Gemiddeld kregen uitwonenden HBO en WO studenten 233 euro per maand
(zie p19 van de pdf file in de bron)

6 op de 10 kreeg geld. Dus 4 op de 10 niks.
Die 4 op de 10 zitten ook meegerekend in die 233 euro.

Degene die geld kregen (6 op de 10) kregen dus gemiddeld: 233/6*10=388,-
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar is niks "normaal" aan.
Als er geld genoeg is, betalen de ouders vaak de kamerhuur.
En soms ook het eten.
En de stages in het buitenland en allerlei studiereizen..........

Maar er zijn ook genoeg mensen die dat gewoon niet hebben, dat extra geld.
Dan moet het kind het doen met de studiefinanciering, een lening, en de inkomsten uit een eigen bijbaan.

Er zijn ook mensen die het geld best kunnen missen, maar die vinden dat hun kind beter af is als die zelfstandig voor zichzelf kan zorgen.
Kwestie van mening, van inkomen, van instelling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als 6 van de 10 studerende kinderen gemiddeld het krijgt is het best gebruikelijk, lijkt me. De vraag is ook: wat is normaal om te geven? Niet: is het normaal om geld te geven aan je kind tijdens de studie. Ik snap je punt natuurlijk wel maar dit is voor mijn vraag niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat het merendeel van de studenten geld krijgt van de ouders wil nog niet zeggen dat dat "normaal" is. Dat dat dus de norm zou moeten zijn. Dat zou betekenen dat studenten die dat niet (kunnen) krijgen "abnormaal" zijn.
Mijn punt is dat het ook normaal is om je kind geen maandelijks bedrag ( of heel laag ) te geven.
Als je kind gaat studeren krijgt het een stufi uitwonend van €272,46 daarnaast zal er natuurlijk gewerkt moeten worden [bijbaan] en daarbij de toelage.
Ik hoorde dat er gemiddeld 300 à 400 euro per maand gegeven werd als toelage, maar dat kun je zo niet uit de losse pols vast stellen.

Eigenlijk moet je het afhankelijk stellen van de gehuurde kamer/etage incl. kosten glas&licht&water en huur, boodschappen dagelijks leven en uiteraard het sociale leven van de nieuwe student dat heel veel geld kan, maar niet hoeft te kosten [en boeken etc.]

Studenten die boodschappen doen, ik zie ze... voedsel maar ook kratten bier wat allemaal gekocht wordt bij AH..... iedere keer dat ik daar kom, denk ik: ze hebben te veel geld! :-))

In mijn vorige flat [portiekwoning] had ik buren op de zelfde trap aan de andere kant op 2 hoog, ik woonde 1 hoog en zij hadden 4 kamers [3 slaapkamers en deelden verder alles, dit was de vrije sector en de vader van één van de jongens was de officiële huurder en zette zijn zoon en 2 vrienden er in. Op die manier werd de huur aanvaardbaar [door 3 man gedeeld] en dat gold voor verzekeringen en alle andere rekeningen als glas&licht&water, alles werd gedeeld.
Wanneer je dat kunt bereiken is het misschien , afhankelijk van de studenten en manieren/aanpassingsvermogen tussen mensen die werken en om 05.30/06.00 uur op moeten, te overwegen om op die manier je eigen kind en vrienden onder dak zien te brengen voor een redelijke prijs.

Er is altijd werk [bijbaan], je moet het vinden en goed/slim genoeg zijn om het vast te houden...