tie beter z'n porsche verkopen ipv lopen te pronken ermee. Dat is alleen maar uiterlijk vertoon .
Wat een lul.
liveisgreat
11 jaar geleden
hij heeft zeker geen geld tekort. maar het is idd wat een krent. belt bv. niet omdat dat "geld kost", wil geen internet omdat 'dat geld kost".
Mocht ik zn zoon of dochter zijn zou dat anders liggen denk ik. Daar kan hij echt met volle hart aan geven. Hij rijdt met zijn zoon ook naar bv. de luchthaven 30 km verder op om iets te gaan drinken daar, want zoon ziet gra (zoon is 22 en werkt) maar dan geniet hij ervan dat hij de jongen een plezier deed. En praat niet over geld. Dat vind ik de normale gang van zaken.
liveisgreat
11 jaar geleden
tipfoutje ik bedoelde : "zoon ziet graag naar vliegtuigen".
hij vergelijkt het soms met een mobilehome die hij kocht bij zijn vorige vriendin om samen op reis te gaan. Zij deelden alles : verzekering, onderhoud etc.. Maar dat vind ik een ander verhaal, als je beide een mobilehome wil en je komt hierin overeen dat degene met het meeste geld hem koopt en dat je wel samen de andere kosten deelt.
Hij heeft het gevoel dat het niet eerlijk is als ik niet de helft van alle kosten betaal (voor het aantal kilometers dat ik meerijdt).
Dat ik zn tram en bus betaal is omdat hij wel gratis rijdt van bij hem thuis naar het centrum (7km). Dan doe ik dat op die manier, ik heb wel geen wagen maar zo komt dat toch overeen uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het spijt mij, ik heb hier maar 1 antwoord op: Dumpen die handel. Jij bent niets meer dan een speeltje voor hem, en hij wil ter nog voor betaal krijgen ook.
Lieve schat, het is niet normaal in een liefdes relatie dat je dit moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jullie relatie zo zakelijk is dat jij je vriend de helft van de vervoerskosten betaalt, dan moet je ook niet kinderachtig doen en hem de helft van de werkelijke kosten volgens de ANWB betalen. Daar staat dan wel tegenover dat het dan ook redelijk is dat hij jou € 50,- betaalt als jullie seks hebben. Dat lijkt mij een redelijke vergoeding. Het lijkt mij overigens geen prince charming. Bronnen:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Prince_Charming
gonna
11 jaar geleden
Nou daar is maar een woord voor en dat is GELDWOLF
Je hebt een relatie met een wolf (die makkelijik te herkennen is want hij heeft geen schaapskleren aan) Ik zou vriendelijk zeggen of hij niet beter een pinautomaat naast zich heeft in de auto dan een echte vrouw met klasse en gevoel en dag met mn handje zeggen. Volgende keer beter. groeten Gonna

Het beste antwoord

een goede manier om kosten te berekenen is samen om de tafel te gaan zitten.
alle betaalbewijzen er bij, een goede verdeelsleutel overeenkomen en daarna berekenen wat elk moet inbrengen.
dat is een goede manier om welke kosten dan ook te berekenen.
maar de vraag is of het normaal is wat je vriend verwacht...
het feit dat je nu, na hoeveel jaar relatie -?- , gaat "steigeren" en weigeren zegt genoeg.
als het voor hem een breekpunt is of je 42,-euro betaald of niet, dan lijkt het me dus logisch dat diezelfde 42,-euro voor jou wel/niet meerijden betekent...of zelfs ook een breekpunt, misschien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
5,5 jaar relatie...Idd dit wordt een breekpunt. Als ik moet betalen, rijd ik nooit meer mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zegt "als ik moet betalen, rijd ik nooit meer mee." maar hij kan je toch niet dwingen ?
het punt is natuurlijk, als iemand zijn zin niet krijgt, hoe reageert hij hier dan op ?
daar moet je, ongeacht je mening/beslissing, toch even aan denken op voorhand, om je voor te bereiden, lijkt me.
liveisgreat
11 jaar geleden
nee, hij kan me niet dwingen om te betalen. maar ik ben dat gezeur over die 42 € helemaal beu. Ik betaal alles stipt aan hem (bv. als hij me iets voorschiet) maar hiertegen heb ik weerstand gekregen toen ik er even verder over nadacht. Het punt is dat ik in het begin wél betaald heb.
Het thema zal ook op tafel blijven komen, hij wordt razend als het over dat geld gaat. "ik krijg mijn geld niet" "ik krijg niet wat mij toekomt" "je betaalt wél de busmaatschappij maar mij betaal je niet (over het feit dat ik zijn bustickets en tramtickets betaal)" "aha, jij wil de helft van de benzine betalen maar met de rest laat je me stikken" "met mijn vorige vriendin was hierover geen discussie" enz enz enz.
Dus er zijn twee dingen die ik kan doen
- ik betaal niet en laat hem zeuren tot hij het beu is (en met geld is dat : het is zijn stokpaardje dus hij wordt het nooit beu)
- ik betaal voor de lieve vrede die 42 € en rijd met hem niet meer mee.
Een andere oplossing zie ik niet echt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zie zeker 3 dingen die je kunt doen:
!) niet betalen
!) betalen
!) einde verhaal ! vriend exit ! mag ik proberen om je vriend te omschrijven ?
hij is/lijkt een klein kind, een dwingeland, gewend om zijn zin te krijgen, met een eindeloze manier om te "drammen", waarschijnlijk met een zeer groot ego. overigens heb je niets te maken met zijn vorige vriendin, voor hetzelfde geld, woordspeling :), waste zij iedere week zijn porsche...!? voor de lieve vrede ? dat weet je niet en dat doet er ook niet toe. ik heb het iemand al zien antwoorden, dus ik herhaal: wat zou jij hem allemaal niet in rekening kunnen brengen.....? en
iemand zei mij ooit: rijke mensen zijn rijk geworden omdat ze nooit iets uitgeven ! daar zit misschien wat in ?! mij lijkt dat een relatie niet moet drijven en uiteindelijk stuklopen op oneindige onenigheid over vervoerskosten die de vriendin aan de vriend zou moeten betalen : belachelijk ! excuus dat ik het zo hard zeg ! de keus, liveisgreat, is aan jou, eeuwig kibbelen/ruziën over geld, waarvoor dan ook, is niet bepaald een leuk vooruitzicht, bovendien moet het ook niet zeer prettig aanvoelen dat hij kennelijk (uit een andere vraag/toelichting) voor anderen (zijn kinderen in ieder geval) wel royaal kan zijn, zonder enig probleem, terwijl vervoerskosten op je nemen niet zozeer als royaal omschreven zou worden.
liveisgreat
11 jaar geleden
hahahaha, die beschrijving klopt voor een heel groot stuk! hij is emotioneel een klein kind, kan niet open communiceren laat staan een conflict hanteren op een eerlijke manier maar kent wel 1000 truucs om dit te omzeilen en te maken dat de ander (in die geval : ik) zich ongemakkelijk gaat voelen en vastloopt in zn (haar) woorden.
idd voor zijn kinderen is hij heel royaal. ik ben daar niet jaloers over (iets wat hij me ook verwijt) maar het is idd een groot contrast.
ik begrijp gewoon niet hoe hij zo kan meevoelen met zijn familie en tegelijk lijkt het alsof hij totaal geen empathie heeft als het over mij gaat...Dan komt altijd die rekenmachine naar boven.
echt zin om m een tijdje niet te zien, eens goed na te denken. ik weet dat hij dan zal zeggen "okee" en verder niks meer en rustig zal wachten tot ik met hangende poten terug kom... En dat heb ik tot hiertoe altijd gedaan vrees ik.

