hoe geef je je vogel straf als ze stout is? of, hoe leer ik haar dat gedrag af?

de papegaai komt bijna in de pubertijd,
da's altijd zo'n fijne tijd hea :p
streekjes uithalen, niet luisteren...
maar hoe geef ik mijn grens duidelijk aan? want soms gaat ze echt te ver! en dat wil ik haar afleren..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.2K

Het beste antwoord

Aandacht vragen moet worden beschouwd als dominant gedrag waarbij de vogel een reactie uit wil lokken. Deze reactie is voorspelbaar, je gaat tegen haar praten of roepen. Dit is wat ze nu net wil! Het blijft nu voor haar een reden om het te herhalen. Ze verkiest een scheldpartij boven genegeerd te worden. Schreeuwgedrag kan normaal gedrag zijn. Sommige soorten zijn luidruchtiger. Het kan in een dagpatroon plaatsvinden d.w.z. `s morgens vroeg en in de avond schemer. Dit patroon is moeilijk te doorbreken. Het kan helpen om de vogel een periode voor het schreeuwen geen voeding te geven en vlak voor het schreeuwen begint, eten en lekkernijen aan te bieden Nooit eten en lekkers geven als zij schreeuwt. Het is dus zaak om enerzijds het gedrag te negeren en anderzijds verantwoorde afleiding te bezorgen. De positie van de vogel mag niet hoger zijn dan bij ons op borsthoogte. Zet de kooi dus zo dat jij er boven staat. Jij bent dan dominant in haar ogen. Zet haar ook niet op je schouder. dat geeft haar weer een dominant gevoel. Papagaaien zitten niet voor niets graag zo hoog mogelijk, ze zijn nu eenmaal dominant. Respect voor de baas kan worden "afgedwongen" door niet boos te worden, laconiek te blijven en er boven te staan. De gedragsproblemen verdwijnen wanner de eigenaar zelf geen fouten maakt, dus niet terug fluiten en niet op verzoek "koppiekrauwen". Wie zegt het eerst 'goede morgen', wie bepaalt de "volgorde", wie is de "baas"in huis?
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

wat te doen bij ongewenst gedrag

“Afstraffen” van ongewenst gedrag is zinloos.
Vogels die goed opgevoed zijn vertonen geen ongewenst gedrag. Gewenst gedrag belonen is altijd belangrijker dan zich concentreren op het afleren van ongewenst gedrag. Op ongewenst gedrag kan worden gereageerd door een houding(non verbaal!) aan te nemen waarbij de vogel het gevoel krijgt wezenlijk genegeerd te worden. Belangrijk bij ongewenst gedrag is om niet te laten merken dat u een probleem heeft. Als de papegaai merkt dat de eigenaar een probleem heeft zal dat voortdurend reden zijn voor de vogel om het ongewenste gedrag te herhalen.
Boos of sacherijnig worden heeft geen zin en werkt uitsluitend averechts. Geen verbale afstraffingen!
Het reageren bij ongewenst gedrag moet zeer consequent worden gedaan zodat de papegaai duidelijk leert en weet wat de achtergronden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vogel kun je nagenoeg niets leren en nagenoeg niets afleren...

Het is accepteren of de vogel weg doen...

Je kunt geen grenzen aangeven bij een vogel, de douane kan een vogel niet eens stoppen bij de grens, zou jij dat dan wel kunnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, rare vogels die niet te stoppen zijn. Toch steken zij hun kop in het zand. En dat leer je ze ook niet af!
AWM
14 jaar geleden
Daarom ga ik op Wilders stemmen. Stoppen met die instroom van al die vreemde vogels!
Als je de papegaai veel los laat wil het nog wel eens helpen dat wanneer ze kattekwaad uithaalt hem of haar terug te zetten in de kooi.
Even wachten dan er weer uit, als ze opnieuw begint weer naar de kooi enz.
Een vorige baas van mij had een papegaai en daarmee deden we het zo, het werkt niet direkt maar wel na een tijdje.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijf duidelijk tegen je vogel. Wanneer ze iets stouts doet zeg je duidelijk: NEE!
gaat ze maar door zet haar dan in een 'strafkooi'. Dit is een kooi zonder speeltjes e.d., het liefst op een plek waar ze jou ook niet ziet en even geen plezier kan hebben. Laat haar daar even zitten (minuut of 10).

Blijf dit consequent herhalen. Ze zal het 'strafkooit' niet leuk vinden en het vervelende gedrag verminderen.

2 aandachtspunten zijn:

1) leg geen doek over de kooi, dit verstoort het dag-nacht-ritme van je vogel.
2) de pubertijd hoort erbij en ze zal dus toch streken blijven uithalen. Vaak kun je er ook om lachen, word niet boos om elk klein dingetje. Straf wel bij bijten enz..

Toegevoegd na 51 seconden:
* het 'strafkooitje'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen wel 1 ding, Als een papegaai negatieve aandacht vraagt door vb te schreeuwen of aan de verkeerde dingen peuteren, (lampenknopjes en toetsenbord) moet je ze géén aandacht geven.
aandacht is aandacht bij haar. Negatief of positief.
En t liefst niet negatief want dan blijft ze dat vragen :O
Sorry als ik het zeg, maar volgens mij WIL je dat hij stout is. Dat jij hem wilt straffen en sturen.

Een vogel geef je geen straf. Haar gedrag leer je niet af. Een vogel doet alleen maar een vogel, dat is niet goed of fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geeft niet, gelukkig weten andere mensen wel wat ik bedoel.
en hij=zij.
Papegaaien zien WEL verschil tussen goed of fout,
want als ze aan een vb. lampenknopje peutert en ik loop langs kijkt ze betrapt.
Als ze niks doet en ik loop langs, dan is er niks aan de hand ;)
Nat spuiten met de plantenspuit, werkt ook goed bij andere dieren.

Het grote voordeel, het dier associeert straf niet met jou, maar met oorzaak-gevolg betreffende zijn gedrag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben in het bezit van een grijze roodstaart en deze vind het erg als ik zijn natuurlijke gedrag naboots in hun wereld is het zo dat de baas altijd hoger is als hun dus als hij vervelend is dan zorg ik dat mijn hand pal boven zijn kop is hierdoor weet hij wie er de baas is bij mij werkt dit erg goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ara is geen huisdier maar een wild dier dat in de natuur hoort en niet in een kooi/huiskamer. Het is belachelijk dat jij een VOGEL wilt straffen, een dier kent geen goed en slecht. Je hebt dat beest alleen maar voor je eigen plezier en daarom moet hij leven tussen tralies en muren ... Informeer of een dierentuin of opvang met een groot buitenverblijf hem wil hebben dan is hij van zijn ellende af en jij van zijn streken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet ze gezicht indrukken.