Hoe werkt het als een moeder haar 2 jarige zoon ter adoptie wil afstaan? Kan dat wel in Nederland?

Tijdens een discussie kwam dit ter sprake. Op internet zie ik alleen maar informatie over pasgeboren baby's. Je kunt op televisie zien dat er in andere moeders zijn die hun kinderen afstaan wanneer ze al een paar jaren ervoor hebben gezorgd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Voor zover ik kan zien, maakt de leeftijd van het kind niet uit. Als het wordt opgegeven voor adoptie zal daar een gegronde reden voor (moeten) zijn. Bijvoorbeeld als de ouders niet meer in staat zijn om voor het kind te zorgen.

Het komt hier gewoon minder voor dan in bijvoorbeeld ontwikkelingslanden, waar mensen soms echt geen eten hebben om hun kind te geven. Dat zal hier minder snel gebeuren dus zullen kinderen minder snel voor adoptie worden afgestaan.

In Nederland worden jaarlijks maar heel weinig kinderen ter adoptie aangeboden. In de meeste gevallen gaat het om stiefouderadoptie. Bij stiefouderadoptie adopteert de nieuwe partner van één van de ouders het kind. De familieband met de andere ouder wordt hiermee verbroken.

Hier vind je nog wat info en leuke weetjes. Hopelijk heb je wat aan het antwoord.

Op het moment van aanmelden mag je niet ouder zijn dan 41 jaar;
- Uitzonderingen op de maximale leeftijdsgrens mogelijk voor mensen van 42 t/m 45 jaar die bijzonder geschikt worden geacht voor het verzorgen van een adoptiekindje van 2 jaar of ouder (via IBO-onderzoek);
- Zowel gehuwden als ook samenwonenden en individuele aanvragers komen in aanmerking voor adoptie. Het samen adopteren van een kind is alleen mogelijk als er sprake is van een huwelijk van paren van ongelijk geslacht. In de andere gevallen is er sprake van een individuele aanvraag;
- Je moet een medische keuring ondergaan;
- Het leeftijdsverschil tussen de oudste ouder en het adoptiekind mag niet meer bedragen dan veertig jaar. Bij plaatsing van kinderen met een handicap of van kinderen ouder dan 2 jaar wordt soms van deze regel afgeweken;
- Je moet bereid zijn het kind alle noodzakelijke medische behandelingen en inentingen te geven;
- Je moet garant staan voor alle kosten die de verzorging van het kind met zich meebrengt.

http://zwanger.jongegezinnen.nl/Zwanger-worden/Adoptie/Je-eigen-kind-laten-adopteren.htm

http://www.peuteren.nl/baby/adopteren.php

http://www.kinderbescherming.nl/wat_doet_de_raad/afstand_screening_adoptie_en_afstammingsvagen/adoptie_van_een_kind_uit_nederland/