Andere antwoorden (3)

Als je alles zo zakelijk wilt doen ( jouw vriend) dan zou je het inderdaad ook met een expert moeten laten berekenen. Wat je je eerder af moet vragen is of je een zakelijke of een liefdesrelatie hebt. Als hij geen geld heeft ( wat ik niet opmaak uit smijten met geld en een porsche kopen) dan zou ik je hele andere dingen adviseren. Maar dat zou je zef al lang moeten inzien...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
Daar gaat het om onze discussie. Het is een liefdesrelatie. Ik vind dat niet logisch. Ik had de vraag eerst anders geformuleerd, waaruit het duidelijker was dat ik het natuurlijk heel goed inzie dat het niet logisch is. Maar deze werd dan verwijderd door het Moderatieteam omdat het teveel geformuleerd was als een inventarisatie van meningen, en dat is niet toegestaan. Daarom heb ik ze nu anders verwoord.
Jij betaald zijn tram en bustickets als hij bij jou is? Jij moet betalen als je met hem ergens naar toegaat in zijn auto? Verder wat hij met zijn kinderen doet heb jij niets mee te maken. Is er wel sprake van een relatie? Ik zou hem eens vragen waarom je moet betalen en waarom hij gratis reis met tram en bus als hij bij jou is. Ik weet niet wat hij nu aan jou vraagt per kilometer maar als dat de prijs is die hij zegt dat een auto kost per kilometer moet je dat wel delen door twee ieder de helft toch. Ver kan jij er niets aan doen dat hij een dure auto rijdt dat is zijn keuze. Als je echt wil betalen dan zou 0.09 per kilometer meer dan genoeg moeten zijn.
Vraag je verder eens af of dit wel een echte relatie is. Als je nu al op dit niveau moet onderhandelen.
11 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het bezopen. Als je al spreekt over vergoeding van kosten dan toch op zijn hoogst de benzinekosten. De kosten voor verzekering etc moet hij toch al betalen. Autorijden is duur dus als hij weinig geld heeft kan ik me voorstellen dat je iets meebetaalt in de kosten, maar niet dat je een volledige kilometervergoeding betaalt.

Als hij volhoudt zou je eens een maandje kunnen bijhouden wat hij jou heeft gekost (voorbeeldje), afhankelijk van wat je allemaal voor hem doet:
- 4 broden
- 2 kratten bier
- 5 kg aardappelen
- extra gas, water, licht
- seks (weet niet precies wat voor prijs je daarop kunt zetten, maar als hij het elders wil halen misschien 50 tot 150 euro)
- stofzuigen, wc schoonmaken en ander huishoudelijk werk (wat kost een werkster?)
- zijn verhalen aanhoren (therapie is duur)
etc etc etc...

Aan het einde van de maand eens een rekening opmaken van al deze kosten en vragen of hij het wil overmaken. Niet echt natuurlijk, maar om hem met een grap bewust te maken van hoe onredelijk het is om dit soort kosten volledig door te belasten binnen een relatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